• barcelona 78

Någon som utrett upprepade missfall på Braverman reproduktive immunology?

Hej 
    Jag funderar på att utreda mig hos dr. Braverman i New York men vill gärna höra om det finns nån som utrett sig där.  Jag och min man har försökt få barn i flera år. Vi har gjort 3 IVF:er och blivit gravida varje gång men fått tidiga missfall. I Sverige gör man bara standardutredningen som för oss inte visat på något.

• Svar på tråden Någon som utrett upprepade missfall på Braverman reproduktive immunology?
  • skegg

Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Under förra året hade jag 3 missfall gravid i 6-9 v varje gång (första klarade kroppen av att "driva" ut, andra fick jag ta tabletter o tredje tabletter som inte fungerade, så det slutade med skrapning).
    Gjorde utredning på Sahlgrenska, inga fel hittades.
    Kontaktade Lennart Blomqvist i Borås som utför en studie på upprepade missfall. Ingår nu i studien, äter ASA el Placebo en tabl om dagen från v 6-36.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Om ni är Rh- (som mig) o har ett + barn i magen o får missfall så (kan) bildar kroppen antikroppar mot denna blodgrupp. När skrapning utförs på sjukhuset får man en antikroppsspruta så inte kroppen stöter bort fostret nästa gång pga detta. Får du ett naturligt missfall el tabletter som hjälp får man ingen spruta, tror det går att få om man pratar m läkare.

Studie!

Obefintlig forskning på upprepade missfall. Läkare i Borås har en studie.
    Han är hur bra som helst!
    Kontakta honom på:

lennart.blomqvist@vgregion.se

Läs mer om studien på:

www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.ht...

Lycka till o ställ gärna frågor!

• Hjärtefröjd

Jag är inte utredd hos dr. Braverman, men däremot på Life Clinic i Aten.

Efter sex år, mängder av inseminationer, sex IVF-försök och tre missfall blev vi naturligt gravida två veckor efter att vi påblörjat den immunologiska behandligen i Aten. Idag är vi i vecka 12+3 och kan fortfarande inte tro att det är sant!

Jag är osäker på vad dr. Braverman gör annorlunda är Dr D i Aten, men som jag fattar det är det aningen billigare att utredas och behandlas för upprepade MF/upprepade misslyckade IVF:er i Grekland än i NYC.

• barcelona 78

Tack skegg och hjärtefröjd för svar och grattis till er båda:) Vi har nu hunnit ta kontakt med dr Braverman via skype. Vi har fått ta prover här som vi skickat till USA och väntar svar. Jag har en sjukdom som heter endometrios och har cystor på äggstockarna. Braverman trodde definitivt att det var endometriosen. Här i Sverige har dom sagt till mig att den inte har så stor betydelse och att vi kan göra fler IVFer utan att åtgärda cystorna. Det är så jobbigt att få olika svar. Skegg, jag har inte behövt skrapa än och jag är inte heller blodgrupp RH-, men jag kanske ska kontakta Lennart också. Hjärtefröjd, jag har läst om dr D i Aten. Han verkar jättebra. Än så länge verkar det kosta oss ungefär samma som Aten med prover och konsultation. Däremot blir det ju dyrare att åka till NY om det skulle behövas.

• Zinfandel

Barcelona: jag tycker att ni har fattat rätt beslut! Dr Braverman är antagligen en av de allra bästa och hans behandlingsplan är bredare än andra, håll er till honom ;) Endo är en av alla immunologiska åkommor och sannolikt förklaringen till era misslyckanden. Fortsätt gärna skriva hur det går för er, lycka till!

• skegg
    barcelona 78 skrev 2012-08-29 21:52:46 följande:
    Tack skegg och hjärtefröjd för svar och grattis till er båda:) Vi har nu hunnit ta kontakt med dr Braverman via skype. Vi har fått ta prover här som vi skickat till USA och väntar svar. Jag har en sjukdom som heter endometrios och har cystor på äggstockarna. Braverman trodde definitivt att det var endometriosen. Här i Sverige har dom sagt till mig att den inte har så stor betydelse och att vi kan göra fler IVFer utan att åtgärda cystorna. Det är så jobbigt att få olika svar. Skegg, jag har inte behövt skrapa än och jag är inte heller blodgrupp RH-, men jag kanske ska kontakta Lennart också. Hjärtefröjd, jag har läst om dr D i Aten. Han verkar jättebra. Än så länge verkar det kosta oss ungefär samma som Aten med prover och konsultation. Däremot blir det ju dyrare att åka till NY om det skulle behövas.
    Ja, kontakta Lennart, han är såååå bra! Maila o berätta o han kontaktar er snarast. Grundliga undersökningar som är gratis =) Däremot blir det några resor till Borås. Deltar man sedan i undersökningen får man ett mobilnummer som man når honom på när som o det är ju väldigt ovanligt i vården, brukar vara telefontider o telefonköer.
    Massor med lycka till!
  • Zinfandel
    skegg skrev 2012-08-30 08:32:36 följande:
    Ja, kontakta Lennart, han är såååå bra! Maila o berätta o han kontaktar er snarast. Grundliga undersökningar som är gratis =) Däremot blir det några resor till Borås. Deltar man sedan i undersökningen får man ett mobilnummer som man når honom på när som o det är ju väldigt ovanligt i vården, brukar vara telefontider o telefonköer.
    Massor med lycka till!
    Jag har hört att studien är fulltalig och att han inte tar in fler patienter men jag är inte säker på de uppgifterna. Han är antagligen det bästa Sverige kan uppbringa men är tyvärr begränsad att arbeta med det som är tillgängligt här. Men förhoppningsvis går utvecklingen fram även här, härligt att någon åtminstone forskar på det Skrattande
  • barcelona 78
    Zinfandel skrev 2012-08-29 22:25:35 följande:
    Barcelona: jag tycker att ni har fattat rätt beslut! Dr Braverman är antagligen en av de allra bästa och hans behandlingsplan är bredare än andra, håll er till honom ;) Endo är en av alla immunologiska åkommor och sannolikt förklaringen till era misslyckanden. Fortsätt gärna skriva hur det går för er, lycka till!

Jag har förstått det nu och tyvärr verkar det ju vara begränsad kunskap kring immunologiska orsaker till barnlöshet här i Sverige. Jag ska absolut berätta hur det går. TWH, beklagar allt jobbigt ni fått gå igenom. Jag håller verkligen tummarna för dig!
  • skegg

Zinfandel skrev 2012-08-30 12:54:35 följande:
    Jag har hört att studien är fulltalig och att han inte tar in fler patienter men jag är inte säker på de uppgifterna. Han är antagligen det bästa Sverige kan uppbringa men är tyvärr begränsad att arbeta med det som är tillgängligt här. Men förhoppningsvis går utvecklingen fram även här, härligt att någon åtminstone forskar på det Skrattande
  • skegg

Hans studie är inte full! Har ett 40 tal par som de & han väntar på att bli gravida o sedan plats för ett gäng till! Så kontakta honom! Lycka till!

• Zinfandel
    skegg skrev 2012-10-07 17:18:19 följande:
    Hans studie är inte full! Har ett 40 tal par som de & han väntar på att bli gravida o sedan plats för ett gäng till! Så kontakta honom! Lycka till!
    Så bra! 

Barcelona: hur går det hos Braverman? Nu är vi också inskriva där Glad
  • barcelona 78

Hej Zinfandel! Jag är hittills väldigt nöjd med Braverman. Han tog immunologiska panelen på mig och min man. Jag hade höga TNF och lätt höga NK celler. Han sa att det var typiskt för endo patienter. Min mans spermiekvalite var gränsfall. Här i Sverige har dom sagt att allt är normalt med honom. Han har fått en rad antioxidanter som han ska ta. Redan första gången sa Braverman också till mig att jag absolut borde ta bort min cysta. Sedan dess har kollat med svenska läkare vad dom föreslår gällande endometriosen. I Sverige rekommenderar man inte att operera bort endometriom ( endometrios på äggstockarna) om man har graviditesönskan. Det är för att man riskerar att skada äggstockarna. Det här fick jag höra från både Huddinge och CVL. Braverman höll med men var helt säker på i mitt fall att missfallen beror på endon och att jag borde låta en skicklig kirurg ta bort den för att minska risken för att skada äggstockarna. Han föreslog en kirurg i New York som är känd för att han använder tekninker som bara några få kirurger i världen gör och det gör att risken för att skada omkringliggande vävnad minskar. Vi gjorde ett försök att se hur fort vi kunde få till en operation i Sverige. Jag har fått tid i nov för bedömning. Så till slut bestämde vi oss för att jag opererar mig i New York och nu är vi här. Jag är helt nyopererad och mår som man gör efter en sån här operation. Min kirurg sa att min endometrios var så spridd den kunde bli, grad 4. Han tycker att jag blivit otroligt felbehandlad i Sverige. Han kan aldrig garantera nåt men tror att jag nu har goda chanser att bli gravid på naturlig väg. I alla fall har vi behandlat orsaken till missfallen. Jag ska höra av mig till Braverman när jag är tillbaka i Sverige för att se hur vi ska gå vidare. Jag har fått helt otroligt bra vård här och jag är glad men samtidigt sjukt sorgsen över att man i Sverige ligger så långt efter.

• Zinfandel

Barcelona. men oj vad spännande!!! Fantastiskt!!

Ja du, jag är så besviken på den svenska "fertilitetsvården" och allt de missat på mig och oerhört många andra. Jag tycker att du ska anmäla dem, jag kommer att anmäla både klinik & gyn, de har gjort misstag som kostat oss tid & försök och det får inte fortsätta drabba fler, det måste tas på allvar. Jag kan inte få min tid tillbaks men vi kan försöka göra så att det inte händer alla efter oss. Allt som inte ska vara där kan påverka!

Usch, jag har också för högt TNF och det är inte kul, väldigt svårt att sänka och inte lönt att ens försöka så länge det är för högt. testar ni om det nu efter op?

Vad fick du betala för laporaskopin i NY? Ingen nämnvärd väntetid alltså?

Krya på dig Hjärta och välkommen hem! Solig

• barcelona 78
    Zinfandel skrev 2012-10-08 08:03:37 följande:
    Barcelona. men oj vad spännande!!! Fantastiskt!! Ja du, jag är så besviken på den svenska "fertilitetsvården" och allt de missat på mig och oerhört många andra. Jag tycker att du ska anmäla dem, jag kommer att anmäla både klinik & gyn, de har gjort misstag som kostat oss tid & försök och det får inte fortsätta drabba fler, det måste tas på allvar. Jag kan inte få min tid tillbaks men vi kan försöka göra så att det inte händer alla efter oss. Allt som inte ska vara där kan påverka! Usch, jag har också för högt TNF och det är inte kul, väldigt svårt att sänka och inte lönt att ens försöka så länge det är för högt. testar ni om det nu efter op? Vad fick du betala för laporaskopin i NY? Ingen nämnvärd väntetid alltså? Krya på dig  och välkommen hem!   

Tack fina du! Jag kommer definitivt att anmäla det här. Som du säger kommer det förmodligen inte hjälpa mig men förhoppningsvis vara till hjälp för andra. Laparoskopin kostade ca 200 000 kr. Mycket pengar men värt vartenda öre. Ingen väntetid alls och han använde som sagt en mycket bättre teknink än man gör i Sverige. Jag ska kontakta Braverman i veckan och se hur vi går vidare. Braverman verkar iallafall ha inställningen att man kan lösa det mesta. Känns tryggt. Vad har han sagt till dig? Hur ska ni behandlas?
Svar på tråden Någon som utrett upprepade missfall på Braverman reproduktive immunology?