• Pudding

För tidigt födda barn

Tittar på ett program om barnläkare på SVT just nu. Flera av barnen de behandlar är svårt sjuka, som en följd av att de är mycket för tidigt födda och har drabbats av alla tänkbara komplikationer. Läkarna verkar alla ganska uppgivna och vill hellre avbryta de behandlingar de får för att inte förlänga ett onödigt lidande, men de fortsätter att behandla barnen för föräldrarnas skull, för att föräldrarna inte har givit upp hoppet om sina barn. 

En av sköterskorna sa att mycket av vad de gör för - eller mot - barnen skulle man inte göra mot ett djur.  

Jag har aldrig tidigare funderat över det etiska dilemmat med att rädda för tidigt födda barn till livet, och nu menar jag alltså barn som föds i vecka 24-25, dvs efter bara drygt halva graviditeten. Den generella inställningen verkar vara "liv till varje pris" och att det är fantastiskt att vi idag kan rädda barn som aldrig skulle ha överlevt tidigare. Givetvis är det rätt om barnet inte lider och utvecklas förhållandevis normalt. Men om barnet drabbas av komplikationer som leder till ett långt lidande och försämrad livskvalitet, kanske för alltid - är det rätt att verkligen göra allt som över huvud taget är möjligt för att rädda dem till livet?  

Har någon annan några reflektioner på området, eller kanske erfarenheter att dela med sig av?  

• Svar på tråden För tidigt födda barn
  • villvillvill

Min syster lever tack vare att mina föräldrar aldrig gav upp hoppet. Hon är född v,28 och levde knappt under de 3 första månaderna...
    Detta är över 20 år sedan.
    Nu lever hon som vilken människa som helst utan några komplikationer. Så aaa jag skulle aldrig ge upp utan att ha försökt med allt.

• RosaBabyfilt

Jag tycker det är skrämmande när man jämför människor med djur. Klart att man inte kämpar lika mycket med att rädda ett djurs liv som man gör med människor, för en människa är inte ett djur eller som ett djur. En mamma och en pappa vars barn föddes mycket för tidigt är det guld värt att försöka in i det sista att rädda barnets liv. Att bara lämna barnet att dö skär i en förälders hjärta. För ett djur är det inte samma sak, klart jag tror att djur har känslor men inte på samma vis som människor.

Nummer två anser jag att man SKA kämpa för alla bebisars liv, annars är vi inte människor om vi bara ger upp. Till och med en halvt mosad människa i en bilkrasch räddar man livet på tills det inte längre går, varför är en liten bebis annorlunda? Spelar ingen roll vilken ålder bebisen har, för en bebis på 40 veckor kan behöva livsuppehållande metoder precis som en bebis på 24 veckor behöver.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Pudding

Jag tror att sköterskans poäng med att jämföra med djur var att man behandlar skadade djur med större barmhärtighet och utsätter dem inte för onödigt lidande. 

Poängen med programmet och med min fråga är att det tycks som att bebisar utsätts för mycket onödigt lidande bara för att deras föräldrar så förtvivlat gärna vill att de ska få leva, när de egentligen kanske inte är livsdugliga. Jag tycker inte att det är en tvärenkel fråga.  

Svar på tråden För tidigt födda barn