• Pilla84

När vände ni erat/era barn framåt i bilen?

Hej! Måste bara kolla med er! När vände ni erat/era barns bilstol framåt i bilen, hur gammal/ gammla va dom? Har funderingar på att vända våran dotter som är 3 1/2, då hon sitter väldigt ihopvikt med benen... Mycket tacksam för svar!:)

• Svar på tråden När vände ni erat/era barn framåt i bilen?
  • tinis77

Äldsta sonen var 6 år och 3 månader när han vändes framåt, då var han över 120 cm lång och vägde strax över 20 kg.
    De andra kommer att vändas vid 6 års ålder även de.

• tinis77

Förresten, när ni vänder framåt, använd inte stolen de haft bakåt då om det är en kombistol. Skaffa en riktig bältesstol istället, den väger mindre och bältet hamnar rätt på barnet.

Sen bör ju barnet sitta bakåt tills stolen är urvuxen, och då är den ju för liten även framåt.

• sasso78
    tinis77 skrev 2012-07-13 15:35:00 följande:
    Äldsta sonen var 6 år och 3 månader när han vändes framåt, då var han över 120 cm lång och vägde strax över 20 kg.
    De andra kommer att vändas vid 6 års ålder även de.
    Men var det inte jättetrångt för benen? Det kan ju inte vara så bekvämt att inte kunna sträcka ut benen när man åker längre sträckor? Min dotter är 3 år och typ 95 lång, hon sitter bakåtvänd i en britax two way, nåt år till får hon sitta så sen vänder vi nog henne, antingen i samma stol eller köper vi nog en bältesstol. Vill inte att hon ska sitta obekvämt och vi åker många långa sträckor.
  • tinis77

Jag kan inte heller sträcka ut mina ben i bilen...
    Åker vi långt då stannar vi ofta. Han satt med böjda ben i nästan tre år, men han hade de på olika sätt och klagade aldrig. Han hade oxå en two-way.
    Köp en bältesstol när ni vänder, t-w är kass framåt. Finns ingen som helst bältesstyrning, och bältet kommer inte tillräckligt nära barnet.

• Pilla84

Men man ska ju ha kvar 5 punkts bältet upp till 25 kg! Sen tar man bort dom å använder vanligt bälte.

• sasso78
    tinis77 skrev 2012-07-13 15:47:54 följande:
    Jag kan inte heller sträcka ut mina ben i bilen...
    Åker vi långt då stannar vi ofta. Han satt med böjda ben i nästan tre år, men han hade de på olika sätt och klagade aldrig. Han hade oxå en two-way.
    Köp en bältesstol när ni vänder, t-w är kass framåt. Finns ingen som helst bältesstyrning, och bältet kommer inte tillräckligt nära barnet.
    Nej, jag kan inte heller sträcka ut benen HELT men lite ialla fall, sitter man bekåtvänd och håller på att växa ur bilbarnsstolen blir det trångt, men ok din son verkar ju inte ha klagat så det är ju bra, men jag håller med dig, det blir nog en bältesstol sen, jag har hört att two way inte är bra framåt.
  • tinis77

Two-way är godkänd framåt med internbälte 15-25 kg (15-18 kg om man fäster den med 2punkts), eller som bältesstol 15-25 kg.

Den är urvuxen oavsett om man har den framåt eller bakåt när barnet når 25 kg.

En bältesstol har en viktgräns på 36 kg.

Så, det vettigaste är att använda t-w bakåt tills barnet väger 25 kg, sen byta till bältesstol.

• tinis77

Internbältet bör man dessutom helst inte använda alls framåt, det blir ännu större belastning på barnets nacke/rygg än om det sitter med bilens bälte.

• FrkJenny

Vi vände förstås inte stolen utan köpte en bältesstol när det blev dags och bytte till den månaden innan han fyllde sex. Inte för att stolen var urvuxen eller att han inte fick plats utan för att han bröt sin arm så illa och det blev väldigt klumpigt att få in honom i internbältet med helgipsad arm.
    Han var då c:a 115 cm och vägde c:a 19 kg så han hade gott om plats bakåtvänd i sin Twoway.
    Böjda ben, javisst, det har han ju nu som framåtvänd också. Och när han sitter och leker på sitt rum eller kollar på tv etc...

• Sisisisi

Vi vände äldsa sonen när han va 5 år/118cm/25kg, när stolen var urvuxen. Han satt rakt med benen men han hade fått sitta bakåt lika länge även om vi hade haft mindre bil. Onödigt att vända när barnet kan åka bakåt.

Lillebror är 4år/109 cm och åker bakåt minst ett år till!

Man bör inte använda internbältet i stolen! När man vänder är en bältesstol det bästa.

• Jennass

Min son fyller snart 4, han sitter jättebra bakåtvänd i sin britax t-w. Den kommer han sitta i minst ett år till iaf.

• tinis77

Hittade en bild på äldsta sonen, 4  månader innan han vändes framåt. 

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Bebisar 21/9-12 *
Svar på tråden När vände ni erat/era barn framåt i bilen?