• Anonym (NåtFel?)

Kortare och kortare menscykel

Hej! Jag är under 25 och har, redan nu, upplevt kortare menscykel. För c:a 2 år sedan hade jag en cykel på 30 dagar och nu, senast, fick jag min mens på dag 24. 

Cykeln började med att sjunka till 28 och har nu, på senare tid, sjunkit gradvis. Vi talar alltså endast om månader tillbaka.

Tilläggas ska att  jag och min partner försökt sedan mars-10 att få barn. I nov-10 fick vi ett missfall, men sedan dess har det alltså inte gått. Kan det vara något fel?

Fertilitetskliniken här är stängd över sommaren, så jag måste vänta tills i höst med att ansöka om en bredare utredning.

• Svar på tråden Kortare och kortare menscykel
  • Anonym (NåtFel?)

Puffar...

• Anonym

Skräm inte upp mej! Jag är också under 25 och har märkt av tätare mens de senaste månaderna. Började med p-piller i september och hoppas att det är en sidoefekt av det (så sent?)

• Anonym (NåtFel?)
    Anonym skrev 2012-07-12 13:08:36 följande:
    Skräm inte upp mej! Jag är också under 25 och har märkt av tätare mens de senaste månaderna. Började med p-piller i september och hoppas att det är en sidoefekt av det (så sent?)
    Det kan ju vara så, för din del alltså. Jag skulle faktiskt tippa på det, i och med att jag inte tar några p-piller.

Jag läste att orsakerna kunde vara stor stress och en massa andra saker (som var mindre trevliga att höra). Endometrios, Pcos och cystor kan också orsaka det. Men jag känner inte att jag har andra symptom på Endo, Pcos eller cystor. Stressen känner jag ju lugnt igen!!

Men jag känner mig lite lugnare av att höra att jag inte är ensam. :/
  • Anonym ("2")

Jo man blir ju väldigt lätt nojig när man är uppmärksam och upptäcker förändringar i sin kropp. Sen jag blev ihop med sambon för 2 år sedan och började ha ett regelbundet sexliv så har jag oroat mig för allt möjligt. Tex är jag gravid? Sen mens, ömma bröst ont där nere mm, Ang p-piller: har ont i ena benet! Kan det vara en propp? Osv osv. Hoppas någon kan hjälpa dig med din fråga. Googlesökningar ger ju sällan de mest lugnande beskeden

• Anonym ("2")

Hittade det här på nätet om det kan lugna? " I genomsnitt varar en menstruationscykel i 28 dagar ? från mensens första dag till dagen före nästa mens. Vissa kvinnor har en mycket kortare menstruationscykel på kanske bara 23 dagar, medan andra har en längre, upp till 35 dagar. Om du har en menstruationscykel som är kortare eller längre än så, bör du kontakta en läkare för att kontrollera att allt är normalt. Du bör även kontakta läkare om du har blödningar mellan menstruationerna eller efter sex. "

• Anonym (NåtFel?)

Jo, det är ju lätt att man börjar oroa sig. Ofta oroar man ju sig i onödan, och Google ger ju knappast lugnande svar, som du säger.

Ja, alltså man kan ju ha olika cyklar. Men, det som oroar mig är just att cykeln liksom blir kortare. Om den skulle gått som vanligt och alltid varit 24 dagar skulle jag mått bättre. :/

Svar på tråden Kortare och kortare menscykel