• Anonym (Undrar)

Varför får man inte säga ordet "neger"?

Varför får man inte säga, neger? Varför är det ett fult ord? Varför är inte svarta från Afrika (kontinenten) negrider? Är det fel att säga att man är europid? Varför pratar vi inte om raser?
    Människan är det samma överallt men skiljer sig i fenotypen, varför inte kalla det för ras?

• Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?
  • sverker11
    Anonym (Undrar) skrev 2012-07-11 21:27:25 följande:
    Varför får man inte säga, neger?
    För att folk skall kunna starta nya trådar om varför man inte får använda ordet neger. Det är helt enkelt ett sätt att få upp trafiken på internet.
  • Miike
    Daddy Cool skrev 2012-07-12 18:13:30 följande:
    Det är ingen skillnad. De namn som innehåller negro är från tiden innan det började ses som ett negativt ord.

Ordet har alltid varit ett negativt ord för oss. Det har bara inte varit tabu för de som använde det. Ordet hade en funktion att nedvärdera individen för att rättfärdiga orättvisan som råde. Det var dåtidens propaganda PR trick. VI MOT DOM OCH VI ÄR BÄTTRE. Bättre hur? Var frågan, Svaret var: Bättre på att vara vit. En omöjlig kamp för afrikanen att vinna. Det var hela anledningen. 

Går man längre bak i tiden så fanns inte rasism. Det var lika konstigt som att hata någons ögonfärg. Man vet att det inte är någon skillnad. Man kallade varandra för namn, status eller landet man kom ifrån. Vem som helst kunde vara slav. En Afrikan kunde ha flera vita slavar. Slavar hade det inte så bra då men dom hade det bättre då än senare. En slav då kunde bli fri och leva sitt normala liv. Han var en före detta slav. Men när det hela började handla om hudfärg så var afrikanen alltid en slav. En slav, så länge han hade färgen svart.

En neger är vad andra VILL kalla oss.hypotetiskt  Första gången en vit och en svart person träffas. Frågan borde vara: Vad kallar man dig? Båda svarar kommer att vara härkomsten. 

Jag har själv mest svenska vänner. Kallar en neger exakt hela tiden. Sen barnsben. Jag blev en av de som sa att det var ok, när man frågade om det var lugnt om man fick kallas för det. Artigt? Häftigt tycker dom och man tror man blir populär. Vända det onda till något gott. Detta är en försvars mekanism. Det är svårt för unga och barn att veta vad man ska stå för. 
    Man säger att det är lugnt för att man vet att han inte är rasist.  Nu när jag är äldre och hälsade på mitt gammla ställe. Jag träffade åtta pers vid åtta olika tillfällen. Alla kallade mig för negern förutom en. Som YOO neger mike är tillbaka. Tjena neger! Den ena som inte kallade mig för neger undrade om han hade rätt nummer. Jag kollade efter mike...men nä det var under neger. Precis som förr. Det är ju de som förlorar på det utan att veta om det. Jag sa skarpt ifrån till alla. Men jag var för känslig. Dom slutar nog men jag overdriver ändå. Respektabelt avslut är det inte. Men det skiter jag i. För jag tänker inte gå med mina ungar om jag får några,...och någon skriker ut Ey neger mike från andra sida gatan. Eller kalla mina ungar för söta neger ungar. Du åker på en smäll. 
  • Anonym

Ja, i Sverige har väl ordet Neger använts litet som Nigger, om jag fattat rätt... I övrigt så kommer väl ordet neger från ordet negro, som betyder svart, så vi kan ju lika gärna använda ordet svart i så fall? Varför ska man prata om raser? Så värst mycket skiljer vi oss ju inte åt, även om det finns vissa skillnader... Det är ju inte lika stor skillnad mellan en mörkhyad och en ljushyad människa, som det t.ex. är mellan olika raser inom hundvärlden... Så jag ser ingen anledning att använda ordet ras i det sammanhanget? Vi är av den mänskliga rasen allihop, med vissa utseendemässiga skillnader. Inte alla européer har ju samma hudfärg heller. Och hur ska man bedöma det, med oss svenskar som kan bli VÄLDIGT olika bruna utifrån solljuset. Är vi olika raser pga det? "rasen som blir mer solbränd", jämfört med "rasen som inte blir det".

• lennartsdotter

Vem hindrar dig? Säg neger så mycket du vill, men var beredd på att det finns de som tar illa upp eventuellt kommer betrakta dig som en hillbilly.

• kadro1234

ni som är vita snälla visa lite respekt och kalla inte svartingar för neger vet ni ens vad neger betyder .ni vita som säger ordet neger får mig att gå på nerverna.

det går inte att kalla en vit person för neger för att dom vita har inte blivit slavna till dom svarta men dom svarta har blivit slavna till dom vita och dom brukade kalla oss neger som betyder svart slav

12
  • Anonym (127)

ni som är vita vet ni vad neger betyder 

• Anonym (Rappakalja)

Ifall man är amerikansk rappare så får man både säga det och nedlåtande om homosexuella och kvinnor. Som sedan spelas i svensk radio.

• absalon

Jag förstår inte varför somliga prompt vill använda ord och uttryck, som andra kan känna sig kränkta av. Som vit skulle jag inte uppskatta att bli kallad "viting" eller "blekfis". Cool

• Hen

Den dag ts går till färgaffären och frågar efter negerfärg till sina väggar, eller vill färga håret i negerfärg. Eller går till hm och frågar om den tröjan inte finns i negerfärg. Då kan ts ställa samma fråga som idag ( svar är fortfarande att du tänker fel, men då är det uppenbart att du inte förstår bättre ). 
    Men. Troligen gör ts inget av detta, utan kallar svart för svart och brun för brun. Och därmed bör du trots att du är Europid ( när sade du det senast, i din CV? ) hålla käft.

• Hen
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:46 följande:

För att pkister tror att negrer blir kränkta av att bli kallade för negrer.

För att pk:ister tror att obildat folk målar sitt sovrum i negerfärg. Typ. 
  • Digestive

Varför vi inte pratar om mänskliga raser året 2017? För att vi vet hur vitt utbredda våra arvsanlag ser ut idag genom DNA-karläggning och det i sig gör det helt omöjligt att prata om mänskliga raser.

Du - hur vit och blåögd du än skulle vara - kan bära på arvsanlag från Gambia, Kina, Serbien, Italien, Peru och Sverige samtidigt, utan att det ens vore ett märkvärdig arvsanlag överhuvudtaget.

Såhär ser verkligheten ut;

">

• absalon

Ja, vi rasmedvetna germaner måste systematiskt odla fram ariska idealmänniskan:
    Blonda som Hitler, smärta som Göring, atletiskt välbyggda som Goebbels. Alltigenom perfekta!Cool

• absalon

Ja, vi rasmedvetna germaner måste systematiskt odla fram ariska idealmänniskan:
    Blonda som Hitler, smärta som Göring, atletiskt välbyggda som Goebbels. Alltigenom perfekta!Cool

Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?