Daddy Cool skrev 2012-07-12 18:13:30 följande:
Det är ingen skillnad. De namn som innehåller negro är från tiden innan det började ses som ett negativt ord.
Ordet har alltid varit ett negativt ord för oss. Det har bara inte varit tabu för de som använde det. Ordet hade en funktion att nedvärdera individen för att rättfärdiga orättvisan som råde. Det var dåtidens propaganda PR trick. VI MOT DOM OCH VI ÄR BÄTTRE. Bättre hur? Var frågan, Svaret var: Bättre på att vara vit. En omöjlig kamp för afrikanen att vinna. Det var hela anledningen.
Går man längre bak i tiden så fanns inte rasism. Det var lika konstigt som att hata någons ögonfärg. Man vet att det inte är någon skillnad. Man kallade varandra för namn, status eller landet man kom ifrån. Vem som helst kunde vara slav. En Afrikan kunde ha flera vita slavar. Slavar hade det inte så bra då men dom hade det bättre då än senare. En slav då kunde bli fri och leva sitt normala liv. Han var en före detta slav. Men när det hela började handla om hudfärg så var afrikanen alltid en slav. En slav, så länge han hade färgen svart.
En neger är vad andra VILL kalla oss.hypotetiskt Första gången en vit och en svart person träffas. Frågan borde vara: Vad kallar man dig? Båda svarar kommer att vara härkomsten.
Jag har själv mest svenska vänner. Kallar en neger exakt hela tiden. Sen barnsben. Jag blev en av de som sa att det var ok, när man frågade om det var lugnt om man fick kallas för det. Artigt? Häftigt tycker dom och man tror man blir populär. Vända det onda till något gott. Detta är en försvars mekanism. Det är svårt för unga och barn att veta vad man ska stå för.
Man säger att det är lugnt för att man vet att han inte är rasist. Nu när jag är äldre och hälsade på mitt gammla ställe. Jag träffade åtta pers vid åtta olika tillfällen. Alla kallade mig för negern förutom en. Som YOO neger mike är tillbaka. Tjena neger! Den ena som inte kallade mig för neger undrade om han hade rätt nummer. Jag kollade efter mike...men nä det var under neger. Precis som förr. Det är ju de som förlorar på det utan att veta om det. Jag sa skarpt ifrån till alla. Men jag var för känslig. Dom slutar nog men jag overdriver ändå. Respektabelt avslut är det inte. Men det skiter jag i. För jag tänker inte gå med mina ungar om jag får några,...och någon skriker ut Ey neger mike från andra sida gatan. Eller kalla mina ungar för söta neger ungar. Du åker på en smäll.