• maybe2501

Kommer jag gå ner med denna kost - lchf

Jag har fått mitt andra barn för fyra mån sen och gick upp 30 kg under graviditeten varav 15-20 sitter kvar. Jag har nu börjat med lchf + dagliga promenader på ca 3-5 km i rask takt. Frågan är om jag äter tillräckligt restriktivt för att gå ner???

Frukost: omelett på 2 ägg och fyra skivor ost, 2 stora skivor skinka, tre msk turkisk yoghurt, ca 20 solrosfrön, svart kaffe med 0,5 dl vispad grädde

Mellis: 2 st mini babybel

Lunch: tex 150g räkor, 1 avokado, ca 0,5-1 dl majonnäs

Mellis: kaffe m 0,5 dl vispad grädde

Middag: tex köttfärsgratäng m fläskfärs, fetaost, soltorkad tomat, zucchini, riven ost, lite grädde

Fika 30-40 g bär (hallon, blåbär) med 1 dl vispad grädde alt 30g brieost

Jag är van att äta mkt varje dag, både mat och bullar, kakor och godis flera ggr dagligen och med denna nya kost tycker jag att jag borde gå ner, vad säger ni som kan lchf? Är den alldeles för liberal? vill helst gå ner snabbt, då jag egentligen är en smal person (normalvikt 54-57 och nu väger jag ca 72).

• Svar på tråden Kommer jag gå ner med denna kost - lchf
  • maybe2501

Förstår såklart att viktnedgång är individuellt...men frågan gäller i "normalfallet"...

• Jenni73

Hej,

När du äter LCHF så behöver du sannolikt inte fika. Man blir inte hungrig på samma sätt som annars.

För övrigt hade jag skippat bären till att börja med. Jag hade också lagt in lite mer broccoli eller blomkål, det innehåller enorma mängder c-vitamin. Solrosfrö innehåller 12,5 % kolhydrater och går emot principen mindre än 5% kolhydrater per livsmedel, så jag hade struntat i det till och börja med, alternativt tagit det i en startfas för att slippa krasha in i ny mathållning.

//J

• maybe2501
    Jenni73 skrev 2012-07-10 10:20:31 följande:

Hej,

När du äter LCHF så behöver du sannolikt inte fika. Man blir inte hungrig på samma sätt som annars.

För övrigt hade jag skippat bären till att börja med. Jag hade också lagt in lite mer broccoli eller blomkål, det innehåller enorma mängder c-vitamin. Solrosfrö innehåller 12,5 % kolhydrater och går emot principen mindre än 5% kolhydrater per livsmedel, så jag hade struntat i det till och börja med, alternativt tagit det i en startfas för att slippa krasha in i ny mathållning.

//J

Håller med om att man inte blir hungrig, men jag har ett så starkt sug efter att äta ngt framför tvn att jag behöver lite sånt inledningsvis. (tidigare kunde jag lätt äta fyra delicatobollar + en tallrik glass varje kväll)
  • Jag1977

för mig har LCHF fungerat fantastiskt bra. mest för att mitt sug försvunnit. i början käkade jag grekisk youghurt och lite bär framför tv´n på kvällarna men efter bara någon vecka slutade jag med det. nuförtiden äter jag ingenting på kvällarna- trodde aldrig det skulle kunna hända! men suget är borta. så glad!

jag märkte dock efter några veckor att jag gick ned snabbare i vikt om jag drog ned på mjölkprodukterna.

har gått ned 7kg på två månader (och tre veckor av dessa månader har jag varit utomlands på semester och unnnat mig gott vin, öl(!) och annan mat)

• Jenni73
    maybe2501 skrev 2012-07-10 10:25:51 följande:
    Håller med om att man inte blir hungrig, men jag har ett så starkt sug efter att äta ngt framför tvn att jag behöver lite sånt inledningsvis. (tidigare kunde jag lätt äta fyra delicatobollar + en tallrik glass varje kväll)
    då hade jag hellre tagit lite ost, särskillt när man vill komma ifrån småätandet, men som vi är alla olika.

Lycka till
  • Mandel

Det du behöver vänja dig av med är att fingrarna pillar med något och stoppar in det i munnen kvällstid. Det är en dubbel ovana så att säga som är svår att bryta.

Borsta tänderna innan du sätter dig framför tv:n för vem vill sabba tandborstningen? Sedan kan du kanske börja handarbeta så håller du fingrarna sysselsatta. Virka en grytlapp, sticka en halsduk eller så. Enkla saker!

Sedan verkar du ha väldigt mycket mat på ditt "schema".
    Eller ofta i alla fall.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • maybe2501
    Mandel skrev 2012-07-10 11:00:04 följande:
    Det du behöver vänja dig av med är att fingrarna pillar med något och stoppar in det i munnen kvällstid. Det är en dubbel ovana så att säga som är svår att bryta.

Borsta tänderna innan du sätter dig framför tv:n för vem vill sabba tandborstningen? Sedan kan du kanske börja handarbeta så håller du fingrarna sysselsatta. Virka en grytlapp, sticka en halsduk eller så. Enkla saker!

Sedan verkar du ha väldigt mycket mat på ditt "schema".
    Eller ofta i alla fall.
    Hur mkt borde det vara då? Kan säga att jag inte känner mig helt nöjd trots att jag äter detta, men det kanske bara är sug.
  • maybe2501

Är mammaledig så har väldigt mkt tid hemma, vilket är en hunger/sug-triggare för mig...

• Mandel
    maybe2501 skrev 2012-07-10 11:16:00 följande:
    Är mammaledig så har väldigt mkt tid hemma, vilket är en hunger/sug-triggare för mig...
    Just därför är sysselsättning viktigt så man inte tänker på småätande.
    Och försök att stå utså går det till slut över. Precis som alla andra beroenden/missbruk/ovanor tar det tid och är jobbigt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • yena89

Verkar som att du äter för att du är van.
    Men samtidigt började du ju nyligen så det tar ett tag för kroppen att fatta vad som pågår.
    I början åt jag ganska fritt av det som var tillåtet. Gick ner 10kg första månaden. Sen åt jag "strikt". Trodde att jag åt 20g kollisar men låg nog närmare 30-40g. Tappade 5 kg på 3 månader. Lite julfusk som jag gick ner nästan direkt. Sen föll jag tillbaka i gamla vanor men håller på att ta mig ur det nu igen.

Så det jag vill säga är att i början kan du äta fritt sålänge du känner att du går ner i vikt. Gör du inte det får du ta bort fika och öka fettmängden istället så att du håller dig mätt.
    Sen får du hitta på nåt att göra så du inte blir sugen..för det sitter i hjärnan.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Gladskit

Tror också att mycket av ditt ätande hör ihop med gamla vanor.
    Satsa på att bryta dem nu när du ändå håller på så slipper du småplocket sen.
    Jag är också sån som går i skåpen när jag är uttråkad men det vet jag ju om, så det kan jag hantera nu.

Om jag tar något på kvällen (händer kanske 2-3ggr/v) så är det en liten bit mörk choklad, en kopp the med kokosfett i eller ett glas cola zero.

• J   a   d   e   d

Varför äter du vispgrädde till nästan varje mål?

Jeddan
  • Gladskit
    J a d e d skrev 2012-07-10 13:37:10 följande:
    Bra fråga, det tänkte jag också på...
  • gkdr

Jag är inne på min fjärde vecka då jag inte har druckit några söta drycker alls, inte druckit mjölk, inte ätit godis, fikabröd, chips m.m men ätit "vanlig" (inte alltför fet) mat för övrigt, fiberhavregrynsgröt till frukost med russin, banan och nötter i. Det håller man sig mätt på länge. sedan jag böjrade ändra till dessa matvanor för 3,5 veckor sedan har jag gått ner 2,5 kilo.

• maybe2501
    J a d e d skrev 2012-07-10 13:37:10 följande:
    helt enkelt för att det är det i "dieten" som tilltalar mig mest... ägg tycker jag inte särskilt mkt om och smör är heller ingen favorit. Jag har det i kaffe och lite i middagen, så ser det inte som till varje mål dock.
  • maybe2501

Idag har jag ändrat lite och frukost var bara omelett på ett ägg, två ostskivor och en stor bit skinka, men efter det var jag fortfarande hungrig så åt en mini babybel och sen kaffe med några matskedar grädde.

Ska försöka minska lite på maten, men problemet är att jag tror jag kommer vara hungrig av det.

• Gladskit
    maybe2501 skrev 2012-07-11 09:34:22 följande:
    helt enkelt för att det är det i "dieten" som tilltalar mig mest... ägg tycker jag inte särskilt mkt om och smör är heller ingen favorit. Jag har det i kaffe och lite i middagen, så ser det inte som till varje mål dock.
    Men hur tänker du då? Det är ju precis det som många tror, att man ska ha grädde till allt, vilket man inte alls behöver.

TIll frukost tex. Då är det bättre att du fortsätter göra omeletten på två ägg istället för att äta babybel och kaffe med grädde senare. Har du lite grädde i omeletten så behöver du definitivt inte mer grädde till frukosten sen.

Mellis på förmiddagen är ok.

Lunch är ok förutom att du har en jättebra fettkälla i din avocado så majonnäsen skulle jag tycka var onödig. Särskilt så mycket som 1dl! Alternativt om det känns "trist" med bara räkor och avocado så komplettera med mer grönsaker och en bit fetaost eller lite dressing tex. Då har du kvar en bra energiprocent fett men det känns mer matigt.

Mellis på eftermiddagen skulle jag komplettera med lite nötter eller så.

Middag ser bra ut förutom att jag skulle lägga till mer grönsaker.

Fika till kvällen ska du bara lägga till om du verkligen är hungrig, inte för att det sitter i av gammal vana.
  • maybe2501

Tidig lunch idag (ska iväg sen): en burk makrill i tomatsås o en avokado, var dock fortfarande hungrig så blev tre babybel med.

Grädden är för mig den lyx jag trodde man kunde unna sig med lchf, pårecis som lite ost då o då, med tanke på hur jag har ätit, ätit, ätit hela dagarna innan av både mat, kakor, glass o godis så har jag än så länge svårt att se ngn ostbit här o där och lite bär med grädde som "småätande". jag menar innan smååt jag konstant, gick max en halvtimme mellan varje sak. (O innan min andra grav gick jag inte ens upp i vikt av det utan kunde äta så o vara smal samtidigt)

• Gladskit
    maybe2501 skrev 2012-07-11 10:52:43 följande:
    Tidig lunch idag (ska iväg sen): en burk makrill i tomatsås o en avokado, var dock fortfarande hungrig så blev tre babybel med.

Grädden är för mig den lyx jag trodde man kunde unna sig med lchf, pårecis som lite ost då o då, med tanke på hur jag har ätit, ätit, ätit hela dagarna innan av både mat, kakor, glass o godis så har jag än så länge svårt att se ngn ostbit här o där och lite bär med grädde som "småätande". jag menar innan smååt jag konstant, gick max en halvtimme mellan varje sak. (O innan min andra grav gick jag inte ens upp i vikt av det utan kunde äta så o vara smal samtidigt)
    Man kan absolut unna sig grädde. Man kan ha grädde i omeletten och grädde i såser samt att vispad grädde med bär är en okej dessert. Men observera att det är en dessert och även om man inte äter LCHF så äter man kanske inte desserter varje dag?
    Jag förstår att man kan behöva ha godsaker att unna sig i början när man byter kosthållning, och i de lägena är ost eller vispad grädde med bär helt okej. Men det finns andra livsmedel som är bättre än grädde om det är fettet man vill åt. Makrill i tomatsås med avocado lät ju som en jättebra lunch tex!
  • maybe2501

Ner 2 kg på 1 vecka! Men antar att det mest är vätska...fast ändå motiverande att orka fortsätta.

Svar på tråden Kommer jag gå ner med denna kost - lchf