• Anonym (Föredettor - SMS)

Varför allt SMS-ande?

Jag har ett litet "problem". Har varit skild från min fd fru i snart 4 år. Har mina barn varannan helg pga boendet är långt ifrån.

Varje vecka barnen då ska till mig börjar min fd med start gärna redan på söndagen innan barnen ska komma att överösa mig med SMS (konstant flöde...).

Det är om småbagateller (ex: glöm inte smörja barnen då det är sol ute, A har ett myggbett som kliar...osv osv).

Jag är så trött på dessa SMS som ständigt skickas! Jag orkar inte ens svara längre!

Är det så att kvinnor har ett behov av att skicka SMS hela tiden eller är det bara min fd  som inte kan sammanfatta summan av kardemumman och ringa istället?

Hade det varit sk viktiga saker hade jag tyckt att det var ok....men om ett av barnen har ett myggbett, det lär jag ju själv se.

Jag har bett henne att sluta SMS och ringa om det är något viktigt.....

Är det så att hon fortfarande tycker att hon har "rätt" i att "styra mig" och släppa taget ?

Fundersam.......

• Svar på tråden Varför allt SMS-ande?
  • Tramsa

Det låter som om ditt ex inte riktigt kan koppla av när barnen är hos dig, ja. Som om hon inte riktigt tror på din förmåga att ta hand om dom och det är så klart väldigt irriterande.

Jag tror inte det är speciellt för kvinnor precis (fast vanligare när det gäller barnen) utan sms är nog ett favoritredskap för de flesta kontrollfreaks.

• slutatsnusa

hon litar inte på att du kan ta hand om barnen

testa att förekomma henne genom att du ringer henne i god tid innan barnen kommer till dig och hör efter hur de mår osv
    när de varit hos dig ringer du henne och berättar hur ni haft det hur barnen mår 

bara en tanke och många kanske tycker att "kärringjäveln" ska släppa på kontrollen och låta dig vara, men det kanske är lättare och går snabbare om du tar över istället

• Anonym (jahaa)

Hon litar inte på dig....

• Anonym

Vissa är ju sådär..mitt ex har barnen mindre än jag,men han håller på.. "var försiktig" "hur går det" "Verkar högt det där" osv osv. Ibland skickar jag något irriterande tbx.Han vill nog helst att barnen skulle vara inlindade i bomull.

• Jag1977

inte konstigt alls om du bara har dem varannan helg. klart hon oroar sig och vill uppdatera dig på det som hänt.

säger som föregående talare- ring i god tid och visa dig intresserad utav hur det gått, om det är något du bör veta mm så hon känner att du vet lite mer när de kommer. om inte det hjälper får du nog bara acceptera att det antagligen är svårt att släppa taget för henne när ni ses så sällan.

jag hade gjort samma sak- helt enkelt för att den som ser barnen mest självklart har bäst koll- och det är mycket som händer i vardagen som man vill att den andra ska ta del av innan de tar över....

• Anonym (jahaa)
    Jag1977 skrev 2012-07-10 09:51:04 följande:
    inte konstigt alls om du bara har dem varannan helg. klart hon oroar sig och vill uppdatera dig på det som hänt.

säger som föregående talare- ring i god tid och visa dig intresserad utav hur det gått, om det är något du bör veta mm så hon känner att du vet lite mer när de kommer. om inte det hjälper får du nog bara acceptera att det antagligen är svårt att släppa taget för henne när ni ses så sällan.

jag hade gjort samma sak- helt enkelt för att den som ser barnen mest självklart har bäst koll- och det är mycket som händer i vardagen som man vill att den andra ska ta del av innan de tar över....
  • vetvadjagvill

Be henne skicka ett mail, hon kan samla det hon vill  säga under veckan och maila dig på fredag morgon typ.

• FrökenKanSjälv

TS, mammans beteende hjälper inte barnen. Det hjälper bara henne själv. Hon matar sitt eget kontrollbehov.

Eftersom man aldrig kan förändra någon annans beteende, utan bara sin egen reaktion på andras beteende så får du ändra saker hos dig själv. Mitt förslag är att du byter telefonnummer. Skaffa ett kontantkort vars nummer du ger till barnens mamma. Och ett vanligt abonnemang vars nummer du ger till alla övriga. Sedan slår du på kontantkortstelefonen kvällen innan barnen kommer till dig, läser genom sms:en och ställer eventuella följdfrågor. Övrig tid kan den telefonen vara avstängd och på det sättet styr du själv över när du tar emot sms:en. 

• Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-11 21:13:28 följande:
    TS, mammans beteende hjälper inte barnen. Det hjälper bara henne själv. Hon matar sitt eget kontrollbehov.

Eftersom man aldrig kan förändra någon annans beteende, utan bara sin egen reaktion på andras beteende så får du ändra saker hos dig själv. Mitt förslag är att du byter telefonnummer. Skaffa ett kontantkort vars nummer du ger till barnens mamma. Och ett vanligt abonnemang vars nummer du ger till alla övriga. Sedan slår du på kontantkortstelefonen kvällen innan barnen kommer till dig, läser genom sms:en och ställer eventuella följdfrågor. Övrig tid kan den telefonen vara avstängd och på det sättet styr du själv över när du tar emot sms:en. 
    Man är förälder på heltid även om man inte bor ihop. Ts kan införa en kontaktbok där han kortfattat skriver viktiga händelser som varit under umgänget och be mamman göra likadant. Då får båda reda på saker som barnet kanske börjar prata om och som kan vara bra att veta.
  • Jag1977
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-11 21:13:28 följande:
    TS, mammans beteende hjälper inte barnen. Det hjälper bara henne själv. Hon matar sitt eget kontrollbehov. Eftersom man aldrig kan förändra någon annans beteende, utan bara sin egen reaktion på andras beteende så får du ändra saker hos dig själv. Mitt förslag är att du byter telefonnummer. Skaffa ett kontantkort vars nummer du ger till barnens mamma. Och ett vanligt abonnemang vars nummer du ger till alla övriga. Sedan slår du på kontantkortstelefonen kvällen innan barnen kommer till dig, läser genom sms:en och ställer eventuella följdfrågor. Övrig tid kan den telefonen vara avstängd och på det sättet styr du själv över när du tar emot sms:en. 

Fast nu kan ju ändå hon behöva nå honom fler gånger än kvällen innan umgänge! Om det händer barnen något, eller henne. Känns konstigt att hellre avskärma sig helt från infon om sina barn än att läsa ett "oviktigt" sms....
  • Anonym

Finns enkla medel mot sms terror från exet!

1. Ha telefon på ljudlöst läge om du absolut måste ha telefonen på.
    2. Svara aldrig på ett sms från henne om det inte känns som det är viktigt att svara på.
    3. Skriv ett sms att du är vuxen och mogen att sköta ansvaret själv om barnen och att du inte kommer bry dig, mail en gång i veckan och ett samtal om det är absolut viktigt ang barnen.
    4. Hjälper inte detta byt telefon +nr och låt henne ha kvar det gamla nr, då kan du ha kvar den hemma i en låda över helgen då du har barnen och läsa sms när du själv vill. Men svara inte!

• Anonym (mamma)

Visserligen kan jag känna oro när min son är hos pappa men hålla på sms honom stup i kvarten skulle aldrig jag göra. Det är deras helg och jag talar om vad som har hänt när vi möts vid överlämnande eller om han hämtar på dagis så ringer jag kvällen innan om det är något speciellt. Hon verkar vara allmänt överbeskyddande och osäker på vad du klarar av och kontrollbehov. Tycker som tidigare inlägg att inte svara. Försök föregå henne.

Lycka till 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-12 09:40:10 följande:
    Finns enkla medel mot sms terror från exet!

1. Ha telefon på ljudlöst läge om du absolut måste ha telefonen på.
    2. Svara aldrig på ett sms från henne om det inte känns som det är viktigt att svara på.
    3. Skriv ett sms att du är vuxen och mogen att sköta ansvaret själv om barnen och att du inte kommer bry dig, mail en gång i veckan och ett samtal om det är absolut viktigt ang barnen.
    4. Hjälper inte detta byt telefon +nr och låt henne ha kvar det gamla nr, då kan du ha kvar den hemma i en låda över helgen då du har barnen och läsa sms när du själv vill. Men svara inte!
    Att vägra kontakt som punkt nr.4 är inte lagligt enligt famrätt och tingsrätt-du är skyldig att ge ett telefonnr du är anträffbar på .
    Hon litar inte på dig,finns det skäl till det?
    Annars är väl mail före och efter umgänge ett utmärkt alternativ ,sms/ringa annars men att samarbeta är inte speciellt svårt om båda beter sig vuxet och moget och sätter barnen först. 
  • FrökenKanSjälv
    Anonym skrev 2012-07-12 22:42:28 följande:
    Att vägra kontakt som punkt nr.4 är inte lagligt enligt famrätt och tingsrätt-du är skyldig att ge ett telefonnr du är anträffbar på .
    Annars är väl mail före och efter umgänge ett utmärkt alternativ ,sms/ringa annars men att samarbeta är inte speciellt svårt om båda beter sig vuxet och moget och sätter barnen först. 

Visa gärna var det står i lagen (det blir svårt eftersom det inte står i lagen...).

Man är inte skyldig att lämna ut något telefonnummer där man är kontaktbar, till den andra föräldern. Den enda som drabbas av att man inte kan nås är man själv. 
  • Anonym (Eget nummer)
    Anonym skrev 2012-07-12 22:42:28 följande:
    Stämmer inte alls. Det finns ingen lag som säger så, och när vi var på FR så rådde de mig att ha ett eget nummer som bara exet hade, så jag själv kunde välja när och om jag ville ha kontakt med henne eller läsa hennes konstanta sms:ande.
  • Anonym

Lagligt är väl fel ord men de sa både på fam rätt och tingsrätt när vi var där att man har en SKYLDIGHET att ge ett telefonnr man är anträffbar på vid gemensam vårdnad (och var jag som inte vill ha telefonen på jämt..)

• Jag1977

Personligen tycker jag det låter jättemärkligt att ha en avstängd tele i två veckor som slås på någon dag innan barnen kommer... Hur gör man om barnen vill ringa? Tvingar man dem att hemlighålla ens riktiga telenr eller struntar man i att prata med dem i två veckor? Ringer man inte själv på två veckor för att höra hur de mår? Är man så störd av sms så man väljer att HELT utestänga info om sina barn än att ev få läsa några sms "i onödan"? Har svårt att se hur info om barnen kan vara så störande så länge det är trevliga sms som handlar om BARNEN. Skulle hellre få tio extra sms om dan om mina barn när de inte är hos mig än inga alls!

• Anonym
    Jag1977 skrev 2012-07-13 11:40:46 följande:
    Personligen tycker jag det låter jättemärkligt att ha en avstängd tele i två veckor som slås på någon dag innan barnen kommer... Hur gör man om barnen vill ringa? Tvingar man dem att hemlighålla ens riktiga telenr eller struntar man i att prata med dem i två veckor? Ringer man inte själv på två veckor för att höra hur de mår? Är man så störd av sms så man väljer att HELT utestänga info om sina barn än att ev få läsa några sms "i onödan"? Har svårt att se hur info om barnen kan vara så störande så länge det är trevliga sms som handlar om BARNEN. Skulle hellre få tio extra sms om dan om mina barn när de inte är hos mig än inga alls!
    Håller med där!
  • Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-13 06:10:33 följande:

Visa gärna var det står i lagen (det blir svårt eftersom det inte står i lagen...).

Man är inte skyldig att lämna ut något telefonnummer där man är kontaktbar, till den andra föräldern. Den enda som drabbas av att man inte kan nås är man själ
    Anonym (Eget nummer) skrev 2012-07-13 10:25:17 följande:
    Stämmer inte alls. Det finns ingen lag som säger så, och när vi var på FR så rådde de mig att ha ett eget nummer som bara exet hade, så jag själv kunde välja när och om jag ville ha kontakt med henne eller läsa hennes konstanta sms:ande.
    Familjerätten har sagt att den som har barnen bestämmer själv om man vill svara i telefon mm, finns inga lagar som säger något annat!! Mamma dagar bestämmer mamman och pappa dagar bestämmer pappa, så enkelt är det!
  • Anonym (Eget nummer)
    Jag1977 skrev 2012-07-13 11:40:46 följande:
    Skillnaden är kanske vad som står i sms:en. 10 sms om dagen är kanske inte några "i onödan"? Att ständigt sms:a när barnen är hos mig o ch dagarna innan om vad de har ätit, gjort, sagt, lekt med, tänkt på etc etc har inte ett dyft med BARNEN att göra, utan enbart med ett extremt kontrollbehov, vilket även FR påpekade.
Svar på tråden Varför allt SMS-ande?