• Melan

Lite frågor till er lchf:are!

Jag skulle personligen aldrig någonsin äta denna diet, men jag respekterar er som gör det. Det ska tydligen ge en enorm viktminskning? Low carb high fat eller hur? Jag tycker faktiskt att det är bättre att äta "normalt" och hälsosamt. Alltså, ändra hela synen och ens relation till mat. Då blir risken för återfall betydligt mindre - eller hur? Så här kommer lite frågor jag alltid undrat över!

-Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater?

-Blir ni inte helt kassa i magen av detta?

-Borde inte era kolesterolvärden bli skyhöga?

-Får ni inte en känsla av att vara för övermätta? Eller äcklade av all fet mat?

-Blir eran hy fet och/eller luktar dåligt? Det kan du ju göra om man äter mycket skräpmat.

-Hur ställer ni er till att viss forskning visar att det är farligt med denna diet?

-Hur blir det sen när ni gått ner all vikt och sak börja äta "normalt" igen, borde det inte bli mycket enklare att halka in i samma hjulspår som förut? Eller ska ni äta såhär livet ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-10 12:58
    Med skräpmat menar jag inte att LCHFmaten är skräpmat!! Jag menade att om man äter skräpmat kan man få dåligt hy och lukta dåligt -.tex friterad mat á la MacDonland's

• Svar på tråden Lite frågor till er lchf:are!
  • Scream2
    -Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater?

Vad är det för fibrer kroppen vill ha? Och till vad?

Min mage älskar mig! Och sköter sig numera som en klocka och slipper äckligt luktande gaser, ont ont ont och tarmtömning en gång i kvarten, ung...

Dom är utmärkta! (ja jag har kollat, varför skulle dom bli skyhöga? Tror du på kolesterol myten?)

Varför skulle man bli övermätt? Man äter väl tills man blir mätt och inte mer? Dvs det behövs inte spec mkt mat för att man ska vara mätt! Min mat är inte fetare än en vanlig dagens skulle jag vilja påstå!

-Blir eran hy fet och/eller luktar dåligt? Det kan du ju göra om man äter mycket skräpmat.

Dum fråga, LCHF är inte skräpmat. På sikt har min hy blivit bättre och inte så fet som innan.

-Hur ställer ni er till att viss forskning visar att det är farligt med denna diet?

Den dagen någon kan presentera en seriös forskning, långsiktig och med RÄTT variabler så ska jag ta ställning:) 

-Hur blir det sen när ni gått ner all vikt och sak börja äta "normalt" igen, borde det inte bli mycket enklare att halka in i samma hjulspår som förut? Eller ska ni äta såhär livet ut?

LCHF är ingen viktminskningsdiet (för mig) Det är en livsstil. Vad är NORMALT? bara där ställer du ju en dum fråga! LCHF HJÄLPER mig att ändra livsstil. Det tar tid och jag halkar ur och märker då hur dåligt jag mår..och är på igen! För att jag MÅR så mkt bättre av att skippa massa läbbiga kolhydrater som inte gör nån speciell nytta ikroppen. Sen kan man äta strikt och mindre strikt. 
  • EnLitenJag
    Melan skrev 2012-07-10 11:59:42 följande:
    Skönt att det fungerar så bra för er, då finns det ju ingen anledning alls att gå tillbaka och äta som förut. Så länge kroppen och ens själ mår bra och att man får i sig de näringsämnen kroppen behöver så är det en bra diet - eller hur?

Jag har en till fråga! Fuskar ni aldrig? Hur gör ni på födelsedagar med tårtor, bullar och kakor till exempel? 

Exakt. Jag har verkligen hittat min pryl!

Angående fusk:

Till vardags, och vardagligare lyxsammanhang så finns det saker man kan lyxa till det med som är helt OK.
    Vispad grädde med bär exempelvis. Man kan till och med riva en aning mörk choklad över. (>70%)
    Det finns många recept där man helt enkelt kan plocka bort ingredienser som inte är OK, och då får man ändå en smaskig, godkänd dessert.

Om vi nu pratar specialfall, som exempelvis bröllop, större kalas etc. så är det ingen fara att ta en bit tårta om man vill ha. (Så länge man inte är lättriggad förstås, då bör man undvika det.)
    Dock kommer man plötsligt inse hur otroligt sötsliskig den där tårtan egentligen är,  och ofta lämnar man halva biten, för det är helt enkelt inte gott längre.
    Dessa specialfall stöter jag på kanske 1-2 gånger året. I övrigt ser jag inte någon anledning att fuska.

Är det mitt eget kalas serveras så klart LCHF. Det är ju MITT kalas, och jag vill äta det jag tycker är godast! 
  • yena89

"Jag skulle personligen aldrig någonsin äta denna diet, men jag respekterar er som gör det. Det ska tydligen ge en enorm viktminskning? Low carb high fat eller hur? Jag tycker faktiskt att det är bättre att äta "normalt" och hälsosamt. Alltså, ändra hela synen och ens relation till mat. Då blir risken för återfall betydligt mindre - eller hur?"

Undra även hur du tänker när du skriver detta. Vad är "normalt"? Och, hade det funkat för LCHFare att äta "normalt" tror du inte de hade gjort det? Om vi utgår från att "normalt" är enligt Tallriksmodellen så kan ingen någonsin få mig att tro att det är hälsosam mat. Att en myndighet rekommenderar vuxna, och framförallt barn, att äta en stor del kolhydrater (där man först de senaste åren börjat bry sig om kvalité) och kemiska lightprodukter får mig att tappa all respekt för dessa människor.

LCHF är då mycket mer hälsosamt, OM det görs rätt. Dvs, mycket grönsaker, blandade fetter från olika källor, inte för mkt mejerier och normalt med kött.
    Att äta Bacon som steks i smör och sen puttrar i grädde är INTE nyttigt om man nu inte har en jädrans massa sallad/grönsaker till för att jämna ut.

Folk missförstår och tror att dom nu helt plötsligt kan vräka i fet mat men så är inte fallet. Det är meningen att man inte ska vara rädd för fett längre och kunna njuta av sin gräddsås istället för att få ångest.
    Det är helt vanlig mat, lagad från grunden men man tar bort dom stora kolhydratskällorna och ersätter med grönsaker. Fett E% ökar då automatiskt och du blir lika mätt som tar samma mängd sås men har 2 potatisar till. Man ösar liksom inte på extra fett.

Så, precis som i andra dieter är det många som gör fel, men tyvärr är det också dom som syns mest. Det är oftast dom som har bloggar för att visa vilken fet mat de kan äta och ändå gå ner i vikt. Medans de som ändrat hela synen på mat oftast håller det för sig själva. Dock finns det några bra bloggar därute också.

Och för att inte tala om att de flesta "motståndare" hämtar sin information från Expressen och Aftonbladet som ena dagen hyllar LCHF och andra dagen skriker att vi kommer dö och artiklarna pryds ofta av bilder på bacon, korv och kött, vilken i mina ögon ser ut som LCHP och inte LCHF.

LCHF går inte ut på att vräka i fett och kött. Sen att folk väljer att göra annorlunda får dom själva stå för.
    LCHF är nämligen så mkt mer än bara lite kolhydrater och mera fett.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Melan

Med normalt menar jag normalt. Det mest vanligaste och normalaste sättet att äta. Vart jag hörde att det kunde vara skadligt var på nyheterna på P4, jag minns inte exakt vem det var som gjort denna forskning. Som du säger, det är hälsosamt OM det används rätt. De flesta med sunt förnuft förstår att en massa mättade och sönderslagna fetter inte är särskilt bra i större mängder. De flesta jag känner som har kört med LCHF har ätit en köttbit med knorrs beasås (pulver), massor med ost, bacon, ägg och smör.

Att jag personligen aldrig skulle äta på det här viset är att jag inte är särskilt förtjust i grönsaker som smakar något vilket denna diet kräver. Jag vill inte avstå från pasta, potatis, ris och börd oavsett hur bra det skulle vara för mig. Dessutom verkar det vara rätt osmidigt. Jag tycker om mat och matlagning och att inte få använda kolhydrater i alla former skulle ställa till det. Jag föredrar även vissa lightprodukter måste jag erkänna, två av dem använder jag flitigt! Milda mini mat extra 4% och lätt creme fraiche. Nu påstår jag inte att jag är direkt hälsosam, men jag har absolut ingen katastrof kost. Mycket bra råvaror! T.ex. köttet vi äter är för det mesta älg från älgjakten, egen odlade tomater och grönsaker. Köper sällan bröd. Så för mig och min familj är denna mat det som fungerar bäst.

De kcal som kommer in, ska förbrännas. Då går jag ner i vikt . 

• Postis
    yena89 skrev 2012-07-11 20:17:07 följande:
    LCHF är då mycket mer hälsosamt, OM det görs rätt. Dvs, mycket grönsaker, blandade fetter från olika källor, inte för mkt mejerier och normalt med kött.
    Att äta Bacon som steks i smör och sen puttrar i grädde är INTE nyttigt om man nu inte har en jädrans massa sallad/grönsaker till för att jämna ut.

Folk missförstår och tror att dom nu helt plötsligt kan vräka i fet mat men så är inte fallet. Det är meningen att man inte ska vara rädd för fett längre och kunna njuta av sin gräddsås istället för att få ångest.
    Det är helt vanlig mat, lagad från grunden men man tar bort dom stora kolhydratskällorna och ersätter med grönsaker. Fett E% ökar då automatiskt och du blir lika mätt som tar samma mängd sås men har 2 potatisar till. Man ösar liksom inte på extra fett.

LCHF är nämligen så mkt mer än bara lite kolhydrater och mera fett.

Här slår du verkligen huvudet på spiken! Önskar att alla LCHF-skeptiker läste detta och förstod att den bild av LCHF som ofta ges i media är förvrängd. Jag skulle också bli skeptisk om jag trodde att LCHF innebär det som media ofta vill få det till.
  • Postis
    Melan skrev 2012-07-10 11:59:42 följande:
    Jag har en till fråga! Fuskar ni aldrig? Hur gör ni på födelsedagar med tårtor, bullar och kakor till exempel? 
    Jag fuskar ytterst sällan med socker- och mjölmat. Blir så tråkig i magen av det. Däremot lyxar jag till det (kalla det fusk om du vill Flört) med bär och grädde, mörk choklad eller fläsksvålar emellanåt. På kalas och dyl så tar jag med eget fika om det är möjligt. Annars försöker jag få grädde med bär (brukar gå att ordna) eller nöjer mig med en kopp te. Men det brukar alltid lösa sig Vill ogärna äta socker- och mjölmat som sagt.
    Melan skrev 2012-07-11 20:51:17 följande:
    Dessutom verkar det vara rätt osmidigt. Jag tycker om mat och matlagning och att inte få använda kolhydrater i alla former skulle ställa till det.
    Jag älskar också att laga (och äta) mat, och mitt matlagningsintresse vaknade när jag började med LCHF

En stor eloge till dig som kan föra en vettig och sansad LCHF-diskussion! Skål  

• Gladskit
    Postis skrev 2012-07-12 09:16:17 följande:
    En stor eloge till dig som kan föra en vettig och sansad LCHF-diskussion! Skål  

• yena89
    Melan skrev 2012-07-11 20:51:17 följande:
    Med normalt menar jag normalt. Det mest vanligaste och normalaste sättet att äta. Vart jag hörde att det kunde vara skadligt var på nyheterna på P4, jag minns inte exakt vem det var som gjort denna forskning. Som du säger, det är hälsosamt OM det används rätt. De flesta med sunt förnuft förstår att en massa mättade och sönderslagna fetter inte är särskilt bra i större mängder. De flesta jag känner som har kört med LCHF har ätit en köttbit med knorrs beasås (pulver), massor med ost, bacon, ägg och smör.

Att jag personligen aldrig skulle äta på det här viset är att jag inte är särskilt förtjust i grönsaker som smakar något vilket denna diet kräver. Jag vill inte avstå från pasta, potatis, ris och börd oavsett hur bra det skulle vara för mig. Dessutom verkar det vara rätt osmidigt. Jag tycker om mat och matlagning och att inte få använda kolhydrater i alla former skulle ställa till det. Jag föredrar även vissa lightprodukter måste jag erkänna, två av dem använder jag flitigt! Milda mini mat extra 4% och lätt creme fraiche. Nu påstår jag inte att jag är direkt hälsosam, men jag har absolut ingen katastrof kost. Mycket bra råvaror! T.ex. köttet vi äter är för det mesta älg från älgjakten, egen odlade tomater och grönsaker. Köper sällan bröd. Så för mig och min familj är denna mat det som fungerar bäst.

De kcal som kommer in, ska förbrännas. Då går jag ner i vikt . 
    MEN, bara för att nånting är normalt eller vanligt betyder det inte att det är bra ;)
    Det är vanligt att äta på Donken eller äta godis varje dag, men inte är det bra för det? :)
    Jag tror man ska vara VÄLDIGT kritisk mot allt som media säger och skriver. Dom vrider oftast på bilden för att sälja lösnummer.
    Som häromdan när dom kom och skrek "LCHF ORSAKAR STROKE!" Efter hård kritik togs den rubriken bort och ersattes med "Köttrika dieter orsakar stroke". Du ser, för media behöver studien inte handla om LCHF för att dom ska kunna använda det på löpbladen. Studien handlade inte det minsta om LCHF, utan mer om aknske Atkins och Dukan.

Som du säger, många missförstår konceptet, och det är tråkigt att folk i allmänhet tror att det verkligen är LCHF. Och visst, det är väl LCHF om man kollar på energifördelningen, men LCHF är så mkt mer än bara E% hit och dit.
    För mig har det varit tvärtom, det har blivit roligare att laga mat med lchf just för att det ger en liten utmaning samt att maten smakar så mkt MER.

Jag var själv helt såld på Light-produkter. Använde som dig milda 4%. Att det såg ut som...ursäkta..sperma sket jag i. Det är inget fett i knappt så då måste det ju va nyttigt tänkte jag.
    Nu undrar jag hur fanken jag kunde få i mig skiten.

Jag tycker om pasta och bröd, men jag blir jätte dålig o magen av det så jag kan inte äta det dagligen., Däremot är jag mäsklig och faller för frestelser.

För mig är det mer krångligt att räkna kcal hit och dit just för att man inte ver vilken förbränning man egentligen har.
  • yena89

Håller med. Stor eloge till TS som för en sansad diskussion.  Och förhoppningsvis har hon fått en annan bild av LCHF nu.
    Det är så tråkigt när folk vägrar inse att alla inte kan äta samma mat, det finns alltför många såna på FL.

• Glass
    Äter massor med frön och fibrer i olika format.

Nej

Vet inte vad det "borde", men de blir inte det

Är aldrig för mätt längre och aldrig speciellt hungrig

Har en mycket bättre hud nu, så tydligen är inte detta "skräpmat" för mig

På samma sätt som jag ställer mig till forskning som visar att kolhydrater är "farliga"

Äter för att må bra och jag trivs med sättet att äta. Det är normalt för mig nu
  • Loreena

Via linfrön, solrosfrön, nötter och grönsaker

Nej, magen har aldrig mått bättre! All svaullnad, halsbränna, IBS, magkatarr och laktosintolerans är borta

Det totala kolesterolet kan höjas något, men det goda kolesterolet brukar öka och det dåliga minska.

Nej, jag äter mig lagom mätt och slutar äta när kroppens naturliga mättnadssignaler säger till. Jag blir mer övermätt och däst av pasta.

Vi äter inte skräpmat, vi äter naturlig och bra mat utan tillsatser, frityroljor och andra dumheter. Huden är finare än någonsin med LCHF.

Vad och en får ta ansvar för sin egen hälsa. Jag äter på ett sätt som jag mår bra av och det finns högkvalitativa studier som visar stora fördelar med lågkolhydratskost också.

När jag nått min normalvikt så började jag äta mer bär, nötter, mejeri, en del rotfrukter och frukt. Men jag ser det som en långsiktig kosthållning som jag äter för hälsans skull med några planerade avsteg ibland. Jag började inte med LCHF för viktens skull, att jag gick ner i vikt var bara bonus. Jag började med LCHF för att få ordning på min mage, min hy, min tidigare konstanta hunger, mitt sötsug och mitt humör. Samtliga blev bättre med LCHF. Nu är jag dock höggravid och har pendlat mellan normalkost och en liberal LCHF under graviditeten, jag ser dock fram emot att gå tillbaka till LCHF på heltid igen sedan, eftersom att jag mår mycket bättre av det.

• Melan

Hehe, nej, normalt behöver verkligen inte betyda bra och hälsosamt! 

Precis som jag tycker att LCHF verkar rätt krångligt och osmidigt för mig, kan jag förstår att räkna kcal kan vara en hel vetenskap för andra och riktigt jobbigt. För mig går räknandet på automatik  precis som ert sätt att tänka gör för er.

Jag såg någon dokumentär om kolhydrater/socker på teve för ett tag sen. De påstod att när sockermolekylerna gick ut i blodet var dem precis som sylvassa glasbitar som rev upp vener och artärer inifrån. Det orsakade ärr och det blev trängre och trängre och ledde så småningom om till boldproppar. Lite läskigt eller hur? Hoppas bara det gäller om man äter mycket kolhydrater.

Nu efter att ha diskuterat och läst  om LCHF så tycker jag namnet är galet miss visande och så otroligt enkelt att missförstå. Det borde heta "lite av bra kolhydrater och lagom med bra fetter". Jag kommer ha lite av det här i bakhuvudet i fortsättningen även om jag inte kommer äta LCHF.

• yena89
    Melan skrev 2012-07-12 15:17:05 följande:
    Hehe, nej, normalt behöver verkligen inte betyda bra och hälsosamt! 

Precis som jag tycker att LCHF verkar rätt krångligt och osmidigt för mig, kan jag förstår att räkna kcal kan vara en hel vetenskap för andra och riktigt jobbigt. För mig går räknandet på automatik  precis som ert sätt att tänka gör för er.

Jag såg någon dokumentär om kolhydrater/socker på teve för ett tag sen. De påstod att när sockermolekylerna gick ut i blodet var dem precis som sylvassa glasbitar som rev upp vener och artärer inifrån. Det orsakade ärr och det blev trängre och trängre och ledde så småningom om till boldproppar. Lite läskigt eller hur? Hoppas bara det gäller om man äter mycket kolhydrater.

Nu efter att ha diskuterat och läst  om LCHF så tycker jag namnet är galet miss visande och så otroligt enkelt att missförstå. Det borde heta "lite av bra kolhydrater och lagom med bra fetter". Jag kommer ha lite av det här i bakhuvudet i fortsättningen även om jag inte kommer äta LCHF.
    Ja jag tror det är just socker och vetemjöl som är de stora boven.

Jag gillar heller inte att behöva namnsätta dieten och sätta gränser. Att kalla det lågkolhydratskost är bättre för då kan alla anpassa kosten hur de vill.
    Jag är övertygad om att kolhydratsreducerad kost är bättre för oss än kolhydratsbaserad kost.

Man måste även tänka på vad man gillar för mat för att det ska bli hållbart. Jag skulle tex inte klara att äta 100% vegetarisk men äter gärna vegetarisk nån gång i veckan, oftast omedvetet. Vegansk mat skulle jag heller aldrig klara pga att jag är överkänslig mot ganska mkt mat, framförallt rå mat så RAW skulle helller inte passa mig.

Jag gillar fräsch mat så LCHF passar mig perfekt. Det är fräsch mat som mättar. En sallad utan vare sig kyckling eller dressing mättar inget och gör dieten till en svältmetod.

Slutsatsen är att alla är olika.
    Det finns folk inom LCHF som äter "fel", men det finns likamånga inom tex VV, som lägger points på godis och annat...men inte antar jag att det är det VV går ut på?

Jag tror mkt av allt "tjaffs" beror på att många inte vet vad LCHF är utan litar hellre på skvallertidningar än oss som faktiskt äter så, men det är klart, det finns en hel del extremister inom LCHF, som inom allt annat, som anser man ska leva på enbart fett och protein.
  • Melan

Ja, nyckeln är nog att trivas med sättet man äter. Att det ska komma så naturligt som möjligt. Om man tvingar sig själv att äta saker man inte gillar och tvingas gå hungrig så är det helt enkelt inte rätt för den personen. Alla människor är olika och då är det självklart att en typ av kost inte passar alla. Om man trivs med sin kost och allt runt omkring den så blir det inte lika enkelt att "fuska" och stoppa i sig saker som man egentligen inte borde.

Det är klart, vi är mänskliga, så "fuska" eller äta fel kommer vi göra i mellan åt och det är faktiskt inget större fel med det. I mitt fall t.ex så är jag ett riktigt kakmonster! Det är okej om jag äter ett par kakor någon gång ibland, men inte varje dag. Mycket njutning och känslor går hand i hand med att äta.

Jag går inte på VV. Jag kör lite överslags räkning på kalorier i huvudet. Inget är förbjudet men det är klart jag försöker undvika sötsaker och mycket feta livsmedel. Försöker även tänka på bra råvaror och alla näringsämnen. Ibland går det skit bra och ibland rent åt helvete. Jag trivs väldigt bra med hur jag äter, men det är enkelt att unna sig för mycket och för ofta. Jag mår riktigt bra både fysiskt och psykiskt om jag följer "dieten", gör jag inte det mår jag dåligt. Så då undrar man - varför äter jag fel när jag mår dåligt av det?

Jag har ätit såhär i snart 7 månader och gått ner 14 kilo. Det är inga wow siffror men det är detta som fungerar för mig och då får det ta tid. Det handlar inte bara om kilona på vågen. Ens välmående är minst lika viktigt. Jag vet att jag inte kommer ramla tillbaka in i gamla vanor och för mig är det huvudsaken. Att gå ner 2 kilo i månaden är bra mycket bättre än 10 kg om man sedan kommer gå upp de 10 kilona tillbaka. 

• EnLitenJag
    Melan skrev 2012-07-13 00:08:59 följande:
    Ja, nyckeln är nog att trivas med sättet man äter. Att det ska komma så naturligt som möjligt. Om man tvingar sig själv att äta saker man inte gillar och tvingas gå hungrig så är det helt enkelt inte rätt för den personen. Alla människor är olika och då är det självklart att en typ av kost inte passar alla. Om man trivs med sin kost och allt runt omkring den så blir det inte lika enkelt att "fuska" och stoppa i sig saker som man egentligen inte borde.

Det är klart, vi är mänskliga, så "fuska" eller äta fel kommer vi göra i mellan åt och det är faktiskt inget större fel med det. I mitt fall t.ex så är jag ett riktigt kakmonster! Det är okej om jag äter ett par kakor någon gång ibland, men inte varje dag. Mycket njutning och känslor går hand i hand med att äta.

Jag går inte på VV. Jag kör lite överslags räkning på kalorier i huvudet. Inget är förbjudet men det är klart jag försöker undvika sötsaker och mycket feta livsmedel. Försöker även tänka på bra råvaror och alla näringsämnen. Ibland går det skit bra och ibland rent åt helvete. Jag trivs väldigt bra med hur jag äter, men det är enkelt att unna sig för mycket och för ofta. Jag mår riktigt bra både fysiskt och psykiskt om jag följer "dieten", gör jag inte det mår jag dåligt. Så då undrar man - varför äter jag fel när jag mår dåligt av det?

Jag har ätit såhär i snart 7 månader och gått ner 14 kilo. Det är inga wow siffror men det är detta som fungerar för mig och då får det ta tid. Det handlar inte bara om kilona på vågen. Ens välmående är minst lika viktigt. Jag vet att jag inte kommer ramla tillbaka in i gamla vanor och för mig är det huvudsaken. Att gå ner 2 kilo i månaden är bra mycket bättre än 10 kg om man sedan kommer gå upp de 10 kilona tillbaka. 

Roligt att höra att du har hittat rätt kosthållning för dig, och som nämnts ovan, riktigt trevligt att någon faktiskt kan föra en sansad diskussion! Pluspoäng till dig.
    Och bra jobbat med vikten! 14 kilo måste kännas rätt gött att var av med:)
Svar på tråden Lite frågor till er lchf:are!