• Paradigm

Kunniga LCHF:are - jag behöver er hjälp!

Halloj,

Jag undrar om det verkligen är okej att äta majonnäs vid strikt LCHF kost - vad jag kan läsa så innehåller den socker...(?).

• Svar på tråden Kunniga LCHF:are - jag behöver er hjälp!
  • MSörensen

Jag tänker iaf använda gamla Findus idag, orka gå till affären och göra egen *latmask* =)

• Paradigm
    stjierna skrev 2012-07-09 16:15:34 följande:
    Alla är ju olika liberala inom LCHF, vissa utesluter ALLA spår av snabba KH, och då är ju inte majonnäsen ok. Men om man går efter totala KH/100 gr och inte bryr sig om VAD det är, så är köpt majonnäs ok :)
    Det beror ju på hur strikt man är.
  • Paradigm
    Matilda03 skrev 2012-07-09 16:25:36 följande:
    Mest rätt enligt LCHF är väl att göra sin egen majonäs. Jag har inte lyckats få till den så bra men jag vet andra som tycker det är rätt enkelt att göra, testa det om du vill.
    Man måste vispa som en tok, enligt min man som tydligen har gjort det när han tidigare ägde en restaurang. :)
  • Paradigm
    MSörensen skrev 2012-07-09 16:32:55 följande:
    Jag tänker iaf använda gamla Findus idag, orka gå till affären och göra egen *latmask* =)
    Antar att det funkar ganska bra för dig ändå? I sådana fall gör det väl inte så mycket. Jag tänkte iaf köra hårt nu, se hur man mår, men iofs tror jag inte att det är hållbart för mig i längden. Jag menar - studier, jobb och barn (make också) tar sin lilla tid. :)
  • J   a   d   e   d

Egen majonnäs är lätt att göra, iallafall om man har en elvisp eller en matberedare (använder den senare själv). Min fråga är mer hur länge skiten håller i kylen då den är inte fulltankad med de trevliga hållbarhetsämnena som köpt är?

Jeddan
  • Paradigm
    J a d e d skrev 2012-07-09 18:02:47 följande:
    Egen majonnäs är lätt att göra, iallafall om man har en elvisp eller en matberedare (använder den senare själv). Min fråga är mer hur länge skiten håller i kylen då den är inte fulltankad med de trevliga hållbarhetsämnena som köpt är?
    Det var en väldigt bra fråga! Tills den luktar skumt, kanske?

Jag har ingen aning...
  • J   a   d   e   d
    Fattig student skrev 2012-07-09 18:04:04 följande:
    Det var en väldigt bra fråga! Tills den luktar skumt, kanske?

Jag har ingen aning...
    För man gör ju inte bara en deciliter åt gången liksom ;)
    Kan vara bra att veta hur länge det håller, såå kul är det inte att göra majonnäs att man vill göra det flera gånger i veckan om man tänker sig nån slags majonnäs-diet Solig

Det är ju ändå frågan om ägg, vilket väl är lite känsligt.

Men iallafall, hemmagjord majonnäs är bra och enkelt att göra. Har ett recept efter min f d svärmor om du är intresserad?      
    Jeddan
  • MSörensen
    Fattig student skrev 2012-07-09 18:02:17 följande:
    Antar att det funkar ganska bra för dig ändå? I sådana fall gör det väl inte så mycket. Jag tänkte iaf köra hårt nu, se hur man mår, men iofs tror jag inte att det är hållbart för mig i längden. Jag menar - studier, jobb och barn (make också) tar sin lilla tid. :)
    Varför skulle det inte vara hållbart menar du? Tidsmässigt eller ekonomiskt eller hur menar du? :) 

Jag har börjat med att göra som middagsförslag på sistone och planerar in lite hur vi ska äta och det tycker jag underlättar en del!  

Just nu kör jag bara kolhydratsreducerat (fått med min man och bonusson nu också) eftersom jag är gravid och vill inte vara så strikt då men innan jag blev gravid åt jag enligt LCHF och gick ner 19 kg på 7 månader :)

• Paradigm
    J a d e d skrev 2012-07-09 18:06:28 följande:
    För man gör ju inte bara en deciliter åt gången liksom ;)
    Kan vara bra att veta hur länge det håller, såå kul är det inte att göra majonnäs att man vill göra det flera gånger i veckan om man tänker sig nån slags majonnäs-diet Solig

Det är ju ändå frågan om ägg, vilket väl är lite känsligt.

Men iallafall, hemmagjord majonnäs är bra och enkelt att göra. Har ett recept efter min f d svärmor om du är intresserad?      
    Nej, precis. Det blir väl ganska mycket när man väl gör det.

Ägg har ju en längre hållbarhetstid än vad man tror. Jag såg något program där de bland annat tog upp det. Jag minns dock inte vilket. Minns bara att jag blev chockad över hur länge ägg faktiskt håller. Fan. ;)

Absolut, jag vill ha. Give me, please.
  • Paradigm
    stjierna skrev 2012-07-09 18:08:54 följande:
    Fattig student: det var ju det jag började meningen med?
    Och det var väl det som jag liksom tryckte på i TS. Så att jag också upprepade mig gjorde väl inte så mycket. ;)
  • Paradigm
    MSörensen skrev 2012-07-09 18:06:59 följande:
    Varför skulle det inte vara hållbart menar du? Tidsmässigt eller ekonomiskt eller hur menar du? :) 

Jag har börjat med att göra som middagsförslag på sistone och planerar in lite hur vi ska äta och det tycker jag underlättar en del!  

Just nu kör jag bara kolhydratsreducerat (fått med min man och bonusson nu också) eftersom jag är gravid och vill inte vara så strikt då men innan jag blev gravid åt jag enligt LCHF och gick ner 19 kg på 7 månader :)

Tidsmässigt. Inte just gällande bara majonnäs, utan mera allt i sin helhet.

Oj, 19 kg på 7 månader! Det var en hel del. :)
  • yena89

Jag använder Findus Äkta Majonäs, även när jag är strikt. Tar man 50g majonäs får man i sig 1 ynka gram socker. Visst, är man sockerberoende kanske det inte funkar men annars är det okej. Man sla ju inte vara för extrem heller, det är inte hälsosamt...och då tänker jag psykiskt. Sen är det ju självklart bäst att göra egen majonäs men det är inte alltid man har tid eller lust. Har dock för mig att Rydbergs har en sockerfri majonäs med bara 0,5g kollisar. Men den är jätte dyr.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89

www.rydbergs.se/produkter.asp&cId=11&c2Id=11&pageID=18

Det var visst socker i den men den är utan konserveringsmedel så mycket bättre än Findus.
    1g kolhydrater/100g

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Mandel

Bästa Majonnäsen!

1 ägg
    1 tsk vitvinsvinäger
    1 krm salt
    malen vitpeppar efter smak. Typ några varv med kvarnen
    1-1½ tsk dijonsenap
    2-2,5dl rapsolja

Häll allt i en skål och ställ ned stavmixer (rör den ej). Kör full fart i några sekunder och sedan börjar du röra på mixerstaven tills allt är blandat. Några sekunder till...
    Står sig i kylen 1 vecka om man förvarar den i tät burk.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • J   a   d   e   d

Nejnej. Här är det bästa majonnäs-receptet.

2 hårdkokta äggulor
    2 råa äggulor
    1/2 tsk salt
    2 tsk stark senap (typ Colemans)
    1/2 l rapsolja
    ca en halv pressad citron/lime

Man ska typ mosa de kokta äggulorna med en gaffel, sedan på med de råa, och senapen, saltet och lite lite lite av oljan medan man vispar utav bara helvete, man ska märka på en gång att det "går ihop", därefter tillsätter man resten av oljan lite i taget tills det har en majonnäs-konsistens. Sist i med citronen/limen.

Jeddan
  • Mandel
    J a d e d skrev 2012-07-10 13:09:34 följande:
    Nejnej. Här är det bästa majonnäs-receptet.

2 hårdkokta äggulor
    2 råa äggulor
    1/2 tsk salt
    2 tsk stark senap (typ Colemans)
    1/2 l rapsolja
    ca en halv pressad citron/lime

Man ska typ mosa de kokta äggulorna med en gaffel, sedan på med de råa, och senapen, saltet och lite lite lite av oljan medan man vispar utav bara helvete, man ska märka på en gång att det "går ihop", därefter tillsätter man resten av oljan lite i taget tills det har en majonnäs-konsistens. Sist i med citronen/limen.

Bästa? Nja, först måste du koka 2 ägg och vad gör du med den kokta äggvitan? Sedan ska du ha 2 färska äggulor och vad gör du med de vitorna?
    Känns som om denna tar längre tid och kräver mer planering
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • J   a   d   e   d
    Mandel skrev 2012-07-10 15:05:25 följande:
    Bästa? Nja, först måste du koka 2 ägg och vad gör du med den kokta äggvitan? Sedan ska du ha 2 färska äggulor och vad gör du med de vitorna?
    Känns som om denna tar längre tid och kräver mer planering
    Finns nog saker att göra med dessa, ska du se Solig

Nejnejnej. Du har helt enkelt feeel ;) Det blir ju faktiskt bättre, men den som inte orkar bemöda sig får ju också resultat därefter.  
    Jeddan
Svar på tråden Kunniga LCHF:are - jag behöver er hjälp!