Kunniga LCHF:are - jag behöver er hjälp!
Halloj,
Jag undrar om det verkligen är okej att äta majonnäs vid strikt LCHF kost - vad jag kan läsa så innehåller den socker...(?).
Halloj,
Jag undrar om det verkligen är okej att äta majonnäs vid strikt LCHF kost - vad jag kan läsa så innehåller den socker...(?).
Jag tänker iaf använda gamla Findus idag, orka gå till affären och göra egen *latmask* =)
Egen majonnäs är lätt att göra, iallafall om man har en elvisp eller en matberedare (använder den senare själv). Min fråga är mer hur länge skiten håller i kylen då den är inte fulltankad med de trevliga hållbarhetsämnena som köpt är?
Fattig student: det var ju det jag började meningen med?
Jag använder Findus Äkta Majonäs, även när jag är strikt. Tar man 50g majonäs får man i sig 1 ynka gram socker. Visst, är man sockerberoende kanske det inte funkar men annars är det okej. Man sla ju inte vara för extrem heller, det är inte hälsosamt...och då tänker jag psykiskt. Sen är det ju självklart bäst att göra egen majonäs men det är inte alltid man har tid eller lust. Har dock för mig att Rydbergs har en sockerfri majonäs med bara 0,5g kollisar. Men den är jätte dyr.
www.rydbergs.se/produkter.asp&cId=11&c2Id=11&pageID=18
Det var visst socker i den men den är utan konserveringsmedel så mycket bättre än Findus.
1g kolhydrater/100g
Bästa Majonnäsen!
1 ägg
1 tsk vitvinsvinäger
1 krm salt
malen vitpeppar efter smak. Typ några varv med kvarnen
1-1½ tsk dijonsenap
2-2,5dl rapsolja
Häll allt i en skål och ställ ned stavmixer (rör den ej). Kör full fart i några sekunder och sedan börjar du röra på mixerstaven tills allt är blandat. Några sekunder till...
Står sig i kylen 1 vecka om man förvarar den i tät burk.
Nejnej. Här är det bästa majonnäs-receptet.
2 hårdkokta äggulor
2 råa äggulor
1/2 tsk salt
2 tsk stark senap (typ Colemans)
1/2 l rapsolja
ca en halv pressad citron/lime
Man ska typ mosa de kokta äggulorna med en gaffel, sedan på med de råa, och senapen, saltet och lite lite lite av oljan medan man vispar utav bara helvete, man ska märka på en gång att det "går ihop", därefter tillsätter man resten av oljan lite i taget tills det har en majonnäs-konsistens. Sist i med citronen/limen.
Tack tjejer!