• Johanna 529

Min 14 åriga dotter ska på språkresa om 2 veckor-ångrat sig

I jul fick min 14 åriga dotter presenten hon alltid önskat sig, en språkresa till London med STS! Hon har längtat så mycket och varit så tacksam. I mars gick hennes pappa bort, något som verkligen varit jobbigt för hela familjen men framförallt henne. Idag när vi pratade om att växla lite pengar såg jag på henne att hon blev ledsen. Jag sa att om hon inte vill åka så behöver hon inte göra det men att jag tror att det skulle vara riktigt roligt att komma dit också. Hon nickade och log lite. Nu senare har hon berättat att hon är rädd för flyget och att hennes lillasyster ska sakna henne. Hennes lillasyster börjar alltid gråta när hon åker någonstans vilket är något hon tycker är väldigt jobbigt. Jag har flera gånger sagt att om hon åker och ångrar sig är det bara att ringa så fixar vi så hon får åka hem. Tar gärna tips om flygrädsla!

• Svar på tråden Min 14 åriga dotter ska på språkresa om 2 veckor-ångrat sig
  • Ema86

tänk inte på flyget. tänk på allt annat o hur kul det kommer att bli när hon är framme.

kansek köpa nån rolig tidgning eller spel eller va det nu kan va att pyssla med under  flygresan som stöd. 

flyget är bara en pluttebit o allt skoj som väntar! o påminn om att det är bara att åka hem om man ångrar sig.  

• Strumpans

Peppa henne att åka! Se till att systern inte blir ursäkten att inte åka.
    Vet inte vart ni bor men Arlanda hade förr kurser för flygrädda.

Att vara nervös är naturligt.

• phillipha

Jag åkte på språkresa när jag var 15, första gången jag skulle flyga själv så jag var också skitskraj. Men när jag väl kom till flygplatsen och träffade resten av gänget som skulle med och började snacka med dom så släppte rädslan! Inboxa om din dotter kanske vill maila med någon som varit i englanf på språkresa med sts :)

• Kattdamen

Eh, hon kanske kan åka nästa år istället?

En kopp te, tack.
  • plastkotte

Jag tycker du ska prata öppet med din dotter, är det pgr av pappans bortgång hon känner att det blir för mycket att åka iväg just nu? Fråga henne, om så är fallet så är det kanske bättre om hon inte åker nu. Det är ju trots allt inte alls länge sen mars var.. Och det är en väldigt känslig ålder din dotter är i så kanske mår hon bäst av att umgås med resten av familjen just nu.

Det låter lite som att hon kanske försöker komma med ursäkter för att hon inte vill berätta hur hon egentligen känner.

• fyrbarnsmamman

Min dotter åkte på språkres till Malta förra sommaren, 3 veckor. Hon var 15 år då. Hela första veckan var katastrof. Hon hade sådan enorm hemlängtan. Det var så synd om henne och det var jobbigt för oss här hemma att vi inte fanns där hos henne. Sedan blev det bra de andra två veckorna. Hon sa att nästan alla andra som hon reste med var 16 år gamla. Nu när andra dottern blivit 14 år, har hon börjat prata om att vilja resa på språkresa, så pratar vi om att det kanske är bättre att vänta till sommaren då hon blir 16 år. Då är man ytterligare ett år äldre och kanske uppskattar resan bättre.

Med tanke på din dotter och allt som hon gått igenom, känns det kanske som om det vore skönare för henne att stanna hemma med familjen. Skjuta på språkresan ett eller två år framåt. Jag tycker själv att 14 år låter lite tidigt. Menmen..man är olika. Försök att prata med henne om vilket hon verkligen vill. Det kan som sagt vara svepskäl med här med flyget och lillasystern. Ni kanske åka iväg på något tillsammans istället??? 

• Heisan

Oj vad jobbigt för din dotter, jag tror att det är hennes pappas bortgång som spökar, hon kanske är rädd för att något ska hända med er andra när hon är borta. Min dotter är 14 år o iväg i tre veckor i Spanien just nu o det funkar superbra, men om hon hade tvekat inför att åka så hade jag nog tagit reda på avbokningsvillkoren, avbokat o försökt igen nästa år. Inte roligt att vara ensam i ett främmande land med sorg o saknad efter sin familj...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Anna Svenssonliv

För 15 år sedan var jag en 15 åring som åkte till London med STS! Klart jag var skraj innan, men vi träffades hela gruppen på Arlanda och en ledare var med på flygresan. Är det inte så nuförtiden?

Senare den sommaren åkte jag själv till släktingar i serbien. Det var bra mycket läskigare och jag grät innan och trodde inte jag skulle våga. Läskigt att gå själv och leta efter gate osv på flygplatsen. Läskigt att gå själv och möta upp släkt jag inte träffat och som pratade ett språk jag inte kunde. Men jag gjorde det och vågade tack vare att jag vågat språkresan.

Hoppas din dotter kommer iväg. Hon kommer vinna mycket självförtroende.

• SweeneyTodd
    fyrbarnsmamman skrev 2012-07-10 00:01:49 följande:
    t. Jag tycker själv att 14 år låter lite tidigt. Menmen..man är olika. 
    Fjorton år är inte alls tidigt. Jag åkte på språkresa när jag var fjorton och klarade det galant.
Svar på tråden Min 14 åriga dotter ska på språkresa om 2 veckor-ångrat sig