• SweetBaby

Vägrar bajsa på toaletten

Vår son är fyra år. 
    Han har ett ganska bra tag nu kissat på toaletten. Han står då upp.

"Problemet" är att han vägrar bajsa på toaletten, han tycker det är otäckt att bajsa där. Handlar nog om att han är rädd att trilla i.
    Vi har försökt att få honom att prova med byxor på och att vi såklart håller i honom men han vill inte.

1 augusti ska han börja på dagis igen efter sommarlovet. Hans lillasyster ska skolas in. Jag ska börja jobba så de kommer få vara där hela dagar, han ska dessutom börja gå hos logoped.
    För några månader sedan tog jag upp detta med BVC hon tyckte då att om det inte blev bättre så skulle vi ta upp det igen så han kan få "hjälp".

Innan han började kissa på toaletten på dagis så höll han sig hela tiden.
    Jag är nu rädd att det ska bli likadant med bajseriet. Han kan inte hålla sig hela dagarna.  

Nu vill jag ha massa tips på hur vi kan göra detta lättare för honom.
    Är rädd att det ska bli för mycket med långa dagar på dagis, logoped och sen hela bajs grejen.

Har ni några tips? 

• Svar på tråden Vägrar bajsa på toaletten
  • SweetBaby

Ring funkar inte. Den vi har sitter inte bra på toaletten.
    Potta har vi haft hur länge som helst men han vägrar.

• SweetBaby

Ja men det är liksom inget som funkar. Känns som vi provat alla belöningar som finns.

• En Åsa

Var bajsar han någonstans? I blöja? Min tjej är torr både natt och dag men bajsar i blöja, enl bvc finns det inget att att göra än att erbjuda och locka och att hon slutar med det när hon är redo (vilket hon också har gjort emd allt annat, slutat när hon varit redo,så det är bara att vänta). Om han bajsar i blöja kan han väl göra det på dagis också? Hon är också 4 år och visst vore det skönt om hon kunde bajsa i toaletten men vi gör ingen stor grej av det, det kommer det också.

• kokos

Min son blev tre år i april. Han är också torr både dag och natt men bajsa på toa går bars inte! Han ber om blöja direkt och även på dagis. Jag har försökt med allt men nu låter jag honom bara hållas och väntar ut

• glassen

Men han bajsar väl på något sätt? Om han fortfarande behöver blöja för att bajsa är det väl bara att ta upp det med förskolepersonalen att han bheöver det. Eller är problemet att han inte kommer våga säga till att han är bajsnödig? Min son bajsade länge i blöja, men gjorde det inte på dagis, men han hade heller inte problem att hålla sig och bajsa när han kom hem. Om din son inte kan hålla sig och inte vågar säga att han vill ha blöja så bajsar han väl på sig. Det kanske kan hjälpa honom att våga bajsa på toaletten, för jag tror ingen vill gå med bajs i kalsongerna.

• kokos

Nu har min bajsat på toaletten tre gånger, två på dagis och idag hemma. Slutade erbjuda blöja och det gav resultat Dagis var med på noterna. Vilket jag tycker är väldigt viktigt.

• MalinEve

Hej!
    Vår son var åxå rädd för att bajsa på toaletten och han kunde hålla sig länge länge. Till slut gjorde det ont när han skulle bajsa och det gjorde inte saken bättre. Vi löste vårt problem med att göra så här; han var naken på kvällen (bajsar oftast då) och när vi märkte att han blev nödig tog vi fram "det magiska ljuset"! Ett helt vanligt rött fint ljus, som bara han fick ha på toaletten. Ljuset tändes om han ville prova sitta på toa, bara då och inte annars. Han vågade prova, men hoppade snabbt ner igen. Efter en stund var han så nödig att han inte kunde hålla sig längre. Då tände vi ljuset igen och hjälpte honom upp på toan. Fick hålla lite i honom för att han skulle sitta kvar och när bajset kom så släppte all rädsla!! Han blev stolt som en tupp och ville så klart vinka adjö till bajset när vi spolade:) Efter den kvällen lossnade allt. Hans rädsla för nya toaletter kvarstod, men när vi förklarat att alla toaletter kunde se olika ut, gick han med på att använda även dom.

Försök hjälpa er kille lite på traven så ska ni se att det kommer gå fint!

• ladyrowena

vår son har varit utan blöja på natten och dagen sedan han fyllde 2 och nu fyllde han 4 i somras. han bajsar i blöja inne på toan. Han sitter på toan och kissar. jag är inte det minsta nervös för att han kommer att ha blöja tills han är 18. han har mer koll på sin avsöring än jag har han har bara valt ett annat sätt att bajsa på som Malin Alven sa (känd barn psykolog) sök på henne så får ni bra artiklar.
    JAg har två flickor på min förskola som föräldrarna "tog" bort blöjorna på och sa att de vr slut osv...nu får dessa flickor äta medicin varje gång de ska bajsa och har otroliga problem med detta. ont osv. Jag har tillit till min son och han kommer att lsuta när han är redo. tills dess är det bara att bajsa i blöja men ine på toa.

Svar på tråden Vägrar bajsa på toaletten