• Anonym

Skriva min barn på skola eller förskola ensam trots gemensam vårdnad

Hej Tjejer!

Hoppas ni är uppdaterade. Bara så att ni vet så finns möjligheter att skriva in barn, trots gemensam vårdnad på skolan som ni vill, ävenom pappan inte vill det.

Jak fick svar från skolspektionen. Jippie! :)    

• Svar på tråden Skriva min barn på skola eller förskola ensam trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Man)

Låter jättebra.,...pappan har givetvis samma rätt och då bollar man barnen fram och tillbaka...

• Anonym

Så är det inte alls, vi är många son har lykast. Utan pappan skriva under papper.

• Anonym
    Anonym (Man) skrev 2012-07-07 00:02:32 följande:
    Låter jättebra.,...pappan har givetvis samma rätt och då bollar man barnen fram och tillbaka...

Inte alls! :) Vi har många chans i Sverige kvinnor ser jag! :)
  • Anonym

Hjälpa Kvinnor

• Dandountiii
    Anonym skrev 2012-07-07 00:00:07 följande:
    Hej Tjejer!

Hoppas ni är uppdaterade. Bara så att ni vet så finns möjligheter att skriva in barn, trots gemensam vårdnad på skolan som ni vill, ävenom pappan inte vill det.

låter toppeeeeeeeeeeen .. tack för informationen ! hihi
  • Nemi77
    Anonym skrev 2012-07-07 00:50:08 följande:
    Hjälpa Kvinnor

Är det inte först och främst BARNEN vi skall hjälpa??? Inte sabba för dom genom att försvåra samarbetet med den andra föräldern?? För det är väl det du förespråkar i dina trådar och kommentarer, att det alltid är mamman som har bestämmanderätt över barnet? Oavsett om man har delad vårdnad?? Oavsett vad pappan tycker? För tycker ni olika så MÅSTE det naturligtvis vara du som har rätt???
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-07 00:50:08 följande:
    Hjälpa Kvinnor
    Med vad?
  • Anonym

Klart barn blir inskrivna i skolan närmast där de är folkbokförda. Det är inget nytt.

• Anonym

Hur är det med förskola då?

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-03 15:16:40 följande:
    Hur är det med förskola då?

Samma där. Det är när man vill ha barnen i en skola de inte tillhör så att säga, som det kan bli problem. Annars är det så att den primära vårdnadshavaren, alltså om båda har gemensam vårdnad, men den ena har hela veckorna och den andra bara varannan helg, så får den primära välja skola för barnet i viss mån själv. Även fatta adnra beslut gällande barnets hälsa utan att den andra måste godkänna osv.  
  • Anonym (lärare)

Skolinspektionen? Menar du att du fick svar från Skolverket, antar jag?

• Anonym

Naturligtvis, vi har skolplikt i Sverige. Däremot kan den andra föräldern överklaga. Då ska barnet placeras i den skola som är knuten till den adress där barnet är skriven. Det är iaf den info jag fått från utbildningsnämnden på min ort.

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-07-07 00:00:07 följande:
    Hej Tjejer!

Förskola (=dagis) kan du själv bestämma om, trots gemensam vårdnad. Förskola (=6-årsverksamhet) och "vanlig" skola måste man vara överens om om man har gemensam vårdnad.

Källa: SOU 2007:052
  • SupersurasunkSara
    Anonym (insatt) skrev 2013-01-04 14:12:20 följande:
    Förskola (=dagis) kan du själv bestämma om, trots gemensam vårdnad. Förskola (=6-årsverksamhet) och "vanlig" skola måste man vara överens om om man har gemensam vårdnad.

Källa: SOU 2007:052
    Om man väljer en annan än dit barnet tillhör ja.
  • Anonym

ska det verkligen vara så att den som tyycker att barnen skall var hos sin mammas boende och hon bestämmer vilken skola barnet skall gå på. är inte det lite som att vem är du som bedömmer en annans åsikt och värderingar om pappans orts skola kanske är bättre för barnet om man skriver banet där, dock beroende vem som känner sig ha ett bättre "normal" liv vardags mässigt. jag tror aldrig att man skall bedömmaa ndra för mycke tutan att försöka se till rnat känslor och vilja beroende på hur barnet utvecklas och med vem den vill vara hos. respektera varandra  för barnets skull.

är väldigt känslig själv v 

Svar på tråden Skriva min barn på skola eller förskola ensam trots gemensam vårdnad