• Rådjur

    Ni som behandlats med flukonazol mot svamp!!

    Ni tjejer som fått flukonazol/diflucan utskrivna mot svampinfektion - hur många kapslar skulle ni ta och hur ofta ? 

    Jag var hos privat gyn för någon vecka sen - och hon sa att jag skulle ta flukonazol-kapslarna VARANNAN VECKA ... Obestämd Känns som att det är alldeles för sällan för att det ska bita på svampen. Har hittills hunnit ta en tablett och det har typ inte hänt ett skit ...

    Borde man inte ta dessa tabletter dagligen, eller åtminstone VARJE vecka ?

    Hjälp!      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-13 21:33
    Jag trodde aldrig jag skulle bli fri från svampbesvären - MEN DET FUNKAR!!!
    Jag fick ju ordinationer om att ta EN flukonazol-tablett varannan vecka, vilket jag trodde var för lite.

    Men efter den 2:a flukonazol-tabletten är problemen obefintliga! Inga konstiga flytningar, ingen klåda, ingenting!!!
    Nu kan det bara bli bättre :D
    Hoppas det går lika bra för er andra som tar denna dos
  • Svar på tråden Ni som behandlats med flukonazol mot svamp!!
  • PaniniTillFrukost

    Den är vit . Klumpig kesoliknande. Eftersom jag haft det oberäkneliga många gånger vet jag. Imorgon ringer jag gyn igen.


    Rådjur skrev 2013-09-26 19:07:50 följande:
    Fast det behöver ej vara svamp!

    Kan det ej vara så att du lämnades med skadad hud/sprickor efter svampen, som svider på dig när du kissar ?

    Du skrev att du "såg" att svampen var tillbaka ett par snäpp upp - hur såg du detta ?

  • Rådjur
    PaniniTillFrukost skrev 2013-09-26 20:43:25 följande:
    Den är vit . Klumpig kesoliknande. Eftersom jag haft det oberäkneliga många gånger vet jag. Imorgon ringer jag gyn igen.
    ajdå, då förstår jag :// Jag hoppas det går bra hos gynekologen ... är ju jättekonstigt att medicinen inte hjälper dig!!
    Updatera gärna om hur det går sen ... håller tummarna för att du ska få bättre hjälp :((
  • PaniniTillFrukost
    Rådjur skrev 2013-09-27 00:23:58 följande:
    ajdå, då förstår jag :// Jag hoppas det går bra hos gynekologen ... är ju jättekonstigt att medicinen inte hjälper dig!!

    Updatera gärna om hur det går sen ... håller tummarna för att du ska få bättre hjälp :((



    Jag fick en 6 månaders behandling. Med flukonazol. Först ska jag äta det i 28dagar varje dag, därefter varje vecka med stark styrka varje vecka i två månader och därefter varannan vecka i tre månader.

    Jag hoppas verkligen detta hjälper.
  • Anonym (candidas)

    Jag behandlas just nu. Har ni sveda i slidhålet som biverkning?

  • Anonym (Enough already)

    Jag skrev tidigare i tråden, särskilt om min rädsla att kräkas av flukonazol. Ett år sedan jag fick en ordentlig flukonazolkur, med en tablett i veckan i sex veckor samtidigt som jag smörjde med nån kräm (kommer inte ihåg vilken). Det blev bättre, men kom tillbaka vara efter nån månad. Inte lika kraftigt, men ändå jobbigt. I januari gick jag återigen till läkare och gjorde svampodling igen. Har visserligen inte fått svar (knepigt) men barnmorskan sa att hon kunde se att det såg ut som svamp. Har fått en starkare kräm, Pevisone, som hjälper. Bättre än flukonazol, tycker jag. Om jag använder krämen morgon och kväll i ett par, tre veckor så försvinner symtomen. Men efter några veckor är de tillbaka igen. För mig sitter det värsta i mellangården, där är klådan som värst och den triggas ju varje gång jag är på toaletten och torkar mig. Men jag har brännande klåda även i slidan. Jag smörjer när klådan blir riktigt intensiv och då lindras det.

    Men det är så jobbigt att inte bli av med skiten!!!!! Har även dragit ner markant på kolhydratintaget under sommaren, men inte märkt någon som helst skillnad. Vad gör man???? Går till läkaren igen, måste jag väl. Men det känns så hopplöst.

  • PaniniTillFrukost
    Anonym (Enough already) skrev 2013-10-03 15:28:26 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden, särskilt om min rädsla att kräkas av flukonazol. Ett år sedan jag fick en ordentlig flukonazolkur, med en tablett i veckan i sex veckor samtidigt som jag smörjde med nån kräm (kommer inte ihåg vilken). Det blev bättre, men kom tillbaka vara efter nån månad. Inte lika kraftigt, men ändå jobbigt. I januari gick jag återigen till läkare och gjorde svampodling igen. Har visserligen inte fått svar (knepigt) men barnmorskan sa att hon kunde se att det såg ut som svamp. Har fått en starkare kräm, Pevisone, som hjälper. Bättre än flukonazol, tycker jag. Om jag använder krämen morgon och kväll i ett par, tre veckor så försvinner symtomen. Men efter några veckor är de tillbaka igen. För mig sitter det värsta i mellangården, där är klådan som värst och den triggas ju varje gång jag är på toaletten och torkar mig. Men jag har brännande klåda även i slidan. Jag smörjer när klådan blir riktigt intensiv och då lindras det.

    Men det är så jobbigt att inte bli av med skiten!!!!! Har även dragit ner markant på kolhydratintaget under sommaren, men inte märkt någon som helst skillnad. Vad gör man???? Går till läkaren igen, måste jag väl. Men det känns så hopplöst.



    För mig funkade inte pevisone, alla dessa krämer ''förstör'' för underlivet bara. Ät bara flukonazol, det gör jag. samt så kan du köpa Lacal Balans, eller natural balance: http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Intimvard/Natural-Balance/

    i samband med det.

    ha INGET samlag. Jag har kört min kur i två veckor, och jag hade samlag nu och det gjrode väldigt ont efteråt, men inte under samlaget längre. så det behöver TID att läkas, plus att alla dessa krämer har förtört slidan!
  • Anonym (Enough already)
    PaniniTillFrukost skrev 2013-10-11 11:17:22 följande:



    För mig funkade inte pevisone, alla dessa krämer ''förstör'' för underlivet bara. Ät bara flukonazol, det gör jag. samt så kan du köpa Lacal Balans, eller natural balance: www.rfsu.se/sv/Produkter/Intimvard/Natural-Ba.../

    i samband med det.

    ha INGET samlag. Jag har kört min kur i två veckor, och jag hade samlag nu och det gjrode väldigt ont efteråt, men inte under samlaget längre. så det behöver TID att läkas, plus att alla dessa krämer har förtört slidan!
    Fast grejen är att jag får bäst resultat med krämer. Visst, besvären försvinner när jag tar långtidskurer med flukonazol samtidigt som jag smörjer, men efter bara några få veckor är besvären tillbaka igen. Och bara flukonazol hjälper inte. Och jag tvättar aldrig underlivet med något annat än intimolja, alltså aldrig tvål i de regionerna! Sex tycker jag inte är särskilt lockande när det kliar och svider i underlivet och bort mot de bakre regionerna. Summa summarum så är jag FRUSTRERAD!!!!
Svar på tråden Ni som behandlats med flukonazol mot svamp!!