• Anonym

Slipper betala underhåll!?

Min FD har ingen inkomst (?) och behöver således inte betala ut underhåll till sitt barn. Det sköter FK. Fine.

Men, läggs detta i en hög som skuld för denna föräldern eller är det genom skattemedel UH betalas ut? Hur ser det ut?

Är det någon som vet ifall föräldern får en stor hög med skulder eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Slipper betala underhåll!?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-29 15:58:27 följande:
    Så underhållande att ni utgår ifrån att det är en han.

Men iallafall, i dagsläget har denna föräldern ingen fast inkomst, vad jag vet och då behöver denne inte bli återbetalningsskyldig i framtiden? Har jag uppfattat det rätt?
    Dagsläget spelar ingen roll om man begär underhåll från Fk. De räknar på senast deklarerade inkomst som är klar, alltså 2010 detta år. Är inkomsten för låg behöver den betalande föräldern inte betala tillbaka.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-06-29 15:40:04 följande:
    Så det är som så att skattebetalarna betalar ut underhåll till barnet nu? Samhället får alltså betala för ett barn som den egna föräldern inte förmår betala för? Utan att denne någonsin behöver betala tillbaka?

Låter så himla märkligt i mina öron att man på så sätt kan lägga ifrån sig allt ansvar över sina barn. Tragiskt också.
    Jag tycker det är bra med den tryggheten, att ett barn inte är skyddat på det sättet. 

ofta är det män eller kvinnor som redan har ett tufft liv, sjukpension, långtidsarbetslösa. I gruppen där staten betalar så ingår även missbrukare, hemlösa och andra som inte har sin egen försörjning. De som smiter undan är nog väldigt få

• gabardin
    sextiotalist skrev 2012-07-02 08:13:19 följande:
    Jag tycker det är bra med den tryggheten, att ett barn inte är skyddat på det sättet. 

ofta är det män eller kvinnor som redan har ett tufft liv, sjukpension, långtidsarbetslösa. I gruppen där staten betalar så ingår även missbrukare, hemlösa och andra som inte har sin egen försörjning. De som smiter undan är nog väldigt få

Det är skönt att det finns någon mer än jag som tycker det är ok, det här med att välfärdssamhället hjälper de svaga. Vi är tydligen försvinnande få, i vart fall här på FL.
  • sextiotalist
    gabardin skrev 2012-07-02 08:31:31 följande:

Det är skönt att det finns någon mer än jag som tycker det är ok, det här med att välfärdssamhället hjälper de svaga. Vi är tydligen försvinnande få, i vart fall här på FL.

Och för att vara ännu mer udda, jag har borgliga värderingar och röstade på alliansen.
  • Anonym

Jag tycker att möjligheten till trygghet är bra för barnens skull och för de som faktiskt i stort sett aldrig kommer att få ett drägligt liv med inkomst etc...

Men mitt X sållar sig inte till den skaran, får jag hoppas. Jag hoppas personen kommer "på fötter" och får ett riktigt bra liv igen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-29 15:58:27 följande:
    Så underhållande att ni utgår ifrån att det är en han.

Men iallafall, i dagsläget har denna föräldern ingen fast inkomst, vad jag vet och då behöver denne inte bli återbetalningsskyldig i framtiden? Har jag uppfattat det rätt?

Nej, föräldern kommer inte bli återbetalningsskyldig, eftersom hen inte har försörjningsförmåga för sitt barn nu.

Återbetalningsskyldig för underhåll blir man om FK har räknat ut en summa som man ska betala i underhåll, men man struntar i det. Då samlar sig skulden på hög.

Så fort föräldern ökat sina inkomster, så kommer hen få betala underhåll igen.

• gabardin
    Anonym skrev 2012-07-02 08:39:54 följande:
    Jag tycker att möjligheten till trygghet är bra för barnens skull och för de som faktiskt i stort sett aldrig kommer att få ett drägligt liv med inkomst etc...

Men mitt X sållar sig inte till den skaran, får jag hoppas. Jag hoppas personen kommer "på fötter" och får ett riktigt bra liv igen.

Om underhållet hade samlats på hög hade det varit väldigt svårt att komma på fötter som du skriver. Så fort man får en inkomst skulle både det nuvarande och det gamla underhållet dras. Känns rimligt att man kan få stöttning av staten under tiden man inte klarar det, och sedan kommer tillbaka till ett normaltillstånd där man betalar som man ska. På så vis får barnet/n det ekonomiska stödet de har rätt till.

Hoppas din fd kommer igång igen. Det är jobbigt att se den andra föräldern ha det svårt, även om man inte har en kärleksrelation.
  • karlsson777

Jag har inte haft råd att betala underhåll på ett år. FK har betalat ut det till mina barns mamma. Nu när jag har ett jobb så ska jag betala 7300:-/månad.  Ca 5000:- i underhåll och ca 2500:- för att betala av min skuld till FK.

• Anonym (Sven)
    Anonym skrev 2012-06-29 15:40:04 följande:
    Så det är som så att skattebetalarna betalar ut underhåll till barnet nu? Samhället får alltså betala för ett barn som den egna föräldern inte förmår betala för? Utan att denne någonsin behöver betala tillbaka?

Låter så himla märkligt i mina öron att man på så sätt kan lägga ifrån sig allt ansvar över sina barn. Tragiskt också.
    Man behöver inte betala tillbaka socialbidrag heller. 
  • sextiotalist
    karlsson777 skrev 2013-05-21 19:58:18 följande:
    Jag har inte haft råd att betala underhåll på ett år. FK har betalat ut det till mina barns mamma. Nu när jag har ett jobb så ska jag betala 7300:-/månad.  Ca 5000:- i underhåll och ca 2500:- för att betala av min skuld till FK.
    Men då hade du en tidigare inkomst som de utgick ifrån.
  • Anonym (Bo)
    karlsson777 skrev 2013-05-21 19:58:18 följande:

Men nu borde de ju räkna på din inkomst när du inte hade råd och alltså i princip bara betala skulden? 5000 kr i underhåll innebär ju att du har en schysst inkomst idag och minst 4 barn så då kostar det ju att ha barn
Svar på tråden Slipper betala underhåll!?