• ellysmamma

Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?

Hej!

Undrar över en sak.
    Har en son på 9 månader, han gillar inte alls välling, har föröskt i 3 månader nu, har fått blanda den med ersättnign för att han ska få i sig den,så att han blir mätt. Men jag vill ju inte tvinga mitt barn att dricka välling. Och han gillar inte heller mellanmål, som småbitar av pannkakor/bröd pasta osv... han vill bara ha flaskan tyvärr.
    Min dotter som är 3 år nu, hon älskade välling däremot.

Och när jag var 1 månad blev jag flaskmatad med vanlig mjölk(då jag föddes i utlandet och kom hit som bebis) Mamma ammade mig i 1 år också dessutom medan hon gav mig mjölk på flaska.

jag går lite på magkänsla hur mina barn funkar och det har alltid stämt, och det KÄNNS som att det vore en rätt grej att ge sonen mjölk (röd mjölk) på flaska, min kusin som är 3 fick också det. Och ingen av oss har komti till skada, snarare tvärtom, vi båda är väldigt starka i kroppen och mår bra av mjölk på flaskan. Sen är det även en fråga om pris, min son slurpar i sig NAN2, och den tar slut på en vecka, och i månaden måste vi lägga ner hela 500-600 kr på bara NAN2 ...känns så himla dumt, han är ju stor nu...

vad tycker ni? Jag frågade på bvc men hon sa 1 år är bäst, men varför det? är det för att järnhalten är mindre i den vanliga mjälken? kan man inte komplettera med något annat bara?

Finns det några därute som ger vanlig röd mjölk i flaska till en 9 månaders?

vore tacksam för råd/svar, inga påhopp tack 

• Svar på tråden Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?
  • madeleinesophie

Men alltså varför inte fortsätta med ersättning??! Mjölk är ju bara en dryck!! Nä sorry men förstår inte.. Är ju som att jag skulle dricka mjölk som tex mellanmål ju

• Dr Mupp

Nej du ska absolut inte under några omständigheter byta ut ersättningen mot mjölk. Ja klart ungen kan överleva, men jag hoppas verkligen du har högre krav på ditt föräldraskap. Mjölk är ett komplement till en fullvärdig kost, ersättning är en komplett måltid. 

Och att ersättning kostar mer än mjölk är väl ändå ingen anledning till att dra ner på ersättningen. Det kostar att ha barn, jag förutsätter att du visste det innan du skaffade barn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • themix

Jag tror inte att det är något magiskt som händer vid 1 år som gör att barnen helt plötsligt klarar av både salt och komjölk. Men med allt så gäller det att ha lite sunt förnuft. Att ge en 9månaders komjölk för att "man själv inte tog skada" är det dummaste jag har hört faktiskt. Ungefär som att rättfärdiga rökning eller supande under graviditeten. Och har man inte råd med ersättning så skulle du väl ha ammat istället? Eller söka något slags bistånd. Tänk om ditt barn växer upp med någon slags bristsjukdom och du ska förklara det med att du inte hade råd med ersättning?

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. ��L
  • stresss

Vi vet att ersättning är bättre än mjölk, av olika skäl. Hur mycket skada man tar beror på hur känslig just det barnet är, och är inget man behöver se, för att veta att det sker. Ett barn i den åldern, som behöver växa och utvecklas, behöver den bästa maten, vi vuxna kan slarva, men ju mindre barn desto viktigare är att det blir rätt.

Du kan säkert spara in något på din egen mat, du dör inte heller av att äta biliigare mat, och skadas inte lika mycket som ditt barn.

Eller spara in på något annat, inte på bebisens mat!

• attflaskmata

Avråder starkt.
    Man ska ge barn under året modersmjölksersättning.
    Vanlig mjölk kan vara skadligt för bäbisens tarmar och njurar. Komjölk innehåller  så mycket salt och protein som bröstmjölk. 
    Modersmjölkersättning är anpassat för barnets tarmar. 

• attflaskmata

Nan har något de kallar Nan3 Juniordryck som är tänkt som måltidsdryck för barn från 9 månader.

• attflaskmata
    attflaskmata skrev 2012-06-30 23:14:48 följande:
    Avråder starkt.
    Man ska ge barn under året modersmjölksersättning.
    Vanlig mjölk kan vara skadligt för bäbisens tarmar och njurar. Komjölk innehåller  så mycket salt och protein som bröstmjölk. 
    Modersmjölkersättning är anpassat för barnets tarmar. 
    Komjölk innehåller TRE GÅNGER så mycket salt och protein som bröstmjölk, skullde det stå!!!
  • ellysmamma
    themix skrev 2012-06-30 11:58:30 följande:
    Jag tror inte att det är något magiskt som händer vid 1 år som gör att barnen helt plötsligt klarar av både salt och komjölk. Men med allt så gäller det att ha lite sunt förnuft. Att ge en 9månaders komjölk för att "man själv inte tog skada" är det dummaste jag har hört faktiskt. Ungefär som att rättfärdiga rökning eller supande under graviditeten. Och har man inte råd med ersättning så skulle du väl ha ammat istället? Eller söka något slags bistånd. Tänk om ditt barn växer upp med någon slags bristsjukdom och du ska förklara det med att du inte hade råd med ersättning?
    att säga att jag ska amma istället är det dummaste jag har hört, jag ammade honom helt i 4 månader, sen ville han inte ha bröstet mer, jag kämpade.

men nog om det, jag ville bara ha råd/tips som jag skrev, inga påhopp, gå och lägg er och gör ngt vettigt

JAg har råd, men det kostar för mkt i slutändan, jag har en rik make som sliter, och jag får ut 8000 kr varje månaden i handen, men jag har mina anledningar , Ja..det kostar för mkt, . 

tänker inte läsa fler svar så dont bother att svara.

• Saheell
    ellysmamma skrev 2012-06-29 14:00:28 följande:
    Där det står ersättning, vill jag byta ut mot röd vanlig mjölk 
    Men varför? Vad är vitsen? 
  • Saheell
    ellysmamma skrev 2012-06-29 14:33:52 följande:
    Ja precis, så är min tanke, jorden går inte undertänker ja..han börjar ju närma sig ett och är väldigt stark och kry med tanke på att han födees med snitt tidigt (han är lika stor som en 1 åring) han är nästan 80 cm lång och väger 10 kg ca, så jag tror han skulle tåla det, jag ahr ju klarat mig hur bra som helst! JA; jag fick salt också som barn, jag är frisk som en nötkärna! :D...Alla dessa regler och punkt och pricka...blir tokigt, därför var jag tvungen att fråga. 

Jag har faktiskt inte råd att köpa NAN 2 mer, tyvärr, han slurpar upp det, och dessutom är det ett tillägg för de som ammar läste jag på nans hemsida. denna gosse fr massor med yoghurt/fil...tror nog han skulle palla en flaska på 150 ml... jag tror jag provar, märker jag att han mår dåligt av det så byter jag tillbaka och får panta burkar
    Ammar man så behöver man inte ge ersättning. Då ger man bröstmjölk istället. Om man inte har tillräckligt med bröstmjölk eller valt att inte amma eller slutat amma så ger man ersättning. Du ammar inte, du ger ersättning. Varför hålla på med fil och yoghurt till en sån liten? Det är inte direkt mättande och absolut inte lika näringsrikt eller nyttigt som ersättning. 
  • stresss

En annan anledning till att inte ge vanlig mjölk är att tarmen inte är färdigutvecklad, och tarmväggarna är väldigt tunna. En del ämnen passerar då direkt i blodet.

• stresss

En annan anledning till att inte ge vanlig mjölk är att tarmen inte är färdigutvecklad, och tarmväggarna är väldigt tunna. En del ämnen passerar då direkt i blodet.

• Ejin

detta är en av de knäppaste trådarna jag har läst. Vadå har inte råd. Har man inte råd att ge sitt barn riktig mat så får man väll gå till soc eller nått då Eller dra ner på sin egen mat. Eller sälja saker man äger eller vad som.
    Man drar inte ner på sin bebis mat och riskerar div. konsekvenser.
    Ts har fått massor med svar och anledningar VARFÖR  mjölk istället för ersättning är en skit dum ide och endå ska hon ge de för hon har inte råd. Herregud så dumt.

Mjölk är en dryck. Ingen måltidsersättning. Hur jäkla svårt kan det va att förstå. Det innerhåller inte alls alla dem näringsämnen som en växande bebis behöver. Ska man promt sluta med ersättning så ersätt med riktig mat då ist. Inte trycka i ett så litet barn en massa mjölk ist för riktig näring i form av mat , bröstmjölk eller ersättning...

• MalinEddie

Får du äta dig mätt, TS? Har ni inte råd med barnets föda tycker jag att ni ska fundera på hur ni prioriterar. Barnets hälsa och mående borde gå först.

• Saheell
    MalinEddie skrev 2012-07-03 14:14:39 följande:

Får du äta dig mätt, TS? Har ni inte råd med barnets föda tycker jag att ni ska fundera på hur ni prioriterar. Barnets hälsa och mående borde gå först.

Precis, något måste det ju finnas i deras egen "matlista" de kan stryka när de handlar för att få råd med ersättning om det nu är pengarna det verkligen är frågan om. Vilket jag inte tror då TS bara verkar allmänt dum då hon inte alls läser svaren och tar till sig det som står utan ändå beslutar sig för att ge mjölk.... Blöh.
Svar på tråden Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?