• Anonym

Hur ordna umgänget? Vem skall resa?Vem betalar?

Har ett barn med en karl som jag inte känner. (oplanerad graviditet). Mannen i fråga fick panikångest och försvann. Fine för mig. Men nu kan han tänka sig att träffa vårt barn. Problemet är att han är fast i sin uppfattning om att han tycker att jag har lurat på honom ett barn, vilket jag inte har. Han har förträngt alla preventivmedelsdiskussioner som jag försökte föra då det begav sig.

Detta resulterar i alla alla möten på FR består i att han skriker och kränker mig, jag är relaxad och svarar om och om igen sakligt medans soc-sekreterarna desperat försöker lugna mannen och styra upp samtalen. (blir tragikomiskt)

Mannen verkar inte veta alls vad han vill. Allt är ett sammelsurium av affektutbrott.

Iallafall, det är rätt långt emellan våra bostäder.

SÅ: hur ordnar man ett ev umgänge? Är jag som boendeförälder skyldig att åka med barnet till pappans ort eller får pappan masa sig i väg? Hur fördelas resekostanderna?

Jag är lugn. och saklig. Detta ordnar sig. Men undrar lite runt det praktiska. 

• Svar på tråden Hur ordna umgänget? Vem skall resa?Vem betalar?
  • Anonym

Beror ju på hur gammal ungen är ju mindre så är rekomendationerna att det ska ske i ungens hemkommun enl de flesta domar i tr. Men kan ni lösa det själva så är det bättre och då kan det bli hos ungen eller hos uf. Brukligt är att allt över 10 mil delar ni på och då den billigaste färdsättets kostnad. Ibland betals varannan gång och reser varannan gång. Men ibörjan kanske du får vara med till ungen får förtroende för sin andra förälder

Svar på tråden Hur ordna umgänget? Vem skall resa?Vem betalar?