• SofieA86

Min vikt förstör allt..

Jag är en tjej på 26 år och varit överviktig hela mitt liv. Jag väger strax över 100 och är liten till växten. Jag är så fruktansvärt trött på min övervikt men jag har så svårt att gå ner i vikt. Jag tränar på gym ca 4 dagar i veckan och då går jag på löpbandet i en timme och kör lite styrketräning MEN jag har så svårt att låta bli att småäta så om jag bara kunde låta bli det och äta rätt så hade jag säkert gått ner i vikt.

Jag och min sambo vill ha barn men jag har svårt att bli gravid troligtvis pga av min övervikt samt att jag har en mild variant av PCO.

Jag är livrädd att jag ska få gå barnlös resten av livet och jag vill ju inget hellre än att gå ner 35 kilo, minst. Jag har provat LCHF men jag mår dåligt av den kosten så det är inget alternativ för mig. Vart kan jag vända mig för att få hjälp?

• Svar på tråden Min vikt förstör allt..
  • villbligravid2012

hej TS. du och jag har typ samma problem..
    är överviktig.. skulle behöva gå ner 35-30 kg.
    och jag försöker bli gravid. har inte pco men..

har testat pulver diet och det funkar ett litet tag sen går jag upp i vikt igen..
    har testat lchf och det funkar bra men mådde otroligt dåligt mådde illa hela tiden kändes det som.

men nu är det andra gången jag testar lchf och har kört i 1 vecka nu och har gått ner 2 kg :)
     har pratat med en barnmorska och då ville hon att jag skulle testa lchf ett par månader
    har redan gått ner 20 kg men har mycket kvar.

vi kan följas åt om du vill? :)

• SofieA86
    villbligravid2012 skrev 2012-07-01 13:24:39 följande:
    hej TS. du och jag har typ samma problem..
    är överviktig.. skulle behöva gå ner 35-30 kg.
    och jag försöker bli gravid. har inte pco men..

har testat pulver diet och det funkar ett litet tag sen går jag upp i vikt igen..
    har testat lchf och det funkar bra men mådde otroligt dåligt mådde illa hela tiden kändes det som.

men nu är det andra gången jag testar lchf och har kört i 1 vecka nu och har gått ner 2 kg :)
     har pratat med en barnmorska och då ville hon att jag skulle testa lchf ett par månader
    har redan gått ner 20 kg men har mycket kvar.

vi kan följas åt om du vill? :)
    Absolut kan vi följas åt. Jag funderar på att ta kontakt med sjukvården för att få hjälp med att gå ner i vikt men jag vet inte vart man ska vända sig ? Hur gammal är du?
  • villbligravid2012
    SofieA86 skrev 2012-07-01 18:57:34 följande:
    Absolut kan vi följas åt. Jag funderar på att ta kontakt med sjukvården för att få hjälp med att gå ner i vikt men jag vet inte vart man ska vända sig ? Hur gammal är du?
    åh vad kul. 
    okej, bra jag har också tänkt på det..
    jag ska ge lchf några veckor. har några kg kvar till 2siffrigt.
    jag är 22 år. har försökt bli gravid så gott som ett år nu. men tyvärr ingen bebis i sikte =( 
  • Leila1983

jag måste bara få tillägga att ibland så kan det vara något annat som gör att man alltid är sötsugen, jag har oxå pco jag fick det konstaterat när jag var 16.
    Min gyn trodde med störst sannolikhet att jag alltid haft det, så då blev det p-piller för mig...jag knapra på dem i över 10år men i december fick jag nog och slutade med dem.

Jag trodde att jag hade kommit över mina beskymmer med pcos men så visade sig att det inte var så när jag var till gyn i februari.
    Då valde jag att ta tag i det själv, jag surfade och sökte på nätet som en tok...till slut läste jag en studie om att kvinnor med pco oftast går upp i vikt pga att hormonrubbningen stör insulinet i kroppen och det resulterar i övervikt.
    Detta tog jag upp med min gyn på kvinnokliniken, jag fick ett recept utskrivet på metformin(diabetes medicin).
    Det är det bästa jag har gjort för mig själv någonsin, mitt blodsocker är stabilt och jag har gått ner 7kg sen i mitten av april utan att ha gjort några större ändringar i min kost eller motionen.
    Det bästa är att jag inte får dem fruktansvärda boldsocker fallen som jag fick innan, kunde vakna mitt i natten av det och ett konstant sockersug ( jag var med en små ätare på godis, kakor, bakverk överlag).

Jag har aldrig varit nån person som äter stora portioner eller onyttigt för det mesta, men älskar hamburgare....   
    Jag motionerar normalt varje dag ca. 1H med hunden och koncentrerar mig på att äta tre stora måltider och mellanmål mellan varje måltid t ex frukt, filtallrik, yoghurt osv.

Av det jag har läst från det du har skrivit så tror jag att detta kan hjälpa dig, men det finns biverkningar av tabletterna och det är att man kan få diaré och ont i magen. För mig blir det så när jag slarvar med maten, jag har en tendens att vissa dagar inte äta alla viktiga måltider utan på sin höjd få i mig lite frukost och sen nån banan eller ett äpple.

Många läkaren jag har träffat har hela tiden blivit chockerade över att jag inte har diabetes pga min övervikt( vi har det i släkten), men jag har alltid kännt att det har varit obalans i min kropp.

Googla om detta och läs på innan du tar upp det med din läkare, ibland måste man agera läkare till en läkare.

Lycka till nu och berätta gärna hur det har gått för dig!

• honeybaby

Jag håller med Leila1983; be en läkare om Metformin. Det har verkligen förändrat mitt liv! Mår så mycket bättre av att få blodsockret stabiliserat. Har alltid haft ett hemskt sug, och smååt därför alltid väldigt mycket. Detta sug är i princip helt borta nu och jag äter vanlig mat, men kan även äta tex efterrätt, men går ner i vikt varje vecka! Och skulle det inte funka så har du iaf gett det en chans.

• Madame X
    SofieA86 skrev 2012-06-28 18:04:30 följande:
    Tack för tipsen. Jag ska verkligen försöka lägga stor krut i detta.  Men jag är tveksam till att köra någon slags "diet" där jag utesluter potatis, pasta och bröd helt och hållet. Det funkar inte för mig i längden men visst borde jag gå ner i vikt trots att jag äter en macka till frukost och spagetti och köttfärsås till middagen om jag strunta i kakor, godis och läsk ?
    Jag har gått ner i vikt med Viktväktarna en gång och tyckte att det fungerade (åtminstone tills jag flyttade utomlands). Dock behövde jag inte gå ner så mycket då jag är nästintill normalviktig.

Jag tycker att det är roligt att höra att du är så peppad! Lycka till! 
  • pyssli

Hej! Jag tillhör en av de normalviktiga PCO-arna, men måste sedan några år alltmer kämpa för att hålla mig kvar vid normal vikt. Kämpa på SofiaA86. 

Ser att det skrivs många uppmuntrande inlägg i detta forum och det glädjer mig. Jag tror det är skönt för alla oss som är här att veta att det finns andra där ute med samma eller liknande problem. Det är lätt att känna sig ensam med det, när man ser alla andra som lyckas få barn till synes hur lätt som helst.

Jag tycker det låter bra att du tränar. Har du något speciellt träningsprogram för att gå ner i vikt? På mitt gym tränar vi med pulsklocka och man sätter upp mål för vad man vill uppnå med träningen (viktreduktion eller tex att bli mer vältränad). Beroende på målet så ska man sedan träna vid olika pulsintervaller. I mitt träningsprogram står det sedan hur lång tid man ska träna i de olika intervallerna sammanlagt under veckan. Själv tycker jag att det är ett bra sätt att hålla koll på att den träningen man utför verkligen är målinriktad. Fast oavsett hur du tränar, så är det bra att du rör på dig.

Jag följer dig gärna här på forumet. Lycka till!         

• Jennie1987
    SofieA86 skrev 2012-06-28 18:04:30 följande:
    Tack för tipsen. Jag ska verkligen försöka lägga stor krut i detta.  Men jag är tveksam till att köra någon slags "diet" där jag utesluter potatis, pasta och bröd helt och hållet. Det funkar inte för mig i längden men visst borde jag gå ner i vikt trots att jag äter en macka till frukost och spagetti och köttfärsås till middagen om jag strunta i kakor, godis och läsk ?
    Jag kan förstå att du är skeptisk till att utesluta kolhydrater i kosten. Men det är det bästa jag nånsin gjort!
    Det var min läkare som rekommenderade lchf för mig. Och när jag gav det en ärlig chans "rasade" fettet av mig! 
    Magen blev mindre svullen nästan direkt, och mättnads känslan fanns kvar längre, vilket ledde till att jag inte gick och små åt mellan målen.
    Om du testar att utesluta kolhydraterna ur din kost kommer du snart märka att du faktiskt inte saknar dom! :)

Lycka till med din viktnedgång! Jag fortsätter själv kämpa mig neråt, för att förhoppningsvis få lite ordning på kroppen och kanske tillochmed "lindra" pcon lite!? :)

• Impartial

Du behöver nog proffshjälp. Kan du inte få gå till en dietist om du kontaktar din husläkare? Du kanske även behöver gå till en terapeut för att komma tillrätta med vad det är för hål du försöker fylla genom att småäta. Lycka till!

• Gryndrömmen

håller med om metformin, det gjorde susen för det värsta av sötsuget!

Kolla in min blogg; viktkamp.webblogg.se

Jag har gått ner 40 kg, utesluter inget och tränar hårt.

♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • hzabo

man kommer långt med att utesluta allt sött!! kanske sen på slutet då man kämpar med de sista kilona så får man tänka till lite extra med hur man gör. o försök att varje måltid äta både varma o kallar grönsaker (sallad) så blir det inte så mycket av potatisen/spaghettin/riset. man kan nog äta allt bara man äter med
    måtta! brödet till frukosten borde också vara mörkt, o klarar du dej kanske med en skiva bröd? ät nåt annat till så du känner dej mätt!

• hzabo

o lycka till skulle jag ännu skriva, bara man kommer igång brukar man bli
    motiverad!!

• vision

jag har pco-s och gillar också att småäta.. dock har jag nu gått ner, igen. förra gången uteslöt jag massa saker och åt måltidsersättning till lunch osv. denna gången äter jag allt! dock med måtta.. jag tränar också 4 dagar i veckan. såhär ser en matvardag ut för mig; Frukost: 2 dl lättfil, 40 g osötad müsli (utan frukt)+ 1 ägg ELLER en osötad macka med 2 skivor skinka och paprika Mellanmål: 125 g lätt Kesella (eller annan lättkvarg, Lidls är favo!) smaksatt med funligt ELLER 1 Skyr Lunch: 150 g kött, grönsaker, 50 g gryn eller pasta ELLER 150 g potatis Mellanmål: 1 Wasa sport knäcke med 2 skivor skinka och tomat Middag: 180 g kött och grönsaker Kvällsmål: 250 g lätt kesella med funligt. lördagar är ätardag, och då kan jag garantera att jag kränger! ;) detta tillsammans med styrketräning och 4x30 minuter cardio/vecka har hjälpt mig tappa 7 kg (och sjukt mkt cm!) på 10 veckor. jag kan garantera att man inte ens är sugen på att småäta när man måste trycka ner all denna mat! :) har 14 kg kvar ner till målvikt och planerar att nå det ungefär till årsskiftet. jag och min man försökte lite smått att bli gravida för ca 1½ år sedan, men då va jag rätt stor och inget hände. nu har vi lagt planerna lite på is tills jag är 'klar' för att se om vi klarar det själva. :) oj, så långt det blev! haha.. hoppas i alla fall att det kan hjälpa! :)

Svar på tråden Min vikt förstör allt..