• Anonym ((kan man?))

Kan man hämta barnet och åka iväg?

Om mamma, pappa och barn är skrivna på samma adress, kan man som förälder då ta med sitt barn och åka iväg? Den andra föräldern får vetskap men säger troligtvis nej till detta. Anledningen är att föräldern är orolig för hur barnet har det, dessutom en förestående orosanmälan från utomstående till soc pga av en händelse som ytterligare ökar förälderns oro. Föräldrana bor ej ihop på vardagarna. Kan man som förälder hämta sitt barn och åka iväg, självklart utan att hindra umgänge med andra föräldern? Är det en stor nackdel om det blir en framtida vårdnadstvist?

• Svar på tråden Kan man hämta barnet och åka iväg?
  • Anonym ((kan man?))

Jag håller med om att föräldern borde vända sig till soc för att få hjälp. Läget är illa men troligen inte så akut att det handlar om ett omhändertagande. Däremot behöver föräldrarna hjälp med att reda ut vad som är bäst för barnet. Självklart är det bäst med kommunikation, frågan i detta fallet var bara en undran om det ens är möjligt, det är alltså så att barnets hemort alltid prioriteras i frågan om vilken förälder som har rätt att bestämma var barnet ska vara?

• Lufsan
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-28 12:33:11 följande:
    Jag håller med om att föräldern borde vända sig till soc för att få hjälp. Läget är illa men troligen inte så akut att det handlar om ett omhändertagande. Däremot behöver föräldrarna hjälp med att reda ut vad som är bäst för barnet. Självklart är det bäst med kommunikation, frågan i detta fallet var bara en undran om det ens är möjligt, det är alltså så att barnets hemort alltid prioriteras i frågan om vilken förälder som har rätt att bestämma var barnet ska vara?
    De ska båda bestämma tillsammans. Den ena föräldern har inte rätt att åka iväg med barnet utan att berätta att de ska åka iväg och när de kommer komma tillbaka. 
    En dag i sänder.
  • h8him
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-28 12:33:11 följande:

Vad har man för överenskommelse om var barnet ska vara? Jag menar, föräldern som arbetar på annan ort har väl knappast ansvar för den dagliga omsorgen. Varför är det nödvändigt att resa bort med barnet. Räcker det inte med att föräldern som anser att barnet inte ska tas hand om av "fel" personer, ser till att hålla sig hemma och själv tar hand om barnet?
  • Anonym ((kan man?))

Det är en lösning att stanna med barnet, men det är inte ett alternativ för föräldern då den inte har möjlighet att försörja sig då. Men det är alltså ev ok att åka bort en vecka, tala om var och när de kommer tillbaka, för att få möjlighet att fundera ut lösningar utan att behöva oroa sig för barnet?

• Lufsan
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-28 12:41:57 följande:
    Det är en lösning att stanna med barnet, men det är inte ett alternativ för föräldern då den inte har möjlighet att försörja sig då. Men det är alltså ev ok att åka bort en vecka, tala om var och när de kommer tillbaka, för att få möjlighet att fundera ut lösningar utan att behöva oroa sig för barnet?
    Om den andra föräldern går med på det ja. 
    En dag i sänder.
  • Anonym ((kan man?))

Okej. Så alternativen är att försöka komma överens med den andra föräldern, hoppas på hjälp via soc eller stanna hemma med barnet. Måste man alltid vara överens om barnet ska kunna lämna sin bostadsort? Återkommer till tråden i em.

• h8him
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-28 12:41:57 följande:

Men hur ska föräldern försörja sig om denne åker bort en vecka med barnet? Vad är det med barnvakten som gör att du är orolig för att barnet lämnas där?
  • Anonym ((kan man?))

En vecka fungerar, dvs semester. Men att stanna hos barnet fungerar inte eftersom det då handlar om en längre period. Problemet kvarstår självklart, men det är mer av en möjlighet att fundera än en permanent lösning. Barnvakten klarar inte att ta hand om barnet vilket resulterade i en händelse som uppmärksammades av grannar och därmed anmäldes till soc.

• Anonym
    Lufsan skrev 2012-06-28 12:14:05 följande:
    Vad jag förståt får man inte ens lämna staden båda föräldrarna bor i utan godkännande. 
    En dag i sänder.

Men så larvig du är ttrorr du det står komunpoliser utanför kommungränserna som stannar alla bilar? Har man gv så får man resa men bor man inte ihop så ska ungen vara hemma när det är dags för byte för man får inte gå över på den andras ug tid. Har man ev så gäller samma saker. Hur tror du andra barn som har föräldrar i olika kummuner gör? Eller om jag som mamma vill resa med min dotter till grannstaden och gå på djurparken det skulle jag enl ditt resonemang inte få för barnet får inte lämna sin födelsekommun.
  • SupersurasunkSara

Föräldrarna bor alltså på samma adress och anses alltså vara tillsammans även som par? De har gemensam vårdnad? Inget umgängesavtal eller avtal ang boendet finns?

• Anonym ((kan man?))

De är skrivna på samma adress, officiellt räknas de nog som par/sambo även om den ena förädern inte bor där i veckorna och förhållandet är slut. Inget avtal om boende eller umgänge finns.

• SupersurasunkSara
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-28 19:30:16 följande:
    De är skrivna på samma adress, officiellt räknas de nog som par/sambo även om den ena förädern inte bor där i veckorna och förhållandet är slut. Inget avtal om boende eller umgänge finns.
    Då kan man eg meddela att man ska åka på sem med barnet och ta det. Men det ser ju jäkligt illa ut vid ev tvist.
  • h8him
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-28 16:39:10 följande:
    En vecka fungerar, dvs semester. Men att stanna hos barnet fungerar inte eftersom det då handlar om en längre period. Problemet kvarstår självklart, men det är mer av en möjlighet att fundera än en permanent lösning. Barnvakten klarar inte att ta hand om barnet vilket resulterade i en händelse som uppmärksammades av grannar och därmed anmäldes till soc.
    Varför kan föräldern inte ta en veckas semester och vara hemma med barnet menar du?

Varför måste det då handla om en längre period men det funkar att bara åka bort en vecka och sen ska det vara okej att lämna barnet i sitt boende igen?

Jag har svårt att förstå detta.
  • Anonym ((kan man?))

Jag vet att det inte är så lätt att förstå. Föräldern kommer inte kunna vara kvar så länge "hemma" och samtidigt kunna fundera ut hur gå vidare, prata med soc, se vilka möjligheter som är möjliga. Förhållandet var mycket destruktivt. Det är också under denna vecka som det är aktuellt för den andra föräldern att lämna barnet ensam med den olämpliga personen. Givetvis är inte det optimala att sedan lämna barnet till det vanliga boendet eftersom det inte finns något som säger att det inte händer igen. Men då handlar det om vilka rättigheter och möjligheter som finns, och tyvärr tycks det som att dessa är mycket små att ordna på kort sikt.

• h8him
    Anonym ((kan man?)) skrev 2012-06-29 06:43:50 följande:
    Jag vet att det inte är så lätt att förstå. Föräldern kommer inte kunna vara kvar så länge "hemma" och samtidigt kunna fundera ut hur gå vidare, prata med soc, se vilka möjligheter som är möjliga. Förhållandet var mycket destruktivt. Det är också under denna vecka som det är aktuellt för den andra föräldern att lämna barnet ensam med den olämpliga personen. Givetvis är inte det optimala att sedan lämna barnet till det vanliga boendet eftersom det inte finns något som säger att det inte händer igen. Men då handlar det om vilka rättigheter och möjligheter som finns, och tyvärr tycks det som att dessa är mycket små att ordna på kort sikt.
    Har du varit  i kontakt med socialtjänsten och har de startat någon utredning utifrån den orosanmälan som kom in?

Sen undrar jag om den andra föräldern är olämplig eller om det möjligtvis skulle kunna vara dennes nye partner som du anser är olämplig. Det måste finnas uppenbara och allvarliga risker med att lämna barnet hos den andra föräldern för att man ska ha rätt att skydda barnet från att riskera råka illa ut. Att barnet är vaken till 22, eller äter filmjölk till lunch är kanske inte optimalt men för att ha rätt att skydda barnet måste det i normalfallet handla om allvarligare risker mot barnets utveckling och hälsa.
  • Anonym ((kan man?))

Föräldern har inte varit i kontakt med socialtjänsten ännu, tyvärr. Den andra föräldern är själv inte direkt olämplig, men har själv blivit anmäld till soc (av utomstående) förut. Det är inte en ny partner som är olämplig. Barnet behöver inte skyddas men behöver en stabilare och tryggare uppväxt i vardagen.

Svar på tråden Kan man hämta barnet och åka iväg?