• Julibarn

När började ni släppa på sovtider ibland?

Frågan riktar sig förstås till dem som har fasta sovrutiner, alla har inte det och det kan säkert också vara bra för de barn som det funkar för :) Jag har ett barn som blir två år om några månader och som så länge jag kan minnas har somnat vid sju, halv åtta. Vi har en bra nattrutin och får sova hyfsat. Dock sällan längre än till sex. Det har dock inte alltid varit så här, det har ibland varit knöliga läggningar och väääldigt tidiga uppvaknanden (men även då har just kl sju funkat bäst att natta) så en liten rädsla för att sabba hela grejen finns ju.

Men det gör det ju svårt att hitta på nåt om kvällarna. Förut har det gått bra att somna i vagnen eller på en madrass nånstans, men nu funkar inte vagnen någon längre stund eftersom det inte går att vända sig och är trångt i största allmänhet och en madrass nånstans i fred är inte alltid det finns tillgång till. Hur har ni gjort när barnen lämnat spädisåldern men inte riktigt är stora nog att vara uppe länge? Eller när är de det utan att förstöra för mycket? Har det funkat att låta barnen vara med och krascha i soffan när de känner för det och sen bära hem? Vid vilken ålder? Och hur ofta?

• Svar på tråden När började ni släppa på sovtider ibland?
  • emmisss

Vi har haft som du...hon har somnat halv åtta-åtta jämt nästan när vi är hemma!

Men när hon var mindre har vi haft med en resesäng och hon har somnat i den...

Nu förtden när vi är borta på middag och hon är två år så har hon bara fått hänga på, har hon velat vara vaken tills vi ska åka hem så får hon det, oftast har det vart andra barn där och dom har lekt!

Eller så har hon däckat i soffan, eller kollat på film på vår iPad som vi har med oss!

Hon somnar nästan alltid i bilen påväg hem, då har hon pyamas på sig och fått välling innan vi åker, sen är det bara att bära in henne och ner i sängen!

• anyXX

Ganska nyligen. Vår son fyllde 2 i mars och både han och storasyster lägger sig alltid kl 19, både vardag och helg. Nu har vi varit på nåt bröllop och någon middag och det har funkat bra att ha dem uppe till 9 el så. Det man får tänka på är att de ofta är lite tröttare dagen efter. Nu under sommaren har vi också hoppat över sonens middagsvila ibland. Han har fått vara vaken el somna i bilen. Funkar bra men inte varje dag. Vi har försökt lägga senare på kvällen för att han ska sova längre på morgonen (det funkar bra med storasyster) men inte med honom tyvärr, vaknar ändå runt 6 halv sju....

flicka 2008 & pojke 2010
  • Julibarn

Ja, det kanske inte gör så mkt att tappa några timmar någon gång. För här funkar det inte heller att sova längre på morgonen om det blivit sent kvällen innan :) Minns att jag somnade på någons soffa ibland som barn och blev buren hem och det gick ju bra, men tänkte att eftersom jag minns det måste jag varit äldre än två så var osäker på om det var för tidigt. Men det verkar det ju inte som på era svar i alla fall så vi kan nog gott testa!

Svar på tråden När började ni släppa på sovtider ibland?