rebbandesign skrev 2012-07-25 01:13:33 följande:
Hona bör vara minst sex månader vid parning, högst ett år.
Vill du ta ungar så planera före vars du ska förvara alla ungar - utgå alltid från att alla ungar inte blir sålda! Honorna brukar kunna stanna i mammans bur, men hamnarna ska ha var sin bur eftersom det kan bli slagsmål på liv och död hanar emellan...
Planera parningen! Kaninungar är mest lätt sålda sommartid, vintertid är det väldigt lite efterfrågan av kaniner. På höst kanten brukar det alltid finnas kaniner som bortskänkes dessutom så folk har en förmåga att välja sådana före dyrare alternativ.
Tänk igenom några extra gånger innan du tar en kull. Ska du hålla egen hane? Här du tillräckligt men yta för att förvara alla kaniner?
Jag har just nu tre kullar hemma, en på nio, en på tio och en på fyra ungar. Tänk dig att i en kull på tio så kanske det blir sju hanar... det är många burar om dom inte blir sålda innan dom blir könsmogna.
Det med högst ett år är väl mest om kaninen sitter i en bur och inte rör sig ordentligt? En frisk kanin i bra kondition kan absolut ha första kullen vid t.ex 1½år. Nu vet ju inte jag hur utställningskaniner har det, dom kanske mest sitter i bur för att inte muskla på sig för mycket. Men en hoppkanin, som oftast är i väldigt god kondition upp till 7-8års ålder kan med lätthet få första kullen vid 1½-2år
Jag är lite allergisk mot folk som vill ta kull på sin hona bara för att det är gulligt med kaninungar. Precis som med hundar och katter så är det bra med ett sunt och bra avelsmål + läsa på ordentligt samt ha bra kunskap om kaniner vilket många verkar sakna