• Liljekonvaljblomman

Någon som äter Lactasin för laktosbesvär???

Någon som äter Lactasin för laktosbesvär??? Har precis börjat med det pga att jag fått laktos och skulle vilja ha lite mer info...

TACK!!!

• Svar på tråden Någon som äter Lactasin för laktosbesvär???
  • vikarien

Det är ju inget man ska äta hela tiden, utan enstaka gånger när man vet att man får i sig laktos. Äter jag mer än ett par gånger i veckan funkar dom inte! Skippa laktosen istället! Tråkigt men sant är det de enda som fungerar!

• April barn

Det finns ett nytt läkemedel nu som heter prolaktas, d

• April barn

Åh... Då tar du en varje morgon så kan du äta laktos som vanligt under dagen. Min mamma som är jättekänslig har provat dessa och säger att de är kanon, de behöver aldrig köpa laktosfritt längre

• Liljekonvaljblomman

Vikarien: Nä, jag vet men fick beskedet förra veckan och har inte hunnit smälta det riktigt än. Har gluten oxå så det är lite komplicerat just nu och kaos i min hjärna.

Aprilbarn: Är de på recept eller hur funkar det????

• April barn

Nej helt receptfritt, du äter två tabletter på morgonen de första dagarna och sedan tar du en varje morgon, och det får du ju göra föralltid om man säger så. Och det är viktigt att inte glömma för då minskar/försvinner effekten. Men då behöver du aldrig tänka på att beställa eller köpa laktosfritt

• Liljekonvaljblomman

Men ni som nu äter lactasin som jag redan köpt, hur länge varar effekten och hur många tabletter brukar ni ta?

Ska till dietisten nästa vecka och ska fråga henne lite oxå =)

• metbäcksfru

Jag har på äldre dagar blivit laktosintolerant och tar Lactrase istf det du tar.
    Lactrase är ca 10-15 kr dyrare än Lactasin, men det var det enda de hade på "mitt" apotek sist jag köpte och det funkar toppen!

En engångsdos av Lactrase på 1–2 kapslar spjälkar 15–30 g laktos. Ett stort glas mjölk innehåller exempelvis ca 10 g laktos. Engångsdosens storlek beror på laktoshalten i kosten och på den individuella laktoståligheten. Det är ju väldigt individuellt hur känslig man är för laktos.
    Jag tar kapslarna innan eller samtidigt som jag intar något laktoshaltigt och det funkar fint varje gång. Men självklart så har jag bytt ut många mejeriprodukter mot laktosfria sådana!

Kapslarna är väl mest tänkt att de ska tas när man inte kan undvika produkter med laktos.
    Äter jag en vanlig glasstrut så räcker det med en kapsel, OM jag inte slarvat med laktosen dagarna innan vill säga! Har jag slarvat och ätit "fel" produkter så kan jag behöva ta två kapslar.

Tänk också på att det ofta är laktos i många fler varor än man tänker sig! Det gäller att läsa innehållsförteckningen noga jämt om man vill slippa ond mage och sittningar på toa i onödan!

När det gäller Prolaktas så funkar det för de flesta, men det finns tyvärr de som det inte gör det för också. Samma där - man måste testa för att veta.
    Prolaktas är ju dock väldigt dyrt tycker jag. 150 kr för 32 tabletter (4,69 kr/tablett) och det räcker inte med en per dag för en del. Det kanske finns att få tag i billigare någonstans - det har jag inte kollat!

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • April barn

Ja det där med prolactras är ju väldigt individuellt, men man "ska" inte behöva ta mer än en om dagen, och det är ca 15% som den inte funkar för. Personligen skulle jag hellre betala 150:-/mån och slippa fundera på vad jag köper och äter hela tiden, men det är ju upp till var och en

• mc babe

Angående prolaktas. Om man går in på importörens hemsida (kommer inte ihåg adressen) kunde man i alla fall tidigare beställa ett mindre paket till att prova med.

Svar på tråden Någon som äter Lactasin för laktosbesvär???