• Anonym (Ensam)

När är det min tur?

Hej alla där ute! Undrar om någon kan ge mig lite hopp och råd.

Befinner mig i en svår situation som jag vet att många andra där ute oxå befinner sig i. Så ser det ut när man läser inne på FL, men fan inte ute i verkliga livet. För där...ja där ska varenda jävel ha barn utom jag :( Jag är så trött på allt...så jävla ledsen och trött.

Hösten 2010 blev jag gravid "på första försöket" det var inte planerat men vi visste att risken fanns...det var första gången jag inte skyddade mig vid äl. Och gissa om jag blev förvånad när jag blev gravid. Efter att chocken lagt sig och jag faktiskt var glad för vad som komma skulle fick jag MF i v 12. Anledningen till att jag från början inte var helt 100 glad berodde på att jag var osäker på mitt förhållande som var ganska nytt.

Efter det MF har jag aldrig lyckats bli gravid igen. Men som ni andra där ute som verkligen försöker varje månad så ser min situation annorlunda ut. Min pojkvän säger nämligen "händer det så händer det". Det är bara det att han har verkligen ingen koll på äl och cykler utan han kör på när han känner för det typ. Och vi har inte sex så ofta. Men trots detta så har jag hållit koll, ibland med äl-stickor och ibland genom att räkna. Jag har insett att min äl inte kommer samma dag varje gång. Jag vet dock att vi vid flertalet tillfällen prickat rätt, ändå händer INGENTING! Och eftersom jag första gången blev gravid så lätt så oroar min sambo sig inget alls...som sagt händer det så händer det.

Jag håller på att bli tokig, vet inte vad jag ska göra. Jag är så stressad och vill så gärna. Har svårt att koncentrera mig och en gång varje månad så sitter jag och gråter på jobbet. Ni andra verkar ju i alla fall dela "målmedvetenheten" med er sambo. För oss är det inte någon talan om utredningar och dylikt.

Jag har längtat efter barn i hela mitt liv känns det som, men ändå kommer det aldrig. Och till skillnad från många andra som skriver om sin längtan osv (som är 22 år typ, inte för att ni inte kan känna längtan men ni är så unga) så är jag 30 år nu och börjar få panik. :(

• Svar på tråden När är det min tur?
  • Anonym

beklagar mf:et.=(

men du skriver att du är så stressad.. ja där har du en orsak om inte annat.

jag och min man har försökt i 4år, DET om ngt är jävligt irriterande=( 

• Anonym (Ensam)

Tack för ditt svar!!

Kanske är det så att man ska sluta stressa, men det är inte så J_vla enkelt. Och på nåt sätt så känns det som att min stress inte borde påverka, den sitter mer i huvudet än i kroppen om du förstår vad jag menar. och eftersom jag en gång varit gravid så tror alla (och säger): var glad att du har så enkelt för att bli gravid. Uppenbarligen så har jag inte det...längre.

Hur gammal är du? Jag beklagar verkligen din situation oxå. Jag vet att jag på inget sätt är unik. Men som jag skrev så ser jag här på FL att andra faktiskt har problem, men IRL så har alla jag känner barn och är gravida (av de som har relationer typ) . Plus alla dessa frågor och uppmaningar om barn...jag blir tokig. Och jag blir en person jag inte vill vara...sur och bitter :( Och det går ut över mitt liv, mitt jobb, min familj.

När du säger att ni försökt i 4 år, innebär det då att ni "får hjälp"? Jag kan inte få med min sambo till det "för oss är det inget fel på". Och det känns jobbigt, för jag tänker...att tiden bara går och jag vet att det tar lång tid innan man kommer fram och verkligen får hjälp.

• Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-06-26 12:02:35 följande:
    Tack för ditt svar!!

Kanske är det så att man ska sluta stressa, men det är inte så J_vla enkelt. Och på nåt sätt så känns det som att min stress inte borde påverka, den sitter mer i huvudet än i kroppen om du förstår vad jag menar. och eftersom jag en gång varit gravid så tror alla (och säger): var glad att du har så enkelt för att bli gravid. Uppenbarligen så har jag inte det...längre.

Hur gammal är du? Jag beklagar verkligen din situation oxå. Jag vet att jag på inget sätt är unik. Men som jag skrev så ser jag här på FL att andra faktiskt har problem, men IRL så har alla jag känner barn och är gravida (av de som har relationer typ) . Plus alla dessa frågor och uppmaningar om barn...jag blir tokig. Och jag blir en person jag inte vill vara...sur och bitter :( Och det går ut över mitt liv, mitt jobb, min familj.

När du säger att ni försökt i 4 år, innebär det då att ni "får hjälp"? Jag kan inte få med min sambo till det "för oss är det inget fel på". Och det känns jobbigt, för jag tänker...att tiden bara går och jag vet att det tar lång tid innan man kommer fram och verkligen får hjälp.
    jag e 29 och mannen 27, jodå vi är inskrivna på IVF och genomgått utredningen och massa, problemet ligger hos mig jag får ingen egen ägglossning så vi har fått hjälp med pergotime vilket jag personligen tycker är skit, fungerade inte för mig,
    nu ska jag genomgå en spolning av livmoder och äggledaren, jag har bara en då det var en kronisk infektion i den andre som dom tog bort för 1år sedan,
    min äggledare som jag har kvar är tyvärr missbildad typ så vi vet inte än  om jag ens kan bli gravid.
    Men jag har 2barn sedan innan som jag fick när jag var ung, nu lever jag med mannen i mitt liv och vi kan inte få barn själva, jag förstår hur du känner dig, jag känner likadant fast alla säger till mig att jag har ju redan 2barn så jag borde inte må dåligt, men det gör jag, varje dag, jag vill ha flera barn med min man, ja det är svårt att förklara men hoppas att du förstår.

Om inte din man anser att ni har problem så blir det lite svårt, det går inte att utreda sig själv på IVF utan båda måste ju vara med, kanske kan du prata med någon läkare som kan kolla så allt ser ok ut för dig iallafall.
    Ha sex varannan dag och så, det rekommenderar de flesta IVF läkare.
    äta vitaminer och sådant. röra på sig ja allt det där vet du säkert redan.
  • Solaika

Du kan söka dig till gyn för att kolla om allt står till som det ska med dig själv.. Men nämn då inte att ni försöker få barn för då kommer de inte ta i dig med tång.

• Anonym
    Solaika skrev 2012-06-26 13:31:37 följande:
    Du kan söka dig till gyn för att kolla om allt står till som det ska med dig själv.. Men nämn då inte att ni försöker få barn för då kommer de inte ta i dig med tång.
    Nja gynläkare är inte så haj på det där området, det säger min läkare på IVF, och hon har faktiskt rätt, fått massa felbedömningar av dom på gyn mottagningen, och får att ens få en tid där är inte det lättaste tyvärr..
  • Anonym (J)

Glöm det där med attd et skulel bero på stress, har hört det arguimentet så många gånger men aldrig från någon av läkarna, känns som en typisk skröna, du ska fan vara jävligt stressad, typ så stressad att du inte har mens, för att det ska påverka. Om det var så jävla enkelt att det räckte med att vilja ha barn för att inte kunna bli gravid skulle folk kunna byta ppiller mot mental träning, blir bara så less när folk drar det argumentet hela tiden, typ försöker jinxa barn som när man var liten och mormor tyckte att vatten kokar snabbare om man inte tittar på det. Att du ska försöka stressa ner handlar om ditt eget välmående, du lever trots allt här och nu också, om varje dag bara är en transportsträcka mot barn (som aldrig kommer) blir det lätt ett väldigt fattigt liv.

Jag känner igen mig i det du skriver. Min sambo är också en "händer det så händer det vi har ingen brådska" kille. Om det bara var upp till honom skulle vi nog inte försöka skaffa barn överhuvudtaget, men i ett förhållande får man ju kompromissa och min längtan efter barn är större än hans önskan att inget ska förändras, så han är med på hela skaffa barn tåget, även om han tar allt med större ro än jag gör.

vi är ofrivilligt barnlösa, ska påbörja IVF efter sommaren, och hur gick detta till när min sambo är en "vänta och se" person? Efter att ha förökt i drygt ett år kändes som att jag höll på att gå sönder, varje dag som gick utan att något hände, utamn graviditet och utan att vi tog tag i "varför" kändes som en helt värdelös bortkastad dag. Grinade hemma, på jobbet, fick allt svårare att koncentrera mig, deprimerad, gick upp i vikt etc. Tror sambon förstod att jag mådde jättedåligt coh när jag sa att jag behövde en utredning så vägrade han inte. Testa att ta det så, som en sak du behöver, inte något som ni två ska diskutera, ni är ju redan överrens om att ni vill ha barn, så tycker inte det är en förhandlingsfråga att blanda in läkare när man mår apdåligt. Ringde till slut sjukhuset och bad om en utredning och även om han måste med på något av mötena kan du gå på en hel del själv, liksom att du kan lämna in hans spermaprov osv, om det är svårt att få honom att vilja vara delaktig i sjukhusbiten. Ni båda vill ju ha barn, så han är delaktig, på sitt sätt, men onödigt att kräva att han ska prioritera själva utredningen lika mycket som du gör. Fokusera på att få dit honom för startmötet (och den obligatoriska viruskollen, där dom testar er för typ HIV och syfilis), resten kan du i värsta fall hantera själv fram till en eventuell behandling. Inte optimalt, men skit samma, viktigast är ju att du komemr någon vart, dvs får en utredning när inget händer, inte att han ska hålla dig i hand varenda möte? Boka även tid hos en kurator när du ändå är i farten, 100 spänn och du an grina så mkt du vill i minst en timme.

Sambon var inte redo för utredningen när den drog igång, han tyckte det var töntigt att vi sökte hjälp så tidigt och tyckte vi kunde försöka ett tag till, men sanningen är ju att en utredning inte på ngt sätt är en hotfix - från  att du ringer och bokar ett första möte tar det kanske 2-4 veckor att få en tid (som passar båda), efter det ska det bli äggledarundersökning ca en månad efter, vi hamnade även på efterkontroller etc summa sumarum tog det 6 månader innan vi var klara (med utredningen, ngt barn har vi fortfarande inte sett röken av). Det gav oss, ur killens synvinkel, sex månader till "att se vad som händer" och inte fan hände det något, såklart, för trots att vi båda är i övrigt fullt friska etc har vi båda fertilitetsproblem. Och dom varken syns eller känns innan. 

En påbörjad utredning kan pausas när som helst, och när/om något problem konstateras kan man alltid avvakta med behandling om man vill. Finns många som inte hittar något fel alls, men ändå inte får barn, då får man väl dra en egen gräns för när man försökt "nog", men skönt då att ha utredningen klar så man kan köra igång snabbare när man väl bestämt sig? Finns många par som tvingas till utredning/behandling för att få syskon, dvs de har redan fått barn naturligt, men det funkar inte med barn nr 2 (eller 3 osv). Din killes invändning om att ni inte kan behöva hjälp för att ni redna varit gravida en gång är helt obefogad.

Nu är det sommar, och de flesta sjukhus/fertilitetskliniker lär nog ha sommarstängt, du kan redna nu kolla vart du ska vända dig och när dom öppnar igen, hur lång väntetiden är etc om du inte redan gjort det så har du en bra utgångspunkt. Förklara för din kille att du kommer boka tid efter semestern och att du vill att han går med på det första mötet. Att ni har varit gravida en gång är positivt, det kommer sjukvården säga till er också, men inte på något sätt en garanti för att det itne finns problem, särskilt som det slutade i tidigt MF, och dom skulle aldrig vägra er en utredning av den anledningen. Väldigt få barnlösa par har ingen möjlighet alls att bli föräldrar "på naturlig väg", det är bara det att SANNOLIKHETEN är för låg, om det nu beror på endsatt spermieproduktion, PCO, hormonbrist etc. Sköldkörtelbrist hos kvinnor ex leder till minskad fertilitet samt (om man nu ändå lyckas) ökad missfallsrisk. Ni förlorar inget på att kolla så allt är normalt, tar kanske 2 besök, lite blodprover och ca 800 spänn i avgifter för er båda? Och ni kan fortsätta som vanligt under tiden.

Självklart är det egoistiskt att "tvinga" ngn till ett beslut mot deras vilja för ens egen skull (i det här falet att starta en undersökning din kille inte vill ha), men det är faktiskt lika egoistiskt att vägra. Säg det till honom, funkade för mig, tror inte han tänkt så långt, att hans ovilja mot att något skulle förändras faktiskt i sig var ett beslut han tvingade på mig, lika mkt som min vilja att det skulle hända något.

Lycka till!

• Lullan

Jag o min sambo har försökt lite över 1år nu o fick ett MA i mars månad sen dess har mensen hattat sig fram lite här o då.. Från början va min sambo med så "händer de så händer de" Men efter att vi plussat o trodde vi skulle få en liten så blev juh han tok lessen då de inte blev bebis =( Nu är han mer "på" än innan, ,men han har ingen koll på Äl eller så ;)

Men nu börja ja bli stressad o orolig att något är fel, varför bli vi inte gravida.. alla vänner o bekanta är gravida o börjar få sina 2a barn nu... Vi är 28båda två o tycker att nu äre fasen vår tur!!!

Jag bli så lessen när ja tänker tanken om barnlöshet =( JAg vill!!!!

• Anonym (blomman)

Hejsan!

Stresss, oro, kontrollbehov allt sådant tror jag minskar chansen för att bli gravid.
    När ni lyckades hade du inte en tanke på det, du slappnade av och tog dagen som den kommer, det tycker jag att du ska göra nu.

Jag hade ett jobb där jag inte trivdes, var stressad och mådde så piss att jag grinade varje gång jag kom hem. Hemma var jag superstressad av att "jag vill verkligen bli gravid, jag måste bli gravid" Vilket resulterade i, inget + på stickorna.

Har blivit gravid två gånger under de två år som vi har försökt, ena gången hade jag semester, festade hade kul och hade inte en tanke på varken jobb eller att "jag måste bli gravid" och helt plötsligt så var jag plötsligt gravid.slutade olyckligtvis i missfall

Andra gången (En och en halv månad efter att jag sagt upp mig från jobbet och börjat ett annat) släppte jag all stress och allt vad ägglossningstest och sådant trams hetta och nu är jag plötsligt gravid igen:)

Lev ett sunt normalt liv och ta bort all stress och oro i livet! Då kommer ni att lyckas, för ni kan uppenbarligen!              

• Pastell

NEJ! Stress och oro minskar inte risken att bli gravid, det är bullshit! möjligen extremstress i en extrem situation kan göra att ägglossningen inte kommer men TS har ju ägglossning. Tycker du kan försöka kolla upp dig iallafall Ts!

Är själv inne i en utredning och vet hur jobbigt det är när mensen kommer varje månad. Har dock fått reda på att jag har pco.

• Anonym (blomman)

Nu är det inte en RISK att bli gravid utan en CHANS! Desutom är det vad jag har fått höra från alla läkare jag pratat med ( Kolla på filmer på nätet, det är många faktorer som spelar in)

• Anonym (blomman)

Ålder, rökning, övervikt och alkohol är kända faktorer som påverkar chansen att bli gravid. Nu har forskare vid Oxford University bevisat att även stress minskar chanserna. Stresshormoner uppmättes hos 274 kvinnor som försökte bli gravida. Kvinnorna med högst stressnivåer hade 12 procent mindre chans till graviditet under sina fertila dagar, jämfört med de minst stressade kvinnorna

• Pastell

Ursäkta damen att jag skrev RISK, hur som, med stress menar de att ägglossningen uteblir, inget annat. TS har ägglossning! Sedan är det fortfarande mest skitsnack....

• Anonym (blomman)

Det är tur att vi alla tror/vet olika! Och även om det skulle vara så att det inte spelar någon roll, vilket jag inte tror så mår ts ändå inte bra av stressen, det är inte sunt att leva så!

• Anonym (Längtan)
    Anonym (Ensam) skrev 2012-06-26 09:44:57 följande:
    Hej alla där ute! Undrar om någon kan ge mig lite hopp och råd.

Befinner mig i en svår situation som jag vet att många andra där ute oxå befinner sig i. Så ser det ut när man läser inne på FL, men fan inte ute i verkliga livet. För där...ja där ska varenda jävel ha barn utom jag :( Jag är så trött på allt...så jävla ledsen och trött.

Hösten 2010 blev jag gravid "på första försöket" det var inte planerat men vi visste att risken fanns...det var första gången jag inte skyddade mig vid äl. Och gissa om jag blev förvånad när jag blev gravid. Efter att chocken lagt sig och jag faktiskt var glad för vad som komma skulle fick jag MF i v 12. Anledningen till att jag från början inte var helt 100 glad berodde på att jag var osäker på mitt förhållande som var ganska nytt.

Efter det MF har jag aldrig lyckats bli gravid igen. Men som ni andra där ute som verkligen försöker varje månad så ser min situation annorlunda ut. Min pojkvän säger nämligen "händer det så händer det". Det är bara det att han har verkligen ingen koll på äl och cykler utan han kör på när han känner för det typ. Och vi har inte sex så ofta. Men trots detta så har jag hållit koll, ibland med äl-stickor och ibland genom att räkna. Jag har insett att min äl inte kommer samma dag varje gång. Jag vet dock att vi vid flertalet tillfällen prickat rätt, ändå händer INGENTING! Och eftersom jag första gången blev gravid så lätt så oroar min sambo sig inget alls...som sagt händer det så händer det.

Jag håller på att bli tokig, vet inte vad jag ska göra. Jag är så stressad och vill så gärna. Har svårt att koncentrera mig och en gång varje månad så sitter jag och gråter på jobbet. Ni andra verkar ju i alla fall dela "målmedvetenheten" med er sambo. För oss är det inte någon talan om utredningar och dylikt.

Jag har längtat efter barn i hela mitt liv känns det som, men ändå kommer det aldrig. Och till skillnad från många andra som skriver om sin längtan osv (som är 22 år typ, inte för att ni inte kan känna längtan men ni är så unga) så är jag 30 år nu och börjar få panik. :(
    När du pratar om dina vänner runt omkring som har barn eller är gravida. Dom liksom du vill ju inte springa runt och säga högt till en början att ni börjat producera bäbis. Du vet ju faktiskt inte hela historian bakom dina vänner graviditeter. Dom kanske har kämpat länge precis som du.....

Hoppas du får ditt plus snart.

Jag kämpar och längtar med!
  • Cailyn

Jag blev gravid på tredje försöket, slutade i tidigt missfall.

Sen gick månaderna, månaderna blev nästan ett år.. så vi sökte hjälp. De kollade upp oss, hittade inget fel på mig (kvinnan), ett spermaprov sa att det var lite dåligt med spermier och ett annat att det var normalt... Så läkaren gjorde en gynundersökning och såg att jag hade ägglossning. Nu väntar vi på nästa mens så provar vi insemination.. Det var bara det att mensen kom inte, för att jag var gravid. Sen blödde jag lite och fick panik, åkte in till gynaktuten, men de kunde inte se något annat än att det såg bra ut för tillfället iaf. Nu är parveln 4,5 år och lillebror drygt 2 år.

Nu vet jag att det är många som försökt betydligt längre än vad vi fick göra, men det var jobbigt för oss.

Det kan ju absolut bli så för er också, men varför inte söka hjälp.. allt killen behöver göra är ju att lämna ett spermaprov mer eller mindre... Vi tjejer får gå igenom så många fler undersökningar.

• Anonym (Ensam)

Tack snälla för alla svar!

Jag var väldigt mycket hos gyn efter mitt MF då det var ett problematiskt sådant. De har gjort många UL av livmoder och äggledare. Varje gång har de sagt att det ser så fint ut och att de ser massa ägg etc.

Jag förstår vad ni menar med att man ska försöka stressa av och leva mer här och nu. Men det är fasen inte så enkelt...min hjärna räknar hela tiden. "Nu är det si och så längesedan jag blev gravid", "Jag som skulle fått barn långt innan 30", "Varför lyckas inte jag när alla andra gör det", "Är detta ett tecken på att jag och min sambo inte ska skaffa barn ihop?" Massor massor av tankar som stressar mig och jag kan inte kontrollera dem. Det gör ju inte en mindre stressad när en sambo säger "händer det så händer det". Vill han inte ha sex på rätt tillfälle en eller två månader (eftersom han inte tänker i äl osv) så "missar jag den chansen". Det är jävligt stressande. Och tiden springer iväg. Jag kommer på mig själv att tänka "ja fast innan dess och innan dess så är jag gravid".

Nu har jag kompisar som varit gravida+ att barnet blivit över året, och under hela den tiden har jag gått och längtat, det suger all lust ur mig. Jag är ingen mild tjej i min personlighet, haha. Jag har en vilja av stål och ett kontrollbehov över allt förstånd. Plötsligt har jag hamnat i en situation där jag dels inte blir gravid, vilket gör mig bitter, avundsjuk och ledsen. Men utöver det har jag en sambo som driver mig till vansinne, eftersom jag tycker han "blåser mig på konfekten".

Jag kommer hela tiden på mig själv att planera för att i december, februari etc då har jag barn...men nej jag får aldrig något, ingenting händer, jag kan lika gärna boka in en resa till månen om 5 år. Jag kan inte planera ett skit. Och ni som säger att jag inte vet om mina vänner. Så klart vet jag inte om alla, men om de närmsta vet jag. Och alla mina vänner har tyckt så synd om mig att jag fick MF. Och alla har sagt att "jag är säkert en sån som får MF" när de varit gravida. Men ingen av dem har fått det. Bara jag. Och tack vare att jag fått det och att min sambo ett tag därefter inte ville försöka för att jag hade 300 % fokus på att bli gravid, vilket de flesta av vännerna vet, så får jag frågan om barn alldeles för ofta. Ovanpå det så har flertalet vänner planerat att nr 2 ska komma en viss månad, och dra på trissor visst fan har de också blivit precis så.

När jag läser igenom vad jag själv skrivit så kan jag bara summera det hela till, BITCH, BITTER, ARG, AVUNDSJUK. Jag är så jävla arg, arg, arg på livet och det går ut över det mesta i min omgivning. Inte fan är det så att folk inte pratar om sina graviditeter och barn och strålar som solar bara för att jag inte har det dem har. Jag har gått från att känna mig misslyckad till att faktiskt vara misslyckad.

Jag skäms över att vara jag. Var detta människan jag skulle bli?! USCH!!!

• Anonym (blomman)

Tycker inte att du ska oroa dig. Det kommer att komma barn.

Om du nu verkligen måste ha detta kontrollbehov så håll stenhård koll på äl och förför din kille utan att han vet att det är ett bra datum. Det finns många knep man som tjej kan ta till för att få killen att vilja:) 

• drömmer om ett barn

Förstår din stress och oro helt och hållet. Jag är också 30 år och känner hur tiden springer iväg.. vi har försökt i snart 7 år utan att lyckas och är nu inne på vår andra ivf-behandling.

Det går inte att "ta bort" stressen över att man inte blir gravid. Har hört många korkade råd genom åren av okunniga personer som tror att sådana kommentarer hjälper, när dom istället gör det ännu värre för någon som går igenom den största sorgen i sitt liv. Självklart skulle aldrig en barnlös komma på tanken att häva ur sig liknande saker.

Mitt tips är att göra en utredning. Jag ville först inte göra detta utan hoppades att vi skulle lyckas på egen hand, tänkte "bara ett försök till" och år efter år passerade. Till slut insåg jag att det inte fanns något val, enda chansen till att eventuellt kunna bli gravid var att söka hjälp. Det enda jag ångrar är att jag väntade så länge..

Önskar dig lycka till och hoppas att det blir er tur snart.

Svar på tråden När är det min tur?