• Anonym (ANONYM)

Barnlös - Hur hantera att bästa vännen är gravid?

Hej.

Jag är ofrivilligt barnlös. Vi försökt sedan många år tillbaka.
    För tre månader sedan berättade min bästa vän att hon är gravid. Jag har andra nära vänner som såklart också fått barn, och arbetskamrater, nära släktingar och andra.

Jag vet liksom inte vad jag känner nu, jag trodde faktiskt att jag skulle bli glad för hennes skull, jag visste ju att hon och hennes kille försökte bli med barn. Och jag visste ju att dom skulle lyckas, men jag har känt sedan hon berättade för tre månader sedan att jag kommer att ta avstånd. Och det har jag gjort. Jag tror inte att jag är tillräckligt stark för att kunna träffa henne utan att känna att resten av dagen kommer att förpestas av ångestkänslor. Annars brukar vi träffas en gång i veckan, fika, promenera, allt man gör med sina vänner.

Hur ända in i helskotta handskas man egentligen med sånt här?
    Hur gör man för att inte förlora varenda vän man har?
    Hur gör man för att inte gå sönder inombords när man ser sin man hålla i någon kompis nyfödda spädbarn?
    Hur gör man för att inte få obehagliga känslor i leksaksaffärer när man handlar presenter till andras barn?

• Svar på tråden Barnlös - Hur hantera att bästa vännen är gravid?
  • Anonym (ANONYM)

Ingen?

Det jobbiga är att om jag nu tar avstånd från henne har jag som inga vänner kvar som jag träffar och umgås med.

• Anonym (ÄntligenMamma)

Har du berättat för din kompis att ni har svårt att få barn? Tycker du ska träffa henne och helt enkelt förklara situtionen, att du är glad för hennes del men att det samtidigt är väldigt jobbigt för dig. Är hon en bra kompis så kommer hon att förstå och låta dig backa undan ett tag.

Jag tyckte graviditeter och att se stora magar var jobbigast. Att sen träffa bäbisar har däremot inte känts så jobbigt, men det är ju olika för alla.

Hoppas ni lyckas själva snart!         

• Anonym (ANONYM)
    Anonym (ÄntligenMamma) skrev 2012-06-21 22:00:33 följande:
    Har du berättat för din kompis att ni har svårt att få barn? Tycker du ska träffa henne och helt enkelt förklara situtionen, att du är glad för hennes del men att det samtidigt är väldigt jobbigt för dig. Är hon en bra kompis så kommer hon att förstå och låta dig backa undan ett tag.

Jag tyckte graviditeter och att se stora magar var jobbigast. Att sen träffa bäbisar har däremot inte känts så jobbigt, men det är ju olika för alla.

Hoppas ni lyckas själva snart!         
    Ja, det vet hon och hon visar hänsyn också. Alltså är inte all over the place med hennes graviditet inför mig.

För mig är nog allt som rör små barn jobbigt, sedan avtar det gradvis ju äldre barn är. Spenderar hellre en dag hemma hos en kompis som har ett barn på 10 år än ett på 10 månader om du förstår hur jag menar.
  • Anonym (ÄntligenMamma)

Ok, då låter hon som en bra vän Glad Så du behöver nog inte oroa dig för att förlora henne som kompis om du backar undan ett tag.

Jag kunde ha ångest inför familjeträffar när det dykt upp en ny bäbis i familjen, men oftast kändes det bra när jag var väl där. Däremot tog jag lite avstånd ifrån bäbisarna, ville inte sitta och mysa osv. Det fick en bara att inse vad man saknade...

Har tyvärr inget bra tips på hur man får bort de jobbiga känslorna och avundsjukan man kan känna mot andra som lyckas. Tror nog ingen som inte varit i den sitsen riktigt förstår alla känslor som uppstår av att bara gå förbi barnavdelningen på affären... Är det riktigt jobbigt så försök få komma iväg och prata med nån kurator tex. Att ventliera sina känslor är rätt skönt.

Hur länge har ni försökt? Har ni gjort IVF?   

• Anonym (Också barnlös)

Jag försökte verkligen de första åren att umgås med gravida och småbarn,men det gick inte till slut. Jag for så oerhört illa av dem att jag hellre sitter hemma eller umgås med äldre med gamla barn eller singlar. Alla har dessutom haft lätt att få barn i vår bekantskap! Många har fått två barn efter vi ens började försöka och vi får bara missfall. Jag tror ingen i längden mår bra av att "tvingas" umgås-vare sig den gravida/småbarnsmamman eller den barnlösa. Glädjen blir inte äkta från vårt håll och man får bara ångest och den fertila fattar inget av vad man går igenom. När svägerskan skröt över hur fertil hon var när jag precis opererats och skulle genomgå vår första IVF och i smyg väntade andra barnet trots att första endast var 11månader då fick jag nog av henne! Jag tycker inte nån ens försöker förstå eller uppbådar nån empati,men låt vara då.

Man känner sig själv bäst och klarar man inte av gravida så undvik dem. Finns ingen lag som säger att man måste träffa dem och må dåligt! Tids nog när man får barn kan man umgås igen om det passar då.

• Anonym (barnlös)

är i liknande situation - jag är barnlös (hoppas få börja med IVF i höst) och bästa vännerna gravida. Visst känns det förjävligt att det ska vara så svårt för en själv när det verkar vara så lätt för andra, men är inte jobbigt att ungås, som tur är, tycker om ngt det är värre att se gravida främlingar på stan än mina vänner.

mina nära vänner betyder enormt mcket för mig, och även om det är individuellt skulle jag inte råda någon att försöka undvika sin bästa kompis, även om det kanske funkar att trappa ner umgänget lite. Håller med om att man inte ska träffa folk man mår dåligt av att se, men inte så kul att vara helt utan vänner heller, framförallt just under en period när man behöver stöd som mest. Har i perioder mått enormt dåligt och att då försöka umgås med nya människor känns inte möjligt, tvärtom är det dom gamla vännerna som funkar bäst, dom som VET och som man inte behöver låstas inför.

Jag försöker tänka mindre på barn och barnlängtan, gå långpromenader, skaffa nya fritidsintressen och ta upp gamla drömmar som rann ut i sanden när man blev vuxen. Kan inte göra ett skit åt barnlösheten så försöker ge den så lite tid och energi som möjligt, är ju ingen risk att man glömmer bort den men den är som ett monster som bara växer ju mer känslor och längtan jag matar den med. Jag tycker det hjälper att prata med kurator som finns på sjukhuset, då får man vara helt oresonligt självisk och okonstruktiv och bara kräkas ut allt hat mot världen. Tycker också det är helt ok att tycka synd om mig själv, men om jag stöter bort mina vänner sätter jag mig själv bara i en ännu värre sits, det ger mig inget barn, bara mer ensamhet och bitterhet. Svårt att tänka konstruktivt och rationellt, men det är man själv som får leva med konsekvenserna av vad ens längtan/avundsjuka ställer till med.

Det är ok att gå sönder lite, ingen som kan tro att man bara är glad och aldrig avundsjuk, att se killen hålla en annans bebis gör mig ledsen ibland, för att jag tänker att dne kunde varit vår, och det ser mycket mer RÄTT ut att han håller barnet än när någon annan gör det, men det påminner mig också om hur bra föräldrar vi kommer bli NÄR vi väl blir det. Tänker att det skulle varit ännu värre om jag inte kunnat se honom som pappa, eller tvärtom, om han inte funnits. Glömmer så lätt när man är mitt inne i sin egen olycka att det alltid finns dem som har det värre, coh då tänker jag inte på svältande barn i afrika, men på andra kompisar som längtar efter familj men fortfarande är singlar. Spelar inte så stor roll då om man är superfertil eller inte. Inser då också att andras olycka inte gör mig gladare, heller, skulle inte längta ett skit mindre om ingen jag kände fick barn.

• Anonym (Kompis)
    Anonym (barnlös) skrev 2012-06-23 23:33:02 följande:
    är i liknande situation - jag är barnlös (hoppas få börja med IVF i höst) och bästa vännerna gravida. Visst känns det förjävligt att det ska vara så svårt för en själv när det verkar vara så lätt för andra, men är inte jobbigt att ungås, som tur är, tycker om ngt det är värre att se gravida främlingar på stan än mina vänner. mina nära vänner betyder enormt mcket för mig, och även om det är individuellt skulle jag inte råda någon att försöka undvika sin bästa kompis, även om det kanske funkar att trappa ner umgänget lite. Håller med om att man inte ska träffa folk man mår dåligt av att se, men inte så kul att vara helt utan vänner heller, framförallt just under en period när man behöver stöd som mest. Har i perioder mått enormt dåligt och att då försöka umgås med nya människor känns inte möjligt, tvärtom är det dom gamla vännerna som funkar bäst, dom som VET och som man inte behöver låstas inför. Jag försöker tänka mindre på barn och barnlängtan, gå långpromenader, skaffa nya fritidsintressen och ta upp gamla drömmar som rann ut i sanden när man blev vuxen. Kan inte göra ett skit åt barnlösheten så försöker ge den så lite tid och energi som möjligt, är ju ingen risk att man glömmer bort den men den är som ett monster som bara växer ju mer känslor och längtan jag matar den med. Jag tycker det hjälper att prata med kurator som finns på sjukhuset, då får man vara helt oresonligt självisk och okonstruktiv och bara kräkas ut allt hat mot världen. Tycker också det är helt ok att tycka synd om mig själv, men om jag stöter bort mina vänner sätter jag mig själv bara i en ännu värre sits, det ger mig inget barn, bara mer ensamhet och bitterhet. Svårt att tänka konstruktivt och rationellt, men det är man själv som får leva med konsekvenserna av vad ens längtan/avundsjuka ställer till med. Det är ok att gå sönder lite, ingen som kan tro att man bara är glad och aldrig avundsjuk, att se killen hålla en annans bebis gör mig ledsen ibland, för att jag tänker att dne kunde varit vår, och det ser mycket mer RÄTT ut att han håller barnet än när någon annan gör det, men det påminner mig också om hur bra föräldrar vi kommer bli NÄR vi väl blir det. Tänker att det skulle varit ännu värre om jag inte kunnat se honom som pappa, eller tvärtom, om han inte funnits. Glömmer så lätt när man är mitt inne i sin egen olycka att det alltid finns dem som har det värre, coh då tänker jag inte på svältande barn i afrika, men på andra kompisar som längtar efter familj men fortfarande är singlar. Spelar inte så stor roll då om man är superfertil eller inte. Inser då också att andras olycka inte gör mig gladare, heller, skulle inte längta ett skit mindre om ingen jag kände fick barn.

Ååååh, hoppas att just du är min barnlösa kompis, hon säger precis så till mig, men jag har så svårt att tro det med tanke på hur så många andra här tänker, och jag känner mig som en skurk som inte bara är fertil, utan dessutom får behålla varenda unge jag blir med. Lovar att det är bittert att se sin vän vara så olycklig också, jag önskar att det fanns någonting att göra, men har aldrig känt mig så hjälplös :(
  • Anonym

Jag kan också känns som dig ibland, nu är vårt problem inte att vi har svårt att bli gravida utan vi har fått missfall.
    Jag har inga problem med att se/ träffa gravida eller kompisar som nyss fått barn
    Men däremot tycker jag att det är jätte jobbigt att se mins sambo leka med barn eller att jag just befinner mig där med honom, Man känner sig nästan svartsjuk och bitter över att jag inte kan ge oss en familj.

Jag går till kuratorn och bearbetar dessa hemska tankar och känslor,

Går du och pratar med en kurator? Jag kan verkligen rekommendera det.

Förstår att du har det jobbigt just nu. Jag försöker hela tiden fördriva tiden med saker som gör mig lycklig.
    Jag har bestämt mig för att åka ner till Afrika och volontär jobba i Höst. bara för att komma iväg och göra saker som jag alltid har drömt om och det stärker verkligen mig.

Önskar dig all lycka. Stor styrkekram

• Anonym (Gitte)

Försök att inte ta avstånd... Så synd att förlora goda vänner i onödan. Även om du förblir barnlös så kan ni åka på charter ihop när ni blir gamla, dricka paraplydrinkar och gotta er. Då är hennes barn stora och "ute ur bilden" så att säga. Bra vänner ska man hålla hårt i! Kram

• Anonym (sviken vän)
    Anonym (ANONYM) skrev 2012-06-21 21:47:17 följande:
    Ingen?

Det jobbiga är att om jag nu tar avstånd från henne har jag som inga vänner kvar som jag träffar och umgås med.
    Och en annan jobbig sak är väl att hon också förlorar en vän om du tar avstånd? Förstår dina känslor men tänk på HENNES känslor också.
  • Anonym

Beklagar barnlösheten :(

Mitt råd är kanske noll värt men försök se det ur en annan synvinkel.
    Bästa vänner gör saker tillsammans.
    Och då menar jag inte att du måste vara gravid för att hon är det.
    Gör din barnlängtan & din kamp tillsammans med henne.
    Och dela hennes graviditet med henne.
    I den mån du orkar.
    Dela känslor, trösta, peppa fram & tillbaka istället för att dela på er.

Unna varandra stöd & ta emot stöd.

Prata.

Kanske kan ni komma ännu närmre varandra.
    Tillsammans.

Snart blir det din tur! Kram

Svar på tråden Barnlös - Hur hantera att bästa vännen är gravid?