• marmelad

Fråga om kattallergi

Vi hade tidigare en katt som flyttade från oss för ca 1 år sedan.
    Kan det finnas något kvar i hemmet efter 1 år som fortfarande ger allergi? 
    Min son har nämligen haft problem med bland annat rinnande näsa i många månader nu, och vi fick idag veta att han är allergisk mot katt. Men kan katten som flyttade för ett år sedan fortfarande vara orsak till hans rinnande näsa? Eller är det med största sannolikhet något annat?
    (Han har även problem med förkylningsastma) 

• Svar på tråden Fråga om kattallergi
  • April barn

Nu är jag ingen expert men jag skulle inte tro att han kan reagera så långt efter om han inte vore extremt allergisk kanske...

• katalysator

Det beror lite på vad ni har för möbler (i stora tygsoffor kan ju sådant sitta i väldigt länge t.ex.) och hur lägenheten är byggd, men jag skulle också tro att det är extremt osannolikt.

• marmelad

Ja det är väl det jag tänker oxå, att det är ganska osannolikt.
    Försöker mest hitta en anledning till denna konstanta snuva.
    Läkaren trodde att han har varit förkyld hela tiden, men jag har så svårt att tro att en unge kan vara konstant förkyld i 9 månader?! 

• The Doctor

Det är inte alls otänkbart att det finns kvar allergener, det beror helt på hur länge katten har varit hos er och vad ni har för möbler. Mina läkare sade att exempelvis hundallergener kan vara kvar i ett hus så länge som ett tiotal år, men då var det trådtapeter vi pratade om.

Hur som helst - du ska självklart gå och testa honom för allergi! Det låter som att det är en allergisk reaktion, jag håller med om att det känns otänkbart att han varit förkyld i hela 9 månader.

• pelo

Enligt vad mina föräldrar fick höra när lillasyster var allergisk som barn är att man kan spåra katt upp till 20 år i en bostad, hund ca 10 år. Så nog finns risken att han kan reagera efter bara 1år.

• Sandviken

Vist finns det kattallergen kvar i huset. Det kan finnas kvar i många år även om huset saneras. Upp till sju år har man hittat kattallergen efter att katten flyttat. Men bättre att flytta katten sent än aldrig.Ta det varligt

• Arbetsvegan
    Sandviken skrev 2013-12-29 15:30:51 följande:
    Vist finns det kattallergen kvar i huset. Det kan finnas kvar i många år även om huset saneras. Upp till sju år har man hittat kattallergen efter att katten flyttat. Men bättre att flytta katten sent än aldrig.Ta det varligt
    Nu är det här en 18 månader gammal tråd men bara för din skull:

Kattallergen försvinner aldrig fullständigt så för den extremt allergiske fungerar det endast med nybyggnation. Därav anledningen att det byggts allergihus där djur aldrig någonsin får tas med (plus en lång lista med andra förbjudna saker)
Svar på tråden Fråga om kattallergi