• Anonym (hur?)

köpa ut. hjälp!

Jag har berättat för min sambo att jag vill separera. Han tog inte dett bra och vill att jag ska flytta nu. Vi äger ett hus ihop på 50/50 och han vill köpa ut mig. Finns det någon som vet hur fort det kan gå när den andre partnern ska köpa ut sambon?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden köpa ut. hjälp!
  • Anonym (hur?)

Tack för ditt svar. Har du någon koll på hur det går till att betala direkt? Går banken in med pengarna? Han har ju knappast de pengarna att köpa ut mig.

• Anonym (akta!)
    Anonym (hur?) skrev 2012-06-19 09:27:25 följande:
    Tack för ditt svar. Har du någon koll på hur det går till att betala direkt? Går banken in med pengarna? Han har ju knappast de pengarna att köpa ut mig.
    Det enda jag kan tänka mig är att han i så fall tar ett nytt BANKLÅN, eller ökar på det befintliga, går de med på det, kan det ju bli smidigt, även för honom. Då förlängs hans del av det befintliga lånet, men till samma låga ränta. Kanske kan ni gå tillsammans och prata med banken?

(Förutsatt, att ni har lånet hos banken så klart.)
  • Husis

Ni ska absolut göra en värdering av huset, så att ni har något värde att gå på!

Inte en uppskattning som ni gör själva, utan av en värderingsman eller två. 

• MajaVira

Först bör ni ju göra en värdering. Sedan måste ni kontakta banken för att 1. kolla upp om sambon får ta över din del av lånen 2. eventuellt ta ytterligare lån för att betala dig den del av husets värde som ej täcks av lånen (om nu huset är värt mer än lånen)

• Kjell2
    Anonym (hur?) skrev 2012-06-19 07:33:49 följande:
    Jag har berättat för min sambo att jag vill separera. Han tog inte dett bra och vill att jag ska flytta nu. Vi äger ett hus ihop på 50/50 och han vill köpa ut mig. Finns det någon som vet hur fort det kan gå när den andre partnern ska köpa ut sambon? Tacksam för snabba svar!
    Är ni överrens och har finansiering kan det lösas på en en dryg vecka. Kan ni inte komma överrens kan det ta över ett år.

Ett rätt normalt sätt att göra är att man värderar huset för att få marknadsvärdet.
    Den som stannar tar över hela lånet, behövs ok från banken.
    Drar ifrån fiktiv skatt och mäklararvode från marknadsvärdet och den som löser ut betalar halva skillnaden mellen det värdet och hela lånet till den som flyttar. Är marknadsvärdet lägre än lånet blir det tvärt om.
    Eventuellt modifirera man lite om någon lagt in massor med kontanter eller liknande.
    Sen ser man till att det finns avtal, lagfarter mm

Lycka till!
  • Kjell2
    Anonym (hur?) skrev 2012-06-19 09:27:25 följande:
    Har han inte pengar får han lösa det på något sätt, ökad belåning på huset, skuldbrev till dig, ge dig bil eller annan kapitalvara ni har t ex.

Har du behov av en stor klump, tex för att köpa egen bostad bör du se till att du får kontanter.
  • billan87

De flesta har ju skrivit att du ska börja med att värdera huset och det håller jag själv med om MEN gå inte till banken direkt efter det utan gå istället till en jurist eller juristfirma för att prata om hur ni vill göra med separationen osv. Då får ni båda veta vad som gäller juridiskt och får då en ordentlig grund att stå på när ni sedan går till banken för att lösa det praktiska.

Svar på tråden köpa ut. hjälp!