• nostalgi

Hur ge min lilla pippi, en värdig ålderdom? Måste jag avliva honom?

Min lilla undulat är 13 år nu. Han är pigg och kry, egentligen, kvittrar och babblar som vanligt, går runt på golvet och leker med sina saker, MEN han börjar se allt sämre verkar det som. Han är van att flyga omkring som han vill, och är hur tam som helst. Men nu ser jag att han flyger in i saker, och kraschlandar lite här och där. Han har inte skadat sig ÄN, och han verkar inte speciellt ledsen för det, men det är ju hemsk om han skulle skada sig. Försöker att vara med honom när han är ute, annars får han sitta i sin bur, i samma rum där vi andra är. Men då blir han så sur och SKRIKER och vill bara komma ut. Vad skall jag göra? Jag vill ju inte avliva honom av den anledningen.

• Svar på tråden Hur ge min lilla pippi, en värdig ålderdom? Måste jag avliva honom?
  • Independent

Du kanske kan ge bort till någon som har fåglar. Han kan umgås med sina nya vänner om det inte blir allt för stort miljöbyte.

• nostalgi

Ja, det har jag inte ens tänkt på. Men tror du inte de andra fåglarna blir elaka, om han är lite "avvikande"?

• linn74

Jag tycker inte du ska ge din pippi ett miljöombyte.Han är redan gammal o som du skrev flyger in i saker.
    Självklart ska du råda med en veterinär,men jag tror tyvärr att de kommer råda dej till att låta din lille pippi somna in. tyvärr är det ju det vi djurägare ställs inför en vacker dag o alltid är det lika hemskt....jag har gått igenom det med hundar,kaniner,marsvin,fåglar... Man får i slutändan se till fågelns bästa,har den ett bra liv? Har den livskvalitet? Så mitt råd: ring en veterinär,låt inte ngn annan ta hand om din pippi.
    Lycka till! 

• Pudel

Fåglar är mycket beroende av sin syn, det är deras bästa sinne. Jag tycker att du ska avvakta med hur det utvecklar sig, sedan kanske du ska tänka på att inte möbler om i de rum han är lös i. Han kommer vilja flyga mindre ju sämre han ser, allt han kommer vilja är att höra er och få gosa och mysa med er- även om han ser illa. 

Har själv haft fåglar som blivit mycket gamla, det finns en charm med det med, även om vårt djurägaransvar alltid måste beaktas.  

• nostalgi
    Pudel skrev 2012-06-30 21:10:17 följande:
    Fåglar är mycket beroende av sin syn, det är deras bästa sinne. Jag tycker att du ska avvakta med hur det utvecklar sig, sedan kanske du ska tänka på att inte möbler om i de rum han är lös i. Han kommer vilja flyga mindre ju sämre han ser, allt han kommer vilja är att höra er och få gosa och mysa med er- även om han ser illa. 

Har själv haft fåglar som blivit mycket gamla, det finns en charm med det med, även om vårt djurägaransvar alltid måste beaktas.  
    Jag, så förstår jag det också. Jag har sagt till honom, att att numera får han sitta på min axel, och då går vi runt i rummen. Om han vill flyga lite, då är min axel alldeles i närheten så han kan se den. Han flyger en liten runda, men jag är ju så stor, så han ser mig. Annars får han vara i buren nu. För att om jag släpper ut honom fritt, då kraschlandar han, och gör sig illa. Det går fort nu..Rynkar på näsan

Däremot verkar det som om att hörseln är helt okay..Hur gamla kan undulater bli, egentligen? Är de so papegojor? För mig är han en del av min vardag, sedan 13 år. (Och jag älskar honom, för att han är så tam, och är ett underbart sällskap..
  • Pudel

Min första undulat blev 17 år, den andra 15 år. Men det är nog inte så vanligt att de blir så gamla.

Svar på tråden Hur ge min lilla pippi, en värdig ålderdom? Måste jag avliva honom?