• reflexkatt

Har pco och fått metformin, massor av frågor!

Fick det konstaterat i veckan att jag har PCO och det känns jättetungt! Känner mig riktigt ledsen över detta! Har fått Metformin för att gå ned i vikt, enligt min gynekolog kan det räcka att gå ned typ 5 kg för att få igång ägglossning och mens. Då jag redan äter bra och tränar och borde egentligen vara supersmal så tyckte han att metformin borde kunna hjälpa till.

Min fråga, ni som har ätit/äter metformin, hur lång tid tog det att ni får effekt? Typ får ägglossning och mens? Gick ní ned i vikt och hur lång tid tar det att börja gå ned?
    Jag trappar upp och äter nu 1 tablett på kvällen, sen ska jag två tabletter om dagen i 5 dagar och sen så ska jag äta 3 tabletter om dagen. 

Sen så har jag en fråga, har ni andra som har PCO ont i äggstockarna? Jag har jätteont, kan det ha något med PCO att göra?  

• Svar på tråden Har pco och fått metformin, massor av frågor!
  • EmeliF

Nu kan jag tyvärr inte svara på någon av dina frågor men jag blir lite förvirrad, brukar inte Metformin användas som diabetesmedicin?

• BuoBä

Det var ett tag sen jag åt Metformin nu, men jag har för mig att jag märkte efter ett par veckor att sötsuget hade minskat markant och sen kröp vikten neråt. För mig räckte det att gå ner 2 kg innan ÄL blev normal. Totalt gick jag ner 5 kg, på 4-5 månader om jag inte minns fel, och hamnade då på BMI 25. Min gräns för fungerande ÄL ligger alltså några kilo över vad som är max för normal BMI. Det där med ont i äggstockarna känner jag igen. De månader ÄL krånglade som mest kändes det som om någon vred runt små knivar i äggstockarna. Tror det är pga alla halvstora äggblåsor som "tävlar" om vem som ska få växa till sig.

• FrökenMia

Jag har PCO (fick reda på det nyligen) och jag kan känna av i äggstockarna, jag vet inte om det beror på det men jag känner att det är nåt iaf. 

• reflexkatt

Någon mer?? Behöver alla svar jag kan få, känner mig så fruktansvärt ensam! Puffar upp lite!

Tack för svaren!
    Känns skönt att höra fler som känner igen symtomen och att ha det såhär, även om jag inte skulle önska någon mer att behöva lida av detta! Känns riktigt skit! Ont i äggstockarna och ingen mens så långt ögat kan nå.
    Känner mig så otroligt okvinnlig och är orolig över vart detta ska ta vägen, svårt att veta hur allvarligt det är just för mig, om jag kommer få kämpa nu i flera år för att bli gravid...

Har höjt upp dosen, metformin, hoppas verkligen att det kommer ge någon effekt!! Det måste det göra!

Till dig som undrade om varför man får metformin så tror jag att det är för att man ofta är insulinresistent (rätta mig om jag har fel!) om man har PCO och att det kan påverka hormonerna negativt. Metformin kan kicka igång ägglossning och på köpet så kan man gå ned i vikt, då man inte är så fruktansvärt sötsugen och kolhydratssugen som också är ett symtom på PCO.

• vemvet

När jag började med metformin första gången så gick jag ner 10kg. Effekten började märkas när jag var upp i 3-4 tabletter per dag. Jag var uppe i fem tabletter per dag som högst sen sparkade min mage totalt bakut och jag backade till fyra.

Mens (och antagligen äl) fick jag faktiskt rätt omgående, typ en månad efter jag börjat med metformin.

Jag har inte ont i äggstockarna men eftersom mensen, medan jag behandlar mig med metformin, är "riktigt", dvs kommer av äl och inte bara på att livmodern "blöder ur" då och då, så har jag mensvärk from hell vilket jag aldrig haft tidigare. Det är faktiskt ett bra sätt för mig att veta om jag haft äl eller inte, att känna hur ont jag har vid mensen efter.

Jag blev faktiskt gravid efter några månader men fick missfall. Jag hann sluta med metforminet och det tog ett tag innan jag orkade starta behandlingen på nytt. Nästa gång jag började gick jag inte ner ett skvatt, men gravid blev jag efter några månader igen. Denna gång gick det vägen.

Nu har jag precis påbörjat behandlingen med metformin igen och hoppas på ett syskon. Och gärna lite viktnedgång också men det verkar inte som om det har någon effekt på mig denh är gången. Men ÄL har jag i alla fall haft nu.

Förresten, apropå kolhydratsug. Ja, jag tappar sötsuget, men jag blir snarare mer sugen efter kolhydrater och tappar suget på protein. Serveras t ex spagetti och köttfärssås känner jag direkt avsmak för köttfärssåsen men spagettin slukar jag till sista slicken... Knepigt!

• Treasures

Jag har också ätit Metformin i två eller egentligen tre omgångar. Första gången var sommaren 2008, jag minskade i vikt trots att jag var normalviktig innan men fick inte igång ÄL speciellt fort, det tog nog sex månader innan det skedde och då i kombination med Pergotime. Men på andra ägglossningen blev jag iaf gravid (feb 2009).

I november 2010 började om med Metformin för jag hade inte fått tillbaka nån mens trots att det gått ett år sedan lillan föddes och fyra månader sedan jag slutat amma henne. Då gick jag inte ner nåt i vikt (har inte gått upp heller) men började ägglossa mer och mer regelbundet. I december 2011 blev jag oplanerat gravid, eller vi har kört på blir det så blir det eftersom det var så besvärligt första gången. Tyvärr fick jag MA i januari och började då om med Metforminet. Står kvar på samma vikt men har ÄL och mens (dessvärre) med 32-40 dagars cykler.

Nu idag har jag börjat med Pergotime och hoppas att ÄL ska komma lite tidigare och att vi ska bli gravida med det efterlängtade syskonet snart.

Jag har också periodvis haft rätt ont kring äggstockarna, och har rejäla ÄL-smärtor så det går inte att missa den då den kommer.     

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • reflexkatt

Tack så jättemycket för era svar, väldigt intressant!
    Jag hoppas att metforminet ger effekt snart, jag trappar upp det ganska fort tror jag. Först åt jag 1 tablett per dag i 5 dagar, sedan har jag nu ätit 1 tablett morgon och kväll i fem dagar och nu på lördag ska jag trappa upp ytterligare och äta två på kvällen och en på morgonen.
    Mår lite illa av dem, inte så att jag skulle gå och kräkas men lite sådär "tjyvtjockt". Men det går väl över.

• BuoBä
    reflexkatt skrev 2012-06-21 17:05:12 följande:
    Tack så jättemycket för era svar, väldigt intressant!
    Jag hoppas att metforminet ger effekt snart, jag trappar upp det ganska fort tror jag. Först åt jag 1 tablett per dag i 5 dagar, sedan har jag nu ätit 1 tablett morgon och kväll i fem dagar och nu på lördag ska jag trappa upp ytterligare och äta två på kvällen och en på morgonen.
    Mår lite illa av dem, inte så att jag skulle gå och kräkas men lite sådär "tjyvtjockt". Men det går väl över.

Det låter som min upptrappning ungefär. Jag skulle egentligen börja med 1/2 tablett och sen öka med 1/2 varannan till var tredje dag, men de där tabletterna var asjobbiga att dela så jag ökade med en hel var 4-5 dag istället.

Om man mår väldigt illa kan man testa att ligga kvar på dosen under lite längre och se om det ger med sig innan man lägger till en tablett till. Nu verkar det ju gå bra för dig, så då är det bara att köra på. Hoppas du får effekt snart!

• Snobbs

Hej skulle oxå vilja testa så:
    Om det är någon som fått metformin utskrivet av en gynekolog i stockholm skulle jag vara jättetacksam om ni kunde skriva namn på klinik och gynekolog till mig, pm:a privat eller i tråden
    Tack på förhand

• vemvet
    Snobbs skrev 2012-06-26 01:14:42 följande:
    Hej skulle oxå vilja testa så:
    Om det är någon som fått metformin utskrivet av en gynekolog i stockholm skulle jag vara jättetacksam om ni kunde skriva namn på klinik och gynekolog till mig, pm:a privat eller i tråden
    Tack på förhand
    Har du försökt via "ditt" sjukhus kvinnoklinik?
    Jag har precis flyttat till Sthlm och är jätteorolig att jag inte ska hitta en lika bra läkare som min förra på förra orten, rädd att inte någon skriver ut nytt recept åt mig när jag måste hämta ut nya tabletter. Så jag tar också tacksamt emot tips på klinik/läkare i Sthlm som är insatt i PCO-problematiken och förstående till Metforminets positiva verkan.
  • 101110
    Snobbs skrev 2012-06-26 01:14:42 följande:
    Hej skulle oxå vilja testa så: Om det är någon som fått metformin utskrivet av en gynekolog i stockholm skulle jag vara jättetacksam om ni kunde skriva namn på klinik och gynekolog till mig, pm:a privat eller i tråden Tack på förhand

Vet att det är en gammal tråd, men nyfiken på hur det gick! Väntar nämligen på klartecken om jag har pco, blodprover är tagna och ska dit om två veckor.. Har funderat på att be om metformin men är rädd att läkaren tycker att jag är knasig om jag ber om det?
  • Malin 009

Det är inte alla gynekologer som ens nämner metformin tyvärr. Jag har känt till min pco sedan länge (10 år iallafall) men det var först förra året som en gynekolog skrev ut det till mig. Jag har nu på ett år gått ner 10 kg. Men kanske inte enbart för metforminets skull utan har även tränat mer. Jag tycker absolut man ska propsa på det för sin gynekolog. Det är det värt även om det är lite jobbigt att behöva tjata på sin läkare:)

• 101110
    Malin 009 skrev 2013-05-09 17:57:35 följande:
    Det är inte alla gynekologer som ens nämner metformin tyvärr. Jag har känt till min pco sedan länge (10 år iallafall) men det var först förra året som en gynekolog skrev ut det till mig. Jag har nu på ett år gått ner 10 kg. Men kanske inte enbart för metforminets skull utan har även tränat mer. Jag tycker absolut man ska propsa på det för sin gynekolog. Det är det värt även om det är lite jobbigt att behöva tjata på sin läkare:)

Åh, okej, ja, jag har läst en heeel del om PCO. Var hos gyn och gav blodprover och sånt för några veckor sen och ska dit om 2 veckor igen för att se vad domen lyder.. Har haft oskyddat samlag med min sambo i snart ett år och ett år sedan p-piller stoppet. Jag ska iaf försöka få metformin, det verkar enbart ha positiva egenskaper för PCOare. :) Får se vad som händer, dom gillar ju inte när man kommer med egna idéer oftast..
Svar på tråden Har pco och fått metformin, massor av frågor!