• Mamma till S

Detta med ögonkontakt?? Stressad.

Hej
    Har en liten son på 6 veckor som är go & glad, han ger både svarsleenden och ljud ifrån sig och är för det mesta lugn och harmonisk, eller han trivs och ja är nöjd.
    Han gillar att ligga & titta mot ljus och annat som rör sig men detta med ögonkontakt verkar han ha lite svårt för, jag vet inte om jag egentligen fått nån riktigt kontakt nångång och detta gör mig lite orolig, Den borde väl komma nu??

När man tittar på honom och han tittar tillbaka så är det mest runtom, upp i taket eller ner, eller liksom mot min mun eller pannan får jag uppfattningen om, inte direkt i ögonen..
    Har sökt och läst lite nu på google men det gör ju mer "skada" oro, än nytta, får mest upp att det är autism.. 

När fick du ögonkontakt med din bebis??
    (Nu vänder jag mig till er som fick det "senare")     

• Svar på tråden Detta med ögonkontakt?? Stressad.
  • JanaLiiN

Än så länge tycker jag du kan ta det lugnt. Om du får svarsleenden så är det ett mycket bra tecken på att allt är väl. Ge det ett par veckor till, prata sen med BVC om du inte tycker det blivit bättre.

• Mamma till S

Ja leenden måste ju vara bra tkr jag med :)
    Så jag vet ju att han ser liksom, och att han ser oss!! Men kan inte påstå att jag vet att vi fått nån kontakt och har vi det så handlar de mest om nån sekund, aldrig nån längre eller djup kontakt.. Pratade med BVC om detta när han var 4 veckor men då skulle jag i te oroa mig och sköterskan såg att han fixerade blicken på deras mobil över skötbordet och det va ju bra sa hon.. Och det är det väl också..

• bananflugan82

Svarsleende behöver itne betyda att dom ser, dom kan ge svarleende för att dom hör att det är mamma också t.ex. Det gjorde våra tvillingar som är synskadade. :) Men du ska inte oroa dig än! Våra killar var 8 veckor när dom ville kolla upp det eftersom dom inte fokuserade blicken, utan ögonen for runt överallt. Det händer mycket på två veckor när dom är bebisar, så er lille kan det hända massor med!

• Mamma till S

Fast jag kan titta på honom utan att prata

• Mamma till S

Men ååh. Texten försvinner hela tiden

• Mamma till S

Jag menar det att han tittar på mig och ler utan att jag pratar med honom så då antar jag ju att han ser mig bra :) men igår på skötbordet så tyckte jag att han kollade på mig, riktigt bra kontakt kände jag att vi fick då :) Så jag hoppas det fortsätter idag :)

• Flickan och kråkan

Men han är ju fortfarande liten. Ta det lugnt . Jag har inte fått första svarsleendet av någon av mina barn förrän de varit ganska exakt 8 veckor. Äldsta följde inte den lilla röda bollen vid 2-månaderskontrollen och rejäl ögonkontakt brukar ofta komma senare. Har en fullkomligt normal 3-åring och 4-åring .

• bananflugan82

Jamen dåså, då ser han ju dig. :) Det är säkert ingen fara! Som sagt, två veckor fram till att han blir 8 veckor är låång tid för en bebis och även om det skulle dröja ännu längre så är det oftast ingen fara. :)

• Lavish

Min son var också svår att få ögonkontakt med i den åldern. Det hade kanske hänt ett par gånger men det var absolut inte varje gång. Har för mig att det tog ganska lång tid innan man alltid fick en klockren ögonkontakt.

Nu vet jag förstås inte om han har någon autism för han är bara 14 månader men idag tycker jag att han är 100% socialt kompetent för sin ålder...

• goabarn77

Jag var jättestressad för 3,5 år sedan att min dotter skulle ha autism. Hade själv en del kunskap på området och tyckte att hon avvek. Hon ville inte ta ögonkontakt och hon ammade bara när hon ville ha mat, inget gos här inte. Idag vet jag att det bara var hennes personlighet. Med åren har hon blivit allt mer gosig. =) Och hon är i allra högsta grad socialt kompetent och omtyckt av vänner.

• Mamma till S

tack för era svar, google stressar bara upp i onödan.. tkr ju att jag fick kontakt igår en stund på skötbordet så jag hoppas det kommer mer :) men han verkar mer intresserad av min panna, mun eller allt i taket/väggen..
    men ja, det kommer väl mer och mer hoppas jag :) 

Svar på tråden Detta med ögonkontakt?? Stressad.