hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!
Är utom mig av förtvivlan, ilska, besvikelse och hat!
Ska försöka fatta mig kort...
Jag och "Mikael" byggde ett hus. Har nu huslån på 3 miljoner som båda står på.
Vi äger huset lika mycket. Vi har två barn.
I höstas (2011) började det välla in brev från kronofoden då Mikael inte betalade sina räkningar i sitt namn. Allt i från onödiga böter, underhåll för sin son sedan innan osv osv
Jag ville då sälja huset eftersom jag ansåg att vi inte hade råd att äga hus.
Han vägrade då han ansåg att vi först måste fixa tomten, annars kanske vi skulle gå en halv mille i back.
Han lovade att vi skulle fixa tomten när skattepengarna kom till sommaren 2012.
Bråken hemma eskalerade och jag har nu separerat från Mikael. Jag och barnen tog en lägenhet för 6000kr/månaden. Barnen mår nu bättre då dom slipper leva med två föräldrar som bara bråkar.
Eftersom jag visste att han tänkte lura mig och inte alls gå med på försäljning så ringde jag tingsrätten några månader innan separationen och bad om råd i en tvångsförsäljning.
TINGSRÄTTEN sa åt mig att skicka in en stämningsansökan på honom och att jag skulle formulera mig så
här: Härmed ansöker jag om tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen. Jag betalade avgift och ärendet startade. I april flyttade vi till lägenheten och i förra veckan fick jag svar från tingsrätten att jag ansökt fel och ärendet läggs ner. jag måste söka om på nytt och tillägga att jag söker tillstånd om försäljning enligt sambolagen!!! Ett halvår till alltså!
I huset sitter Mikael och hånskrattar åt min stämning. JAG VANN! säger han och bor ensam på nästan 200kvm som han inte betalar huslån på! Min pappa har nu gått in för att hjälpa mig med huslånen varje månad men det kan han inte göra i all evighet heller...
Mikael vägrar fixa tomten. Skattepengarna har nu gått till Mikaels del av huslånen och jag betalar fortfarande halva. Snart går det inte längre. En ny ansöka kommer ta minst 6 månader till eftersom Mikael motsätter sig den och tingsrätten är underbemannade på semestertider.
KAN JAG KRÄVA HONOM PÅ HYRA ENLIGT LAG?
KAN JAG STÄMMA HONOM PÅ ALLA MÅNADER SOM JAG BETALT HUSLÅNEN OCH INTE BOTT DÄR?? OCH KOMMER BO DÄR? NÄSTAN ETT ÅT TILL MED TANKE PÅ ATT INFLYTT FÖR NÄSTA BRUKAR BLI FLERA MÅNADER EFTER KONTRAKTSKRIVNING.
Nu har han ju slutat betala LÅNEN helt men jag fortsätter ensam för att inte hamna hos fogden.
KÄNNER MIG SÅ ENSAM, LITEN OCH HJÄLPLÖS.......
ELLER ÄR DET KÖRT FÖR MIG?
ÄR DET BÄSTA ATT LÅTA ALLT GÅ TILL KRONOFOGDEN SÅ ATT BANKEN TAR HUSET?
IDAG SKREV HAN I SMS: HAHA VI FÅR SE OM JAG KANSKE GÅR MED PÅ FÖRSÄLJNING SOMMAREN 2013.