• Anonym (LEDSEN)

hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!

Är utom mig av förtvivlan, ilska, besvikelse och hat!

Ska försöka fatta mig kort...
    Jag och "Mikael" byggde ett hus. Har nu huslån på 3 miljoner som båda står på.
    Vi äger huset lika mycket. Vi har två barn.
    I höstas (2011) började det välla in brev från kronofoden då Mikael inte betalade sina räkningar i sitt namn. Allt i från onödiga böter, underhåll för sin son sedan innan osv osv
    Jag ville då sälja huset eftersom jag ansåg att vi inte hade råd att äga hus.
    Han vägrade då han ansåg att vi först måste fixa tomten, annars kanske vi skulle gå en halv mille i back.
    Han lovade att vi skulle fixa tomten när skattepengarna kom till sommaren 2012.
    Bråken hemma eskalerade och jag har nu separerat från Mikael. Jag och barnen tog en lägenhet för 6000kr/månaden. Barnen mår nu bättre då dom slipper leva med två föräldrar som bara bråkar.

Eftersom jag visste att han tänkte lura mig och inte alls gå med på försäljning så ringde jag tingsrätten några månader innan separationen och bad om råd i en tvångsförsäljning.
    TINGSRÄTTEN sa åt mig att skicka in en stämningsansökan på honom och att jag skulle formulera mig så
    här: Härmed ansöker jag om tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen. Jag betalade avgift och ärendet startade. I april flyttade vi till lägenheten och i förra veckan fick jag svar från tingsrätten att jag ansökt fel och ärendet läggs ner. jag måste söka om på nytt och tillägga att jag söker tillstånd om försäljning enligt sambolagen!!! Ett halvår till alltså!

I huset sitter Mikael och hånskrattar åt min stämning. JAG VANN! säger han och bor ensam på nästan 200kvm som han inte betalar huslån på! Min pappa har nu gått in för att hjälpa mig med huslånen varje månad men det kan han inte göra i all evighet heller... 

Mikael vägrar fixa tomten. Skattepengarna har nu gått till Mikaels del av huslånen och jag betalar fortfarande halva. Snart går det inte längre. En ny ansöka kommer ta minst 6 månader till eftersom Mikael motsätter sig den och tingsrätten är underbemannade på semestertider.

KAN JAG KRÄVA HONOM PÅ HYRA ENLIGT LAG?
    KAN JAG STÄMMA HONOM PÅ ALLA MÅNADER SOM JAG BETALT HUSLÅNEN OCH INTE BOTT DÄR?? OCH KOMMER BO DÄR? NÄSTAN ETT ÅT TILL MED TANKE PÅ ATT INFLYTT FÖR NÄSTA BRUKAR BLI FLERA MÅNADER EFTER KONTRAKTSKRIVNING.
    Nu har han ju slutat betala LÅNEN helt men jag fortsätter ensam för att inte hamna hos fogden.

KÄNNER MIG SÅ ENSAM, LITEN OCH HJÄLPLÖS.......
    ELLER ÄR DET KÖRT FÖR MIG?
    ÄR DET BÄSTA ATT LÅTA ALLT GÅ TILL KRONOFOGDEN SÅ ATT BANKEN TAR HUSET?

IDAG SKREV HAN I SMS: HAHA VI FÅR SE OM JAG KANSKE GÅR MED PÅ FÖRSÄLJNING SOMMAREN 2013.

• Svar på tråden hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!
  • Anonym

varför skriver du här? ta kontakt med en advokat!!

• Anonym

han ska väl lösa ut dig från halva huset eftersom du inte bor där längre. ta kontakt med en advokat nu om du inte redan har gjort det. det borde du gjort förra gången innan du stämde honom. man ska alltid gå via advokater vid dessa ärenden, då hade du inte setat i den situationen du gör nu.

• olleolle

Vill du ha en snabb lösning så skicka ett meddelande till mig så kan vi diskutera det hela lite mer privat.

• Anonym (LEDSEN)
    Barbamamah skrev 2012-06-16 08:30:08 följande:
    Hur funkar det med bodelning? Har ni gjort något sådant?
    Jag kontaktade en jurist förra veckan som ska börja mitt ärende på måndag med bodelning och nya ansökan om tvångsförsäljning med korrekt formuleringar och allt. Men en bodelning gör inte att jag kan sälja min del av huset för det. Vem köper ett halft hus med en sur gubbe inneboende som vägrar flytta ut?
  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym skrev 2012-06-16 09:04:32 följande:
    Så ni bestämde er för att undanhålla hans räntor från kfm?  Du kan inte kräva honom på någon räntekostnad om det står att du ensam ska betala den.

Nej, du kan inte ta ut hyra. Däremot kan du välja att bo kvar tills huset är sålt.
    Nej vi bestämde inte att undanhålla hans räntor från kronofogden. När vi skrev det avtalet med banken så hade han bara anmärkningar. Inga skulder. Vi gjorde det för att hans revisor/konsult tipsade om det, vi skulle få tillbaka mer på skatten då eftersom jag hade en ganksa hög inkomst och inte han pga hans enskilda firma.

Och nej, barnen och jag kan inte bo kvar tills huset är sålt. I vårat sista stora bråk blev han våldsam mot mig, vilket jag polisanmälde. Då gick en automatisk anmälan till soc om barn i fara som brvittnar våld i hemmet, vilket ledde till möten på soc. Soc sa då åt mig att från o med nu får vi INTE bo under samma tak, för barnens skull.

Jag tyckte då att HAN skulle flytta till sina föräldrars sommarstuga som ligger i närheten så att barnen kunde få bo kvar i sitt hus, sina rum, sina saker. Men han vägrade flytta på sig. Vi flydde. 
  • MBB

Herregud, "Mikael" verkar ju helkoko!! Skaffa en BRA advokat. Bor du i närheten av Gbg? Isf kan jag tipsa om en bra kille! 

• Louga

Eftersom han är valdsam sa hade det varit bra med ett förbjud mot att fa träffa dig. När du har ett förbjud kan du ta över huset när han inte är där. Byter las och släng ut hans grejor pa tomten. När han kommer kan han ta sitt pick och pack. Försöker han komma in i huset, ring polisen och säg at dem att komma. Om han försöker göra nagot efterspel sa hävdar du sambolagen. Du har barnen, allsa har du störst rätt till huset.

Men se till att barnen inte är där och att du har vänner hos dig när han kommer. Skulle han bli valdsam igen sa har du vännerna till stöd och vittne.

Säg upp din lägenhet och kör samma spel som han. För se när han ger upp och gar med pa att sälja.  

• mikipiki

Jag har inga råd utan måste bara skriva hur förfärad jag är över ditt ex beteende. Vilken skithög!

• Anonym (LEDSEN)
    Louga skrev 2012-06-16 17:01:38 följande:

Eftersom han är valdsam sa hade det varit bra med ett förbjud mot att fa träffa dig. När du har ett förbjud kan du ta över huset när han inte är där. Byter las och släng ut hans grejor pa tomten. När han kommer kan han ta sitt pick och pack. Försöker han komma in i huset, ring polisen och säg at dem att komma. Om han försöker göra nagot efterspel sa hävdar du sambolagen. Du har barnen, allsa har du störst rätt till huset.

Men se till att barnen inte är där och att du har vänner hos dig när han kommer. Skulle han bli valdsam igen sa har du vännerna till stöd och vittne.

Säg upp din lägenhet och kör samma spel som han. För se när han ger upp och gar med pa att sälja.  

Jag har försökt flera gånger att sätta hårt mot hårt men det blir bara ännu värre och han får ännu mer energi att bråka. Han kan gå huur långt som helst. Han saboterade min bil tex, när vi fortfarande bodde ihop, så att den började brinna när jag åkte med barnen i den. Sabotaget hände efter ett av våra storbråk, han drack sig full och hölls i garaget hela natten. Jag tror knappast att det var grannarna, två snälla ingenjörer med en bebis. Vi bodde ute på landet så inga fler alternativ finns på vem som kan ha saboterat motorn. Bilmekaniker sa att det var sabotage, jag har bildbevis. Polisanmälde det men ärendet lades ner för det går inte att bevisa att det var han. När jag polisanmälde honom för misshandel gick han själv samma dag till polisstationen och visade upp rivmärken på halsen som han påstod att jag hade gjort när jag attackerade honom! Han hade alltså rivit sig själv! ord står mot ord Det bevisar att han kan ljuga för polisen och göra precis vad som helst. Pratade med hans ex som berättade att han hade skurit sönder hennes däck när dom var under separation. Hon kunde ha krockat med bilen när hon körde deras lilla barn då. Så nej, jag vågar inte bråka med honom mer.
  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym skrev 2012-06-16 10:26:05 följande:
    varför skriver du här? ta kontakt med en advokat!!
    För att veta om nån i liknande situation lyckats stämma exet på hyra...
  • Anonym (LEDSEN)
    mikipiki skrev 2012-06-16 19:04:51 följande:
    Jag har inga råd utan måste bara skriva hur förfärad jag är över ditt ex beteende. Vilken skithög!
    Ja, skithög är ett snällt ord för vad han är egentligen...
  • Barbamamah

Din man är störd. Ta hjälp av en jurist så att allting går rätt till så att han inte kan blåsa dig. Polisanmäl allt olagligt han gör. Dokumentera all interaktion mellan er om det är möjligt och ta med dig vittnen om du måste träffa honom. Ta kontakt med en kvinnojour eller liknande för stöd och råd. Skilj dig. Och håll dig och barnen långt borta från honom samt skaffa dig en jävligt bra familjerättsadvokat.

• Anonym (Fyyy)

Vilken jä**a dåre!

Hur har det gått för dig, ts?

Svar på tråden hjälp mig snälla! exet vägrar sälja vårat hus!