Erfarenheter kring att skaffa barn om man har PCO?
Hej!
Jag har PCO och vill skaffa barn, hur går jag bäst tillväga?
Att jag har PCO konstaterades för några år sedan. Att symtomen minskar när jag är "lättare" stämmer.
Nu är jag dock rätt tung och jag försöker följa WW, men det är tufft och det går långsamt och jag har lång bit ner till ok BMI. Jag känner mig stressad av att vara över 30 år, försöka skaffa barn, försöka gå ner i vikt och samtidigt coopa med allt annat runt omkring. När jag kollar på sidor om hur man räknar fram ÄL blir jag tokig, för min mens är otroligt oregelbunden, ibland har jag ingen på flera månader...
Läste för drygt ett år sedan, när jag slutade med P-piller, att rosenrot har fungerat på en del. Rosenrot har ju viss blodförtunnande effekt och jag har provat det och faktiskt att mensen nu börjat komma igång (vet också att man ska sluta med det när man väl blir gravid). Jag höll upp ett tag med rosenrot och då försvann mensen igen, så började jag och vips, ont i bröstet och strax därefter flod av blod. Jag äter folsyra, för jag läste nånstans att om man är överviktig är detta tydligen öveviktigt att få i sig
Sen ser jag när jag surfar runt att många tar upp nåt som heter "Pergotime?! Hur fungerar det, hjälper det?
Vi har precis börjat med barnskaffandet, så jag har ännu inte sökt upp gyn. Trots att jag har oddsen mot mig tänker jag ändå att "det kanske fungerar naturligt"...
Jag önskar konkreta råd, helst från nån lyckosam rackare som "lurat" PCOn och fått en bebis trots övervikt och alla andra omständigheter runt om....
...om någon sådan finns...