• Anonym (pank)

Dömd att betala 200:-/mån men har inga pengar

Jag är boendeförälder.

barnets andra förälder bor 9 mil bort

För 3 år sedan stämde barnets andra förälder mig, andra föräldern ville ha växelvist boende varannan vecka och en massa pengar varje månad för att köra alla resor.

Tingsrättsförhandlingen slutade i att "parterna kom överens"
    Det var alltså ingen domare som sa "så här gör vi"

Överenskommelsen blev:
    Barnet bos hos mig.
    Och ett fastställt umgänge med den andre föräldern.
    Resorna ska den andre föräldern sköta praktiskt
    Jag ska bidra med 200:- / månad till den andre förälderns resor.

Nu till problemet.
    Då när domen skrevs så hade jag en tajt budget men jag löste dom där 200:- / mån.
    Nu är jag arbetslös och går minus varje månad. Jag är nere på baic nivå, hyra, el, mat och kläder till barnen.

Vi har ingen tv så det behövs ingen TV-licens, ingen morgontidning, inga veckotidningar, handlar till stor del begagnade kläder och vi har inte gjort någon semester det senaste 2 åren.

Men vi får inte ekonomin att gå ihop.
    När umgänget upphörde i februari i år så slutade jag betala (eftersom dessa pengar skulle vara bidrag till resorna och inga resor genomfördes)

Nu fick jag ett mail av den andre föräldern om att han ska skicka mig till kronofogden om jag inte betalar.
    VI har suttit i Tingsrätten, familjerätten samt andra möten nu under våren där det konstaterats att jag har inga pengar att betala till han.
    Tyvärr finns ingen dom på detta eftersom det slutade med en ofullständig överenskommelse och de drog tillbaka stämningen mot mig.

Vad ska jag göra?
    Vad kan jag göra?
    Jag har inga pengar!

• Svar på tråden Dömd att betala 200:-/mån men har inga pengar
  • Anonym (pank)

Överenskommelsen som gjordes var i en tingsrättssal med en domare närvarande och därav blev det en dom av överenskommelsen på att jag ska betala 200:- / månad.

Umgänget avbröts av att den andre föräldern bröt överenskommelsen.

• Cheera
    Anonym (pank) skrev 2012-06-15 19:46:41 följande:
    Överenskommelsen som gjordes var i en tingsrättssal med en domare närvarande och därav blev det en dom av överenskommelsen på att jag ska betala 200:- / månad.

Då har ju han brytit mot domen. Tror inte att han kommer så långt. Han lär väl i så fall bevisa att umgänge har ägt rum för att vara rättmätig pengarna.
  • Anonym
    Anonym (pank) skrev 2012-06-15 19:46:41 följande:

Vägrade den andre att hämta barnet/barnen eller vad menar du med att umgänget avbröts?

Du är skyldig att betala 200 kronor. Du får dra ner på övrigt.
  • Guld Nougat

Om inga umgänges resor är i dagsläget så är inte du skyldig att betala. Du är heller inte skyldig att betala under den perioden som det inte var några umgänges resor. Däremot blir du ju skyldig att betala så fort umgänges resorna kommer igång igen.

• Anonym (pank)
    Anonym skrev 2012-06-16 09:45:28 följande:
    Vägrade den andre att hämta barnet/barnen eller vad menar du med att umgänget avbröts?

Du är skyldig att betala 200 kronor. Du får dra ner på övrigt.
    Övrigt-kontot är redan noll

Kläderna jag måste köpa är begagnade

Jag måste i så fall dra ner på mat till barnen för hyra och el måste jag ju betala ...
  • Anonym (sa)

Vad ligger matkostnaden på i månaden? Köper du kläder varje månad till barnen?

• Anonym

Om du har så dåligt med pengar så borde du ju vara berättigad försörjningsstöd?

• Anonym
    Anonym (sa) skrev 2013-01-20 21:49:41 följande:
    Vad ligger matkostnaden på i månaden? Köper du kläder varje månad till barnen?
    Börja inte med detta.

Ts behöver inte råd om hur hon ska hitta 200 kr i månaden. Hon behöver råd om vad hon ska göra med sin exmans krav.

Jag ser det så här. Om ni fick en dom på att ts skulle bidra med 200 kr månad till resor och inga resor genomförs så ska inga pengar betalas. Om resorna börjar igen så kan hon bidra med 200 kr, men då kommer hon förhoppningsvis att kunna spara in på saker när barnen är hos pappan.

Om pappan anmäler henne till KF så får hon bestrida kravet och vägra betala med hänvisning till att inga resor har gjorts.
  • hymafr

KF driver bara in pengar om det finns pengar att driva in.
    De kollar inte ett bankkonto och går in och tar därifrån om du har lite kvar efter räkningrna är betalda.

Vad som händer är att de skickar ut ett brev med uppmaning att fylla i sin inkomst och sina utgifter, tex hyra samt hur många man försörjer (vanligen sina barn, men kan också vara t ex utförsäkrad sambo).

Sen tar KF ett beslut baserat på din ekonomiska situation.

Kan nämna som exempel en kille på mitt jobb. Han har en sambo utan inkomst, boendekostnader på ca 6000, bensinkostnader för att ta sig till jobbet på ca 2500. Han har indrivning genom lönen på allt överstigande 17500 kronor, dvs KF anser att han och sambon behöver 17500 kr per månad för att inte hamna under rimlig nivå.     

• Anonym (***)

Hej TS,

Jag måste säga att på grund av det du skriver så nästan ifrågasätter jag din förmåga att vara boendeförälder.
    Lite lag och rätt måste man ha kunskap om i dagens samhälle.

Boendeföräldern ska bidra till umgänges resor i mån av utrymme. I ert fall finns det en dom på att du ska betala 200kr som stöd till umgängesresor. Om umgängesföräldern bryter NÅGON del i domen så bryts så att säga hela.
    Sker inga resort så ska du inte heller betala något. Blir det en ny domstolsförhandling på umgänget så kan frågan om betalning tas upp igen och antingen kvarstå, tas bort, minskas eller ökas.

Sen - att du inte skulle kunna betala 200 kr ifrågasätter jag. Då behöver du i allra högsta grad se över dina utgifter i övrigt. Kom inte svängande med att du bara köper begagnade kläder - vad skit köper du istället??? Vad har du tex för mobiltelefonkostnader, frisör, smink, uteliv etc etc.. Vad lägger du pengarna på? Har du koll - har du budget?
    Vill du ha hjälp och få råd till hur du kan ändra... Skriv ner här samtliga inkomster och bidrag du får och sedan samtliga kostnader du har. Ligger du under existensminimum är du berättigad till försörjningsstöd.

• Anonym (pank)

Nej jag köper inte kläder varje månad till barnen och ja jag har en budget.
    Uteliv = 0 kr (sist jag var ut på krogen var nog sommaren 2004, jag köpte en cider då)
    smink = 0kr
    frisör = 0kr (jag har en kompis som klipper mig och barnen)
    Tidningsprenumerationer = 0 kr (har inte ens morgontidningen)
    TV, TV-abbonemang = 0kr, Nej, jag hade ingen TV.

ska jag fortsätta?

Jag är pank. Inte dum i huvudet :)

Om jag tittar på min ekonomi när jag startade denna tråd så var jag arbetslös och nere på absolut lägsta ersättningsnivån och enligt konsumentverket om vad allt kostar så gick jag back några tusen varje månad.
    Tack och lov så hade jag och har fortfarande en fantastisk sambo som stöttade mig i min situation så det fanns mat på bordet och tak över huvudet för mig och barnen under vår tuffa period.

Men att han också ska betala pengar till mitt ex kändes VÄLDIGT magstarkt. Och jag hade rätt. En dom är en färskvara och förändras den ekonomiska situation så går den att riva upp och göra om.
    Dock måste mitt ex begära det eftersom det är han som ska få pengar men inte fått. Dock så väljer han att inte göra det utan väljer istället att hota och trakassera mig. Ja polis och advokat är inkopplade.

Tack alla ni som stöttat och peppat :)

• Anonym (pank)
    Anonym (***) skrev 2013-01-23 15:04:16 följande:
    Hej TS,

Jag måste säga att på grund av det du skriver så nästan ifrågasätter jag din förmåga att vara boendeförälder.
    Lite lag och rätt måste man ha kunskap om i dagens samhälle.

Boendeföräldern ska bidra till umgänges resor i mån av utrymme. I ert fall finns det en dom på att du ska betala 200kr som stöd till umgängesresor. Om umgängesföräldern bryter NÅGON del i domen så bryts så att säga hela.
    Sker inga resort så ska du inte heller betala något. Blir det en ny domstolsförhandling på umgänget så kan frågan om betalning tas upp igen och antingen kvarstå, tas bort, minskas eller ökas.

Sen - att du inte skulle kunna betala 200 kr ifrågasätter jag. Då behöver du i allra högsta grad se över dina utgifter i övrigt. Kom inte svängande med att du bara köper begagnade kläder - vad skit köper du istället??? Vad har du tex för mobiltelefonkostnader, frisör, smink, uteliv etc etc.. Vad lägger du pengarna på? Har du koll - har du budget?
    Vill du ha hjälp och få råd till hur du kan ändra... Skriv ner här samtliga inkomster och bidrag du får och sedan samtliga kostnader du har. Ligger du under existensminimum är du berättigad till försörjningsstöd.
    Det står INGENSTANS om att boendeföräldern SKA bidra.
    Däremot så står det att boendeföräldern EFTER EKONOMISKT FÖRMÅGA  kan bidra med respengar där sträckan överstiger 10 mil enkel väg
  • sextiotalist

Är det inte dags att ompröva detta, Du har ju uppenbarligen en helt annan ekonomisk situation än tidigare

• Anonym (pank)
    sextiotalist skrev 2013-01-25 20:48:44 följande:

Är det inte dags att ompröva detta, Du har ju uppenbarligen en helt annan ekonomisk situation än tidigare

Jag håller med.
    Men eftersom det är upp till mitt ex att ta upp saken till prövning eftersom det är han som vill ha pengar så är det bara för mig att stå ut med hans hot och trakasserier tills han väljer att göra det.

Tur att jag är bra på att dokumentera samt att jag blir bättre och bättre på att ignorera hot.
  • Anonym (***)

Det står INGENSTANS om att boendeföräldern SKA bidra.Däremot så står det att boendeföräldern EFTER EKONOMISKT FÖRMÅGA  kan bidra med respengar där sträckan överstiger 10 mil enkel väg Läs om - läs rätt!!! Jag skrev.... ska bidra till umgängesresor I MÅN AV UTRYMME!!!!! Orden "i mån av utrymme" är det avgörande!

• LinneaJosie
    Anonym (***) skrev 2013-01-23 15:04:16 följande:
    Hej TS, Jag måste säga att på grund av det du skriver så nästan ifrågasätter jag din förmåga att vara boendeförälder. Lite lag och rätt måste man ha kunskap om i dagens samhälle. Boendeföräldern ska bidra till umgänges resor i mån av utrymme. I ert fall finns det en dom på att du ska betala 200kr som stöd till umgängesresor. Om umgängesföräldern bryter NÅGON del i domen så bryts så att säga hela. Sker inga resort så ska du inte heller betala något. Blir det en ny domstolsförhandling på umgänget så kan frågan om betalning tas upp igen och antingen kvarstå, tas bort, minskas eller ökas. Sen - att du inte skulle kunna betala 200 kr ifrågasätter jag. Då behöver du i allra högsta grad se över dina utgifter i övrigt. Kom inte svängande med att du bara köper begagnade kläder - vad skit köper du istället??? Vad har du tex för mobiltelefonkostnader, frisör, smink, uteliv etc etc.. Vad lägger du pengarna på? Har du koll - har du budget? Vill du ha hjälp och få råd till hur du kan ändra... Skriv ner här samtliga inkomster och bidrag du får och sedan samtliga kostnader du har. Ligger du under existensminimum är du berättigad till försörjningsstöd.

Du, det är inte bara onödigt, utan också jävligt osympatiskt att passa på att ifrågasätta ts lämplighet som boendeförälder baserat på hens juridiska kunskaper. Argumentera sakligt istället.
  • vetvadjagvill

DÅ omständigheterna ha ändrats så tycker jag att du ska kontakt ditt juridiska ombud och begära ett nytt avtal.

För det han har måste ju vara från rätten och gälla somen dom annars kan han inte skicka det till KFM.

Finns inget papper på det hela överhuvudtag (kolla med tingsrätten eller ditt juridiska ombud om du själv  inte vet) så finns ingen grund för ditt ex heller att få igenom något och du behöver inte heller betala.

Står det datum eller något om hur och när du ska bira med den andra förälderns resor?

står det inga datum eller så om när han ska ha pengarna tillhanda så kan han kanske inte gå till KFM utan du blir skyldig honom för de resor han genomfört.. han kan inte kräva pengar för de resor han avstått från..

• vetvadjagvill

jag skulle även vilja veta hur långt ifrån varandra ni bor och den andra förälderns ekoomi om du har det så tajt att du ska betala hans resor...  då måst ehan vara mycket fattigare än dig och jag tror att han som uf har rätt att få hjälp via socialen till umgängesresor detta borde hans/ditt ombud veta om.

Om du skulle hjälpa han på något sätt..  kan du hjälpa till på annat sätt.. ? 

vad är hansinkomst nu... vet du inte ring skatteverket och ta reda på det det är offentiga uppgifter bara ange hans personnumer.

Svar på tråden Dömd att betala 200:-/mån men har inga pengar