• lasse 82

Träningen har tagit över livet

Min 16 åriga dotter har alltid gillat att träna och hatat att sitta still och ta det lugnt.
    Hon spelar fotboll och går på cheerleading vilket är 6 träningspass i veckan. Men utöver dessa så envisas hon med att gå ut och springa och gymma väldigt ofta.
    Hon går upp några timmar tidigare varje vardag för att träna innan skolan, sen tränar hon i skolan (fotbollsgymnasium) och på hennes "riktiga" träningar efter.
    Jag och hennes mamma försöker få henne att strunta i att träna innan skolan då vi ser att hon är riktigt trött nästan jämt.
    Hon svarar då att hon måste träna, om vi ifrågasätter det säger hon att hon inte mår bra annars.

Vi har pratat med henne om att musklerna kan brytas ner om man tränar för hårt men det är ingenting hon bryr sig om.
    Hur ska vi hjälpa henne på rätt sätt? Vi har försökt att få henne att förstå själv varför hon inte ska träna så mycket som hon gör, men det verkar inte fungerat.

Tips och egna erfarenheter uppskattas stort! 

• Svar på tråden Träningen har tagit över livet
  • erica91

Hon kommer säkert få förslitningsskador om hon inte har vilodagar. Har hon inga vänner utanför träningen som hon kan umgås med istället för att träna?
    Hon kanske är rädd att gå upp i vikt, eller tappa kontrollen om hon drar ner på träningen.
    Träning verkar vara det enda hon vet, kan hon vara rädd för att kliva ut "i den riktiga världen" ? (om du förstår vad jag menar)

Kanske inte bidrog med något svar, men fråga henne om hon är rädd för förändring....kanske du/ni får reda på något ni inte visste....
    Lycka till

• lasse 82

Hon umgås ju mest med lagkompisar och så är hon ute och festar nästan varje fredag och lördag när hon tränat.
    Att hon är rädd att gå upp i vikt har jag svårt att tro faktiskt.

Det ska jag fråga henne, tack! 

• Vinterankan

Det där låter ungefär som mig. Jag har tränat mellan 5 till 10 pass i veckan under 15 år (de sista 10 åren närmare 10 pass i veckan) och på något konstigt sätt lyckats kombinera det med att festa ordentligt. Jag mådde helt enkelt bra av att träna (men har väldiga problem nu med en söndersliten kropp, när jag var 25 fick jag i princip lägga av med allt då kroppen tog slut). Har egentligen inga bra tips att ge. Vet att några av mina vänner ifrågasatte att jag tränade så mycket men jag struntade bara i dom. Det gav helt enkelt positiva kickar att pressa mig till max. Det låg inga psykiska problem eller utseendeideal bakom. 

Svar på tråden Träningen har tagit över livet