• Nova

lillasyster får inte följa med på storebrors skolavslutning.

Vet inte riktigt var jag ska börja.
    Jag o min dotters pappa har varit tillsammans i snart fyra år.
    Har varit väldigt mycket upp o ner. Till största delen har det berott på att han tillät sin sons mamma (som han har sedan tidigare) att ta alldeles för stor plats. Och p.g.a. att sedan vi fick våran dotter gemensamma dotter ( 2 år nu)  ihop, märkte jag att han särbehandlade henne, så att hon kom i skymundan.  Antagligen hade han inte knutit an till henne ordentligt...
    Vi bor på var sitt håll.

Sedan tre månader tillbaka har  han ett nytt jobb med väldigt oregelbundna arbetstider, mycket nattarbete.
    Så p.g.a det träffar han våran dotter väldigt lite, och sin sex -åriga son.

Nu dom senaste tre veckorna har hon bara sovit över hos honom två ggr. När han kommer till mig efter jobbet sover hon.

Om några dagar ska hans son ha skolavslutning, och då tog han ledigt. Men slutar 03 på natten. Eftersom han är så sällan med henne, vill jag att han tar till vara på sin lediga tid med dottern som är två år. Föreslog att han kan komma direkt hit efter avslutat pass för att ta med sig dottern på skolavslutningen. Så rent praktiskt är det inga hinder för det. 
    Då får jag till svar: Har träffat sonen så lite ( nu den senaste månaden har han inte träffat dottern mer än sonen)
    Han behöver få egen uppmärksamhet; har träffat han så lite.
    Sedan säger han: hon kommer ändå inte gilla det.
    JO det kommer hon, speciellt få höra alla barnen sjunga!
    Sen säger han:
    -Jag hämtar henne på dagis senare. Vill vara med honom en stund själv först.
    -Jag kommer vara  själv med henne när storebror reser bort, säger han...
    Nu är saken den att det blir inte mer än förut, då han jobbar som han gör.
    Då sa jag: Ok, nästa vecka om du ska ha barnen ngn dag, säger du att du inte kan ha sonen, för du ska ägna dig o dottern.
    Då skrattar han bara.

Känns bara absurt att hon är i vägen för storebror o inte får vara med

Hade hoppats på att han ville låta henne vara ledig fr dagis o få följa med.
    Nu i helgen sov pojken ensam över hos pappan fr Fre -Lör. (då fick dom egentid) Dottern var hos mig.
    Han skulle komma över och hämta henne på förmiddagen. Då skyller han på ryggont. Så jag traskar över dit. Sen säger sonen att dom varit ute o cyklat... "Ryggont"? Behövde avlastning, blir trött att ensam sköta henne hela tiden själv, då ska man även gå över med henne, Suck...
    Han kunde om hans dyrbara ledigtid med henne varit viktig, kommit och hämtat henne tidigare i stället för att cykla.

Hade han varit mycket med dottern, hade det varit en annan sak, då hade jag förstått honom.

Hur skulle ni tänka runt det? blir galen på honom, han förklarat hur jag tänker, men han säger bara att jag är "sjuk i huvudet", snällt sagt. Så nu är vi inte vänner direlkt..
    .
    Snälla kom med råd och synpunkter som jag tacksamt tar emot!  

Särbehandling?
  • Svar på tråden lillasyster får inte följa med på storebrors skolavslutning.
  • zerzezz

Jag tycker det är absurt att du ställer hans två barn mot varandra. Var lite flexibel och låt honom viga en dag åt sonen, han kan ju faktiskt ta igen dagen med din dotter vilken annan dag som helst. Det går inte med en skolavslutning direkt.

• whitestar

Att han vill ägna sig åt sin son själv på hans examen förstår jag,håller nog med han om att dottern kommer tycka det är tråkigt och det blir nog svårt koncentrera sig på sonens examen..Har själv varit på bonusens examen dom senaste åren med sonen och det har varit 2 låånga timmar för både sonen OCH mig.

Däremot kan jag hålla med om att han ska engagera sig lite mer i dottern också,men han kanske är osäker på sin föräldraroll när det gäller henne?

• Amy27

Att han borde ägna mer tid åt dotterns håller jag med om men att bli sur för att han vill ge sonen full uppmärksamhet på avslutningen är bara dumt.
    Det är sonens dag, låt dem ha lite egentid.

• Cecese

Jag förstår helt att han inte vill ta dottern med på storebrors avslutning. Det är jobbigt att ha så små barn med och min erfarenhet är att det inte går att titta på avslutningen utan man får istället springa efter småsyskonet och försöka hålla h*n nöjd och tyst. Så små barn vill inte sitta tysta och snälla och stör oftast.

• Bellafia

Det känns inte alls som att det handlar om att dottern får för lite tid utan enbart om att du är bitter på att någon annans barn får någon minut mer av hans tid än ditt barn. Försök för båda barnens skull att  svälja bitterheten för den låter inte sund alls, sluta räkna minuterna varje barn får och skaffa dig ett eget liv, det skulle alla må bra av.

• Nova
    Bellafia skrev 2012-06-13 20:45:27 följande:
    Det känns inte alls som att det handlar om att dottern får för lite tid utan enbart om att du är bitter på att någon annans barn får någon minut mer av hans tid än ditt barn. Försök för båda barnens skull att  svälja bitterheten för den låter inte sund alls, sluta räkna minuterna varje barn får och skaffa dig ett eget liv, det skulle alla må bra av.
    Som jag skrev  hade jag tyckt annorlunda om han hade träffat henne lite oftare. Då hade jag inte reagerat o tyckt att det varit konstigt.
    Men han har träffat henne minimalt.
    Att jag känner som jag gör beror nog delvis på att han tidigare åsidosatte hennes behov, och tydligt särbehandlade henne. Men det har blivit bättre. Tyvärr är jag nog mer på min vakt för att det tidigare var så.

Så var osäker på om min känsla var riktig i och med hur det var tidigare. Så av att döma av era inlägg borde jag ha en mera avslappnad inställning till det hela
Svar på tråden lillasyster får inte följa med på storebrors skolavslutning.