Varför går min son på tå? :-(
Min son är 1år och 2veckor. Han går ganska bra om man håller honom i en hand. Han går på tå hela tiden! Om han står å grejar står han på hela foten. Varför går han på tå? Å finns det något jag kan göra?
Min son är 1år och 2veckor. Han går ganska bra om man håller honom i en hand. Han går på tå hela tiden! Om han står å grejar står han på hela foten. Varför går han på tå? Å finns det något jag kan göra?
Min syster gick på tå när hon var liten, kommer dock inte ihåg om hon stod så när hon stod stilla.
I hennes fall så berodde på för korta hälsenor. Det fixade den genom att lägga tre snitt i varje och sedan gipsa benen i de läge det skulle vara i.
Hoppas att det löser sig och att det inte är något särskilt med sonen din.
I den åldern är tågång väldigt vanligt och det förekommer ända fram till skolåldern hos en del barn, det är en utvecklingsfas i nervsystemet och gör att barnet lättare håller balansen.
Så länge han kan stå på hela foten är det inget bekymmer, om du läser nedan:
www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tagang-hos-barn/
Ja tror ju verkligen inte han har för kort hälsena eftersom han står på hela foten när han står still...
bara för att hälsenorna är för korta, det är därför han går på tå
Känner ett barn som gick runt på tå "för att det var kul". Föräldrarna frågade vad de under göra på BVC men hon var övertygad om att han skulle sluta med det. Mycket riktigt, han slutade efter någon månad. De sa även att många barn gör det.. Kanske för att de precis upptäckt en ny grej:P
Båda mina gick och stog mycket på tå i den åldern. Nu är de 2 och 3 och går helt normalt. (kan gå runt på tå ibland bara för att det är roligt)
Min son är 6 år och han har gått på tå ända sen han började gå.Vi var till en läkare och han kollade min sons fötter och kom fram till att hans hälsenor är inte för korta,han är lite plattfotad men det är inte därför han går på tå utan det är något han bara gör utan att tänka på det.Försök att få din son att variera när han går,först får han gå på tå och sen ska han försöka gå på hela foten så gör jag med min son och det funkar.Skulle han ha haft för korta hälsenor så hade han inte kunnat stå på hela foten när han står stilla.
Jag har hört att om man använder gåstol till bebisar, så lär de sig ofta att gå på tå. Därför rekomenderar många på bvc att man inte använder gåstol.
Jag tror inte att det är någon fara, eftersom han står på hela foten när han står still, men du kan ju tänka på att köpa bra stadga skor med högt skaft, så han vänjer sig vid att gå rätt. (tex Kavats skor)