• rosajo

Lättare att få jobb i England?

Hej.

Min man som är amerikansk bodde med mig här i Sverige i ca 18 månader och försökte lära sig så bra svenska han kunde, men lyckades inte hitta jobb pga bristande språkkunskaper. Eftersom jag inte jobbar, åkte han tillbaka till USA för att jobba. Har varit borta i 4 månader nu och det är så ensamt att ta hand om två barn själv. Vi har nyligen lagt in en ansökan om uppehållstillstånd (då mitt gamla har gått ut) , men jag tror inte att vi klarar av att vänta i 8-10 månader. Barnen står väldigt nära sin pappa, och jag har nog inte ork så länge. 

Så vi funderar (igen) på att åka till England för att söka jobb. Men jag undrar om arbetsmarknaden är lättare där borta för utlänningar än vad den är här i Sverige. Jag är i ärlighetens namn inte så sugen på att bo i USA igen, bodde där i 11 år och är inte helt förtjust i kulturen, och tycker inte om att vara så långt borta från familjen här hemma. Vi åkte bara hem en gång var tredje år eller så, och nu när mina barn har kommit så nära mina syskon och sin kusin så vore det jättetråkigt att inte kunna träffas regelbundet. Förutom vädret så verkar England vara ett toppenland för det vi uppskattade i USA utan att behöva leva just där.  

Vilka städer förutom London (totalvägrar!) är bra för jobb och billigare hyror?  Hur upplever ni svenskar som bott där ett tag kulturskillnader? 

Tack! 

• Svar på tråden Lättare att få jobb i England?
  • Rullgardina

Jag har bott i London vet inte hur det är i resten av England men där fick jag första jobbet jag sökte här har jag bara fått jobb genom kontakter så som svensk är det inte speciellt svårt, vi har gott rykte;)

Större kulturkrock än jag trodde men förväntade mig knappt ingen men tror det blir skillnad för dig eftersom du har man och barn
    jag åkte dit som singel och träffade min engelskman och slängdes in i den engelska kulturen. Men iaf i London är folk jättetrevliga men kan lätt sticka en kniv i ryggen men kanske ofta är så i storstäder? Jag vet inte, men där:)
    Ställ fler frågor om du vill Flört

• MamaPapa

Det beror säkert på yrkesgrupp och ort ifall det är lättare med jobb. Jag har bott i nordvästra England i snart tolv år och trivs jättebra. Lugnare tempo här norröver än i London. Mest folk bor i sydöstra England - skulle aldrig vilja bo där. Cornwall o Devon däremot tycker jag är fint i söder.

• rosajo

Tack för era svar!

Vi har också funderat på den nordligare delen--var bor du MamaPapa om jag får fråga? Jag håller med, sydöstra England lockar inte alls. Är inte så förtjust i överbefolkade områden. 

Min man jobbar för tillfället på fabrik, men har mest erfarenhet inom vårdarbete. Av vad jag har sett på jobbsajter finns det en hel del såna jobb.
    Jag läste idag att vissa har tyckt att det är svårt att få jobb i Manchester. Undrar om det stämmer, och vilka andra städer man kan sikta in sig på istället. Jag har hört bra saker om Liverpool. Men ärligt talat vet jag väldigt lite om Storbrittanien, har bara landat där ett par gånger. Vi är dock väldigt flexibla och är förberedda på att treva oss fram i början.

• 3tjejer

Kanske ska du/ni kolla lite på andra delar av Storbrittanien också? Skottland har annorlunda skola och sjukvård än England, till Skottlands fördel tycker jag (som bor här sen 5 år). Inte mycket folk heller, underbart vacker natur. Glasgow och Edingburgh ligger väl ganska högt i hyra men det är ju långt ifrån Londonpriser.

• Muminmamman

Jag bor iofs i London men generellt skulle jag säga att det är mycket enklare att vara utlänning i UK än i Sverige! Tillbringar en del tid i NW då min ingifta familj finns där.

• Daeminimon

Jag bor i Manchester sedan 2003. Jag har inte varit arbetslös en minut, har nu jobbat sedan 2008 på samma företag (men med 3 olika roller, nu har jag äntligen fått en fast anställning).

Du kan få tempa till en början (Fixed Term Contract), men gör du bra ifrån dig brukar de flesta företag vilja behålla en! De är ofta väldigt imponerade av svenskars engelskakunskaper!

Vilket område arbetar du inom? Jag kan kika runt lite och se vad som dyker upp, så du får en uppfattning av lön och så...

• rosajo

Daeminimon--du kanske missade vad jag skrev ovan, det är min man som ska jobba, inte jag:). Han jobbar för närvarande i USA med 'light industrial', men har 5 års erfarenhet inom handikappsvården. Jag har kollat runt på olika jobbsajter och lönerna i England verkar ligga lite högre än i USA, men så vet jag inte hur mycket det kostar att leva där jämförelsevis. Vi bodde i en storstad (3 milj) där man som billigast kan hyra en trea för 850 dollar (550 pund), inklusive värme. Mat ser ut att kosta ungefär detsamma.

Vet någon hur engelsmännen ser på utlänningar som talar med amerikansk accent?  Och hur ser arbetsgivare på anställda som har två jobb? Jag har hört att i Sverige gillar arbetsgivare inte det, men i USA är det väldigt vanligt. Min man jobbar ca 60 timmar i veckan i USA. 

3tjejer--jo, Skottland låter också lockande. Men kallare:). Föresten, hur klarar ni alla av vädret där? Är det så hemskt som man hör? Har visserligen hört det omvända, men då från folk som växit upp i Arizona och liknande ställen.

Och hur är engelsmännen rent socialt? Är de mer utåtriktade än svenskar, är det lätt att komma in en gemenskap (om man försöker)?  

• Daeminimon
    rosajo skrev 2012-06-13 02:01:34 följande:
    Daeminimon--du kanske missade vad jag skrev ovan, det är min man som ska jobba, inte jag:). Han jobbar för närvarande i USA med 'light industrial', men har 5 års erfarenhet inom handikappsvården. Jag har kollat runt på olika jobbsajter och lönerna i England verkar ligga lite högre än i USA, men så vet jag inte hur mycket det kostar att leva där jämförelsevis. Vi bodde i en storstad (3 milj) där man som billigast kan hyra en trea för 850 dollar (550 pund), inklusive värme. Mat ser ut att kosta ungefär detsamma.

Vet någon hur engelsmännen ser på utlänningar som talar med amerikansk accent?  Och hur ser arbetsgivare på anställda som har två jobb? Jag har hört att i Sverige gillar arbetsgivare inte det, men i USA är det väldigt vanligt. Min man jobbar ca 60 timmar i veckan i USA. 

3tjejer--jo, Skottland låter också lockande. Men kallare:). Föresten, hur klarar ni alla av vädret där? Är det så hemskt som man hör? Har visserligen hört det omvända, men då från folk som växit upp i Arizona och liknande ställen.

Och hur är engelsmännen rent socialt? Är de mer utåtriktade än svenskar, är det lätt att komma in en gemenskap (om man försöker)?  
    Ah, förlåt!

Light industrial borde inte vara några problem att hitta åtminstone temp-jobb.

Engelsmän har väl för vana att gnälla lite över amerikaner, men när de väl träffas brukar det inte vara några problem!
  • 3tjejer
    rosajo skrev 2012-06-13 02:01:34 följande:

Vi bor på östkusten i Skottland men kommer från svenska västkusten. Det betyder att vi kom från mycket regn till mindre regn vilket jag tycker är bra. Våren och hösten är bättre här än i Göteborg men sommaren är kall. Eller egentligen finns den inte riktigt, det är bara en lång vår som övergår i höst. Fördelen det för med sig är att det finns färska jordgubbar producerade precis här från maj till november. Pros and Cons . Södra England däremot är ju mycket varmare än här uppe.

Jag känner flera amerikanskor här och så vitt jag vet har de inte mött några negativa fördomar men de jobbar inte. Vet inte om det gör någon skillnad. Jag kan känna att jag ibland får vara snabb med att förklara att jag är från Sverige för att inte bli negativt behandlad som polsk invandrare (vet inte varför det skulle vara dåligt men tror att det ofta blir negativt om man har många invandrare från ett område). 
  • rosajo

Tack så mycket igen! 

Vi får väl hoppas att vi blir väl mottagna trots våran 'lata' accent:). 

Jo, den långa säsongen på frukt och grönsaker är verkligen lockande, trots avsaknaden på sommar. Men med billiga flyg kan man ju alltid sticka ner till sydeuropa om det blir alltför ledsamt. 

Kan man hitta billigare boende utanför de större städerna i Skottland och pendla för jobb?

Svar på tråden Lättare att få jobb i England?