Lättare att få jobb i England?
Hej.
Min man som är amerikansk bodde med mig här i Sverige i ca 18 månader och försökte lära sig så bra svenska han kunde, men lyckades inte hitta jobb pga bristande språkkunskaper. Eftersom jag inte jobbar, åkte han tillbaka till USA för att jobba. Har varit borta i 4 månader nu och det är så ensamt att ta hand om två barn själv. Vi har nyligen lagt in en ansökan om uppehållstillstånd (då mitt gamla har gått ut) , men jag tror inte att vi klarar av att vänta i 8-10 månader. Barnen står väldigt nära sin pappa, och jag har nog inte ork så länge.
Så vi funderar (igen) på att åka till England för att söka jobb. Men jag undrar om arbetsmarknaden är lättare där borta för utlänningar än vad den är här i Sverige. Jag är i ärlighetens namn inte så sugen på att bo i USA igen, bodde där i 11 år och är inte helt förtjust i kulturen, och tycker inte om att vara så långt borta från familjen här hemma. Vi åkte bara hem en gång var tredje år eller så, och nu när mina barn har kommit så nära mina syskon och sin kusin så vore det jättetråkigt att inte kunna träffas regelbundet. Förutom vädret så verkar England vara ett toppenland för det vi uppskattade i USA utan att behöva leva just där.
Vilka städer förutom London (totalvägrar!) är bra för jobb och billigare hyror? Hur upplever ni svenskar som bott där ett tag kulturskillnader?
Tack!