• Anonym

Tycker mitt barn är äckligt, hur älska det då?

Jag kämpar hela tiden med mina känslor som förälder, jag tycker på vissa sätt mitt barn är äckligt när hon gör vissa saker och då jag blir äcklad så blir jag förvirrad över vad jag har för känslor! Någon som förstår mig?

Min tjej fyller snart 5 år.
    Bla så drar hon in snoret i från näsan in i munnen, om näsan rinner så drar hon ner snoret och in i munnen, hon kan också peta i näsan och stoppa i munnen!! Usch tycker det är så äckligt!
    Hon har alltid händerna/fingrarna i munnen och då har ju de varit överallt! Sedan pillar hon överallt, i rumpan, i underlivet och så har hon händerna i munnen 

• Svar på tråden Tycker mitt barn är äckligt, hur älska det då?
  • Anonym
    Husis skrev 2012-06-13 14:49:58 följande:
    Jag fattar precis att TS kan känna äckel. Inte över barnet i sig, men över de äckliga handlingarna.

Det är synd om barnet som har sådana ovanor. Jag funderar över vad jag skulle göra som personal på en förskola, om ett barn höll på så hela tiden, vid sagostund eller mys i soffan... Jag skulle definitivt känt äckel över det, för jag är inte mer än människa.

Men alla ovanor går att bryta. Att alltid ha kläder på, så man inte kommer åt att sitta med händerna innanför trosorna, t.ex. eller att låta barnet ha våtservetter som luktar gott, och som man får använda ofta. Men det låter som småbarnsfasoner, som kommer växa bort, särskilt om andra barn ser det och kommenterar det.
    Jag hoppas som du skriver att det kommer växa bort!! det enda de sagt på förkolan, som de instämde med när vi sa det var att hon har händerna/fingrarna i munnen hela tiden, inget annat, men där har hon ju kläder på sig och de ser nog inte att hon petar näsan och stoppar fingret i munnen, hon gräver ju inte i näsan och fiskar något och stoppar i munnen, utan fingret åker snabb in och lika snabbt ut igen och in i munnen, ungefär som något tics!
  • Anonym
    gerd123 skrev 2012-06-13 16:34:21 följande:
    Nej det har han ju rätt i! Lyssnade flickan på honom och kanske bättrar sig?
    ja hon lyssnade ju, alltså fortsatte ju inte....men hon är ju med händerna/fingrarna innanför trosorna och sedan stoppar hon fingrarna i munnen (hon brukar ha fingrarna i munnen)
  • Anonym

Varför petar hon i rumpan? Har hon springmask så det kliar?

• Anonym
    gryning2 skrev 2012-06-13 16:43:29 följande:
    Det är ju normalt att barn gör såna saker mer eller mindre. Det är ju punktmarkering som gäller, så gör vi också hemma som du beskriver TS. Gör barnen äckliga saker går vi och tvättar händerna. Påminner också att det inte är trevligt att göra sånt. Äldre barn slutar ju med såna beteenden också genom att de sägs till av kompisar att beteendet är äckligt. Sen är inte jag så känslig så jag kan visst pussas med mina barn även om de pillat i sig en snorkråka. Det måste du nog jobba med hos dig själv TS att du blir så äcklad. Små barn ÄR inte fräscha av sig helt enkelt.
    Jag ät väl lat här, jag orkar inte springa med henne och tvätta händerna men får väl göra det varje gång då, vet inte om hon kommer sluta för det och jag lär väl bli alldeles slut.
    jag förklarar också att så och så gör man inte.

Alla är väl mer eller mindre känsliga och när det gäller detta beteende tycker jag att det är äckligt och vill då inte krama och gosa
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 16:58:22 följande:
    Ja alltså jag påminner ju om handtvätt överlag för jag är ganska noggrann med sånt. Tvätta händer när man kommit hem, när man varit på toa och före maten till exempel. Och tvätta händerna om man petar här och där. Så visst har jag påmint dem. Från det att de varit i sexårsåldern så har de av sig själva blivit mer privata av sig och velat stänga dörren vid toabesök och inte springa runt nakna hur som helst. I samma veva verkar de ha fattat att det inte är helt ok att peta sig mellan benen utan att tvätta händerna efteråt. Om de har glömt har de blivit generade av påpekanden som har med det att göra så då var det väldigt lätt att bara be dem gå och tvätta händerna. Nu är det självgående.

Vissa barn petar och känner i underlivet och stjärten när de ska sova. Man kan ju hålla koll så att de inte har klåda eller så som orsak till det men annars är det en helt normal sak att känna efter där. Inte pinsamt och inte dåligt.

Jag ser det som att det tar lite tid att utveckla det där sinnet för handhygien. Det gör det nämligen i andra sammanhang. Det finns tydligen en genomsnittlig ålder för när man börjar förstå den där kontaminationstanken och börjar tycka det är äckligt med back-wash i dricka eller att andra har sugit på något man själv ska ha i munnen. Handhygien är på en högre abstraktionsnivå eftersom det inte handlar om direkt vad som hamnar i munnen. Så det tar lite längre tid att komma dit.  

Oroa dig inte. Förklara i förbifarten att man ska tvätta händerna när man petat i näsan/snutit sig/tagit i sopor/varit ute eller vad det nu rör sig om vid just det tillfället och så ordnar det sig.  
    Tack
  • Anonym (??)

Men herregud ts!
    Du måste ju säga till din dotter, att så gör man inte. Barn kan känna o utforska kroppen, det är helt normalt, men att sedan stoppa fingrarna i munnen, what? Säger du inget då? Hur ska hon veta att det är fel, när du inte säger något?

Pilla i näsan o allt gör ju barn med. Hård att säga att "Kommer du äta snor (el liknade) kommer du få mask i magen" Jag glömmer ALDRIG när jag gjorde de när jag var liten, mamma sa till mig hårt, och sen dess, gjorde jag inte det mer.

DU/NI, det är ni som gör hur eran barn blir och beter sig. Du kan inte skylla på henne, det är felet ligger hos er ts!   

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-06-27 12:19:53 följande:
    Men herregud ts!
    Du måste ju säga till din dotter, att så gör man inte. Barn kan känna o utforska kroppen, det är helt normalt, men att sedan stoppa fingrarna i munnen, what? Säger du inget då? Hur ska hon veta att det är fel, när du inte säger något?

Pilla i näsan o allt gör ju barn med. Hård att säga att "Kommer du äta snor (el liknade) kommer du få mask i magen" Jag glömmer ALDRIG när jag gjorde de när jag var liten, mamma sa till mig hårt, och sen dess, gjorde jag inte det mer.

DU/NI, det är ni som gör hur eran barn blir och beter sig. Du kan inte skylla på henne, det är felet ligger hos er ts!   

Jag förstår mig bara inte på människor som tycker det är vettigt att ljuga för och/eller skrämma sina barn till lydnad.

Faktum är att det är bra för immunförsvaret att äta snor. Man behöver kanske inte uppmuntra till det men hantera det på ett vettigt sätt! Dessutom, kom sen inte och klaga om några år när du upptäcker ditt barn har ljugit för dig, när du har lärt det att ljug är okej! 
  • Anonym (äcklig)

Ja din dotter är äcklig.

Tror du hon smakar sin egen röven o underliv för att det är salt och gott? Tvättar ni hennes underliv o röv ordentligt så det inte smakar nåt kanske hon slutar?

En annan anledning kan vara så att hon tycker det är skönt att pilla sig där nere, är inte det rätt vanligt att barn kan "onanera"?

Mitt råd är att du se till att hon gå o tvätta händerna SJÄLV varje gång hon pillar.

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2012-06-27 12:24:48 följande:
    Jag förstår mig bara inte på människor som tycker det är vettigt att ljuga för och/eller skrämma sina barn till lydnad.

Faktum är att det är bra för immunförsvaret att äta snor. Man behöver kanske inte uppmuntra till det men hantera det på ett vettigt sätt! Dessutom, kom sen inte och klaga om några år när du upptäcker ditt barn har ljugit för dig, när du har lärt det att ljug är okej! 
    Jahaaa, men är de inte bara vett att inte äta snor? 
    Nej jag har inte skrämt mina barn, min mamma sa det till MIG när jag var liten, och det funkade.
    Jag äcklas av barn som äter snor eller även när vuxna leker med sitt upphostade slem i munnen.    

Att låta barn äta snor, ser ABSOLUT inte bra utåt, därav majoriteten av människor inte tycker att det är okej.
    Snoret ska vara i näsan, inte i munnen.  
  • Kimona

Jag tycker också att sånt är äckligt TS, men tycker du verkligen att det är ditt barn som är äckligt?
    Att man tycker snor och annat är äckligt, särskilt i munnen förstår jag.

• Anonym
    Kimona skrev 2012-06-27 12:35:54 följande:
    Jag tycker också att sånt är äckligt TS, men tycker du verkligen att det är ditt barn som är äckligt?
    Att man tycker snor och annat är äckligt, särskilt i munnen förstår jag.
    Nej det är väl fel att säga att det är barnet jag tycker är äckligt det är ju själva handlingen
  • Anonym (X)
    LåtMatenVaraDinMedicin skrev 2014-06-02 20:07:49 följande:

Mineralbrist?

Äter hon ordentligt med frukt, grönt och nötter/frön?

Låt henne inte titta på tv om fingrarna omedvetet åker ner...

Förhoppningsvis har barnet slutat nu, två år senare
  • Anonym (Agera)

Nu har jag en tre åring som petar överallt och gärna stoppar händerna i munnen. Jag brukar inte säga något oftast men om det är över gränsen så säger jag till och så tar jag honom till diskhon och tvättar händerna på honom samtidigt som jag berättar varför. Min femåring pillar ibland på rumpan och ser jag honom så skickar jag in honom till badrummet på en gång för att tvätta händerna och förklarar varför. Dessutom kan klådan i rumpan betyda att han inte är riktigt ren där så ibland kan jag ta en våtservett för att göra rent och då kliar det inte mer. För mig är det just bakterier från rumpan som jag tycker man ska vara försiktig med, allt annat säger jag ingenting om faktiskt. Kan det vara så att du säger till henne ofta om allting att hon till slut struntar i dig, att du tjatat ut dina nej helt enkelt.

• Anonym (Maya)

Du får tycka att ditt barn är äckligt. Barn är väldigt väldigt äckliga men säger säger man det högt så blir man som psykopatstatist med mera. Bra att du ventilerar på nätet anonymt tyvärr så måste man vara anonym när man ska prata om såna här ämnen. Att barn är något annat än fräscha vore lögn. Tänk på alla små pojkar som går och drar i sin lilla mask precis hela tiden utan att skämmas. Om man inte säger åt sitt barn att sluta onanera helt offentligt så är det fel i huvudet på föräldern. Skulle jag ha en pojke och han gick och drog sig på kuken hela tiden skulle jag göra allt för att Upphöra Hota med att den kommer och brinna upp att han kommer få vårtor på den med mera med mera. Så du får vara hård med henne om snoret säga att om man äter snor så drar man till sig monster som på natten tar en till en mörk kall grotta där de kokar en i en stor kittel eller nåt. Eller säg till henne att hon inte får lördagsgodis om hon gör så . Det viktigaste är ju att Sina hot att till exempel inte ge henne något godis Då kommer hon nog att sluta väldigt fort .

Barn speglar av sig väldigt väldigt mycket hur de kommer bli som vuxna. Grannen var just den sån pojke som gick och tog sig på kuken hela tiden när han var liten och gissa gissa vad han blev när han blev Våldtäktsman och pedofil.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Tycker mitt barn är äckligt, hur älska det då?