• naggista

Egen barnmat - hur förvarar ni?

Hej!

Tillagar större delen av dotterns barnmat själv (hon är 8 månader).

Insåg att frysa in i plastlådor inte var en god idé med tanke på BPA. Jag värmer i micro på porslinstallrik. Låg temperatur.

Hur förvarar ni er hemlagade barnmat?

Jag överväger att handla silikonformar i portionsformat från barnmatsburken.se. Då får den infrysta lilla cylindern plats i en barnmatburk. Det är ju fiffigt när man ska ta med sig barnmaten - att förvara i glasburk. Dessutom får två maträtter plats och då kan jag ju kombinera ihop min måltidö. Använder redan iskubsformer i silikon till efterrätter och purrér. Men om 10 år kanske det kommer en rapport om att det är skadligt att använda silikonformar också? Porslin kanske är the shit? Är det någon som testat silikonformerna från barnmatsburken.se?

Hur tänker ni andra överambitiösa (ja, för det tycker nog några att detta är) hemmalagande föräldrar?  

Tack på förhand för utbyte av tankar och erfarenheter! 

• Svar på tråden Egen barnmat - hur förvarar ni?
  • Kodia

Barmatsburkar i glas spricker inte i frysen, så det funkar bra! Jag har nog gjort det över hundra gånger utan problem. Det enda som hände var att en gång när jag fyllt ända upp till locket (var lite över som jag var för snål för att slänga) så skruvades locket upp i frysen.

• La Lola
    naggista skrev 2012-06-06 22:44:40 följande:
    hur tänker ni om bpa i barnmatslocken. har ni skaffat andra lock och i vilket material?
    Aldrig oroat mig för sånt helt ärligt....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • naggista
    Kodia skrev 2012-06-06 22:48:48 följande:
    Barmatsburkar i glas spricker inte i frysen, så det funkar bra! Jag har nog gjort det över hundra gånger utan problem. Det enda som hände var att en gång när jag fyllt ända upp till locket (var lite över som jag var för snål för att slänga) så skruvades locket upp i frysen.
    tack så mkt för de erfarenheterna! nu känner jag mig tryggare med att langa frysen full med barnmatsburkar
  • Jess86

Jag använder dessa från Nuby, 100% fria från BPA och tål frys, micro och diskmaskin! Har typ 30 stycken minst Glad

• Linda Karlsson

Jag frös in portioner i vanliga fryspåsar..

• Jess86
    Linda Karlsson skrev 2012-06-07 00:23:43 följande:
    Jag frös in portioner i vanliga fryspåsar..

Hur gör man då om man ska iväg nånstans, på typ ett café eller så? Ber dom micra påsen?
    Jag brukar ta med mig maten i burken halvfrusen så den inte hinner bli dålig innan sonen ska äta den. 
  • La Lola
    Jess86 skrev 2012-06-07 00:27:27 följande:
    Hur gör man då om man ska iväg nånstans, på typ ett café eller så? Ber dom micra påsen?
    Jag brukar ta med mig maten i burken halvfrusen så den inte hinner bli dålig innan sonen ska äta den. 
    Tex så lägger man maten i en burk innan man går hemifrån alt lägger upp maten på ett fat när den ska micras.
    Gissar jag på iaf för så hade jag gjort.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • RosaBabyfilt

När jag gjorde egen mat hade jag sparat många glasburkar från den köpta barnmaten. Dessa kan man fylla med egengjord barnmat och frysa in men skruva inte på locket utan lägg det bara på för annars kan den spricka (när mjölken eller vattnet i fryser till is och sväller lite). Sedan tar du ut en burk på morgonen och låter den bli rumsvarm innan du värmer den i mikron så den inte spricker.

• Louise1981
    Jess86 skrev 2012-06-07 00:15:34 följande:
    Jag använder dessa från Nuby, 100% fria från BPA och tål frys, micro och diskmaskin! Har typ 30 stycken minst Glad

Vart tusan har du beställt dom ifrån. Letar & letar
  • phillipha

Alltså man kan ju använda vilka burkar man vill så länge de är avsedda för mat. Jag frös ofta in i gamla creme fraicheburkar. Lagon stora och perfekta att ta med. La alltid upp maten på em tallrik innan jag skulle värma den. Det är ju värmningen som kan utsöndra farliga ämne ut plasten.

Annars kan man frysa i en muffinsplåt - bara att slå ut och lägga i en påse när de frusit ordentligt.

Svar på tråden Egen barnmat - hur förvarar ni?