Beckah82 skrev 2012-06-07 15:36:15 följande:
Nej, det finns inget sådant. Det är bluff, båg och hittepå.
För det första är det ovanligt med kommersiella djurfoton från den tiden, de flesta vykort, planscher och liknande hade målade motiv, eller foton av människor, byggnader och natur.
Hade det varit så att man brukade döda djur och fota dem i ett sådant syfte hade det tagit 1 sekund att googla fram den infon. ÄN värre om det hade skett i "nutid" (80-talets roliga kattunge-affischer har nämnts i tråden).
Varsågoda;
google.se det FINNS inte! De uppstoppade djuren på bild är uppenbart uppstoppade/döda och ingen försöker framställa det som något annat.
Förövrigt är det inte alls svårt att fota många samtidigt. man kan få 20 bebisar att titta in i kameran och se perfekta ut på samma bild. Man riggar en kamera och en bakgrund. Sen fotar man en bebis i taget, på lite skilda ställen. I photoshop monterar man sen ihop alla bilderna så att det ser ut som att alla bebisar är fotade samtidigt.
Här är ett exempel på detta:
www.wicz.com/images/funzone/wallpapers/1024/H...
Dessa personer är fotade EN I TAGET och sen ihopsatta i photoshop.
Här är ett till exempel:
userserve-ak.last.fm/serve/_/29847845/America...
Där har man till och med lagt händerna på axlarna för att få det att se mer verkligt ut - som att de är fotade samtidigt.
Ett till exempel:
onekpop.com/i/video-celebrities-promote-upcom...
Det fiffigaste med den här metoden är att det räcker med EN person/katt/hund/bisonoxe och sen kan man fota den personen/katten/hunden/bisonoxen på en massa olika sätt och montera ihop och vips så fick man 15 bisonoxar, varav samtliga blev perfekta på bild

Är helt med när det gäller de senare fotona och jag tror inte det var någon masindustri med döda katter innan slutartiderna var bra heller. Jag vill också tillägga att jag inte är något lolkatz truther och jag tycker bara det är bra om man inte ens 1905 behövde döda katter för att göra söta bilder.
Men, du är ute på hal is när det gäller några saker:
1) Om man inte kommer över det via en snabb googlesökning så kan det fortfarande finnas. Det är många saker man får rota runt rätt länge efter i vetenskapliga artiklar som kräver att man söker på exempelvis ebesco och har universitetsinloggning.
2) Allt som står på internet och som därmed är lätt att hitta via google är inte sant. Ju mer faktakunskap i förhållande till gissningar som behövs, ju större risk att det står fel.
2) den almänna moralen och gränsen för PK var väldigt annorlunda förr. Jag hörde talas om vykort från
lynchingar, dvs mord på människor via en dokumentär och fick leta ett tag för att hitta ordentliga källor som folk inte skulle kunna avfärda som trams.