• Tanya6

De gulliga djuren på vykort : Är de döda???

En kompis till mig sa idag att hon hört på radion att de söta djuren man ser på vykort och posters typ, är döda innan de tar bilderna. Att de använde nån slags frysningsmetod på dem innan de fotatdes. Tyckte det lät asvidrigt och väldigt makabert. Men samtidigt låter det ju troligt, hur skulle man annars få typ 5 kattungar att sitta still och se in i kameran samtidigt??

Har försökt googla på detta men hittar inget om det.

Jag undrar om någon här kan ge mig svar på detta??     

• Svar på tråden De gulliga djuren på vykort : Är de döda???
  • Kya
    La Lola skrev 2012-06-05 12:07:48 följande:
    Näe. Jag har aldrig ens hört talas om det du beskriver.
    googla på post mortem.

Det var tradition förr i tiden att man tog bilder på de avlidna. Gärna poserande. Ofta (speciellt i fattigare familjer) var det enda gången man fick vara med på ett foto. 
    The road to hell is paved with good intentions.
  • Kya
    Kya skrev 2012-06-05 20:27:25 följande:
    googla på post mortem.

Det var tradition förr i tiden att man tog bilder på de avlidna. Gärna poserande. Ofta (speciellt i fattigare familjer) var det enda gången man fick vara med på ett foto. 

Hoppsan! Så går det när man svarar utan att ha läst vidare i konversationen.
    The road to hell is paved with good intentions.
  • lalasmama

Jag har alltid undrat hur Anne Geddes har lyckats ta så fina bilder på (oftast) sovande barn.. Vart köper man sån frysspray? Finns det på typ Ica Maxi? Skulle behöva det till årets julkort.. (har oxå 3 barn som har svårt att sitta still..)

• Simon 681
    lalasmama skrev 2012-06-06 09:14:26 följande:
    Jag har alltid undrat hur Anne Geddes har lyckats ta så fina bilder på (oftast) sovande barn.. Vart köper man sån frysspray? Finns det på typ Ica Maxi? Skulle behöva det till årets julkort.. (har oxå 3 barn som har svårt att sitta still..)

Prova en kolsyresläckare
  • Beckah82
    lalasmama skrev 2012-06-06 09:14:26 följande:
    Skjuta 50 mg Stesolid injektionsvätska i bebisen kan vara ett alternativ?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • vampyria2

Haha den här tråden är helt klart en av de roligaste jag har läst här på FL, snälla TS säg att du inte trollade jag vill så hårt att den här tråden ska vara på riktigt haha

• mammatillnovalie

HAHAHAHA fy fan vilken rolig tråd :D
    Självklart är alla djur döda eller "frysta" för att bli fin på kort?! Det kan absolut inte vara så att man bara distraherar med leksak eller liknande. Det vore för simpelt! Lite mer drastiska metoder måste ju tas till. Undra om din kompis skrattade nå väldigt åt dig som gick på det ;)

• Simon 681
    mammatillnovalie skrev 2012-06-06 17:20:19 följande:
    Självklart är alla djur döda eller "frysta" för att bli fin på kort?! Det kan absolut inte vara så att man bara distraherar med leksak eller liknande. Det vore för simpelt! Lite mer drastiska metoder måste ju tas till. Undra om din kompis skrattade nå väldigt åt dig som gick på det ;)
    Frågan är ju snarare om det skulle gå med en kamera från 1905. Nuförtiden har väl photoshop en locatzknapp.
  • Tanya6
    mammatillnovalie skrev 2012-06-06 17:20:19 följande:
    Jag hoppades att det inte stämde. Och nu verkar det som det inte gjorde de , så de känns bra.
    Men min kompis har inte drivit med mig, hon hörde det här på radion 
  • Primmeling

Jag tror visst att man använde döda djur till vykort förr i tiden. Folk fick ju för fan sitta blick still i 30 min för att det skulle bli ett kort. Vad löjliga ni är som inte fattar att både teknik och etik vara annorlunda förr i tiden

• Beckah82
    Tanya6 skrev 2012-06-07 10:21:28 följande:
    Jag hoppades att det inte stämde. Och nu verkar det som det inte gjorde de , så de känns bra.
    Men min kompis har inte drivit med mig, hon hörde det här på radion 
    Var det i något av DESSA radioprogram, tro?

(klicka på länken) 
  • Snultan

Jag hörde också det! 

Men till viss del så tror jag visst man kan ta kort på levande hundar och katter (och andra djur) speciellt när det är bara ett eller kanske två djur så är det ju lättare. Och vissa djur kan man faktiskt få att sitta stilla väldigt bra ju. Så är nog inte alla vykort det är så kanske enstaka fall bara 

• Simon 681
    Beckah82 skrev 2012-06-07 14:21:43 följande:
    Det är inte så att det är direkt SVÅRT att se om ett djur är uppstoppat eller levande

www.worldsstrangest.com/wp-content/plugins/wp...

Här är ett klockrent exempel på detta  

Eh, det finns ju bättre upstoppade djur. Dessutom skulle djuren från söta kattbilder från 1900-talets början vara nyligen dödade och alltså inte upstoppade.
  • Beckah82
    Simon 681 skrev 2012-06-07 14:57:39 följande:
    Eh, det finns ju bättre upstoppade djur. Dessutom skulle djuren från söta kattbilder från 1900-talets början vara nyligen dödade och alltså inte upstoppade.
    Nej, det finns inget sådant. Det är bluff, båg och hittepå.

För det första är det ovanligt med kommersiella djurfoton från den tiden, de flesta vykort, planscher och liknande hade målade motiv, eller foton av människor, byggnader och natur.

Hade det varit så att man brukade döda djur och fota dem i ett sådant syfte hade det tagit 1 sekund att googla fram den infon. ÄN värre om det hade skett i "nutid" (80-talets roliga kattunge-affischer har nämnts i tråden).

Varsågoda; google.se det FINNS inte! De uppstoppade djuren på bild är uppenbart uppstoppade/döda och ingen försöker framställa det som något annat.

Förövrigt är det inte alls svårt att fota många samtidigt. man kan få 20 bebisar att titta in i kameran och se perfekta ut på samma bild. Man riggar en kamera och en bakgrund. Sen fotar man en bebis i taget, på lite skilda ställen. I photoshop monterar man sen ihop alla bilderna så att det ser ut som att alla bebisar är fotade samtidigt.

Här är ett exempel på detta:

www.wicz.com/images/funzone/wallpapers/1024/Hells%20Kitchen/cont_1024x768.jpg

Dessa personer är fotade EN I TAGET och sen ihopsatta i photoshop.

Här är ett till exempel:
    userserve-ak.last.fm/serve/_/29847845/American+Idols+Live+Tour+2009+idols050509580x6351.jpg

Där har man till och med lagt händerna på axlarna för att få det att se mer verkligt ut - som att de är fotade samtidigt.

Ett till exempel:

onekpop.com/i/video-celebrities-promote-upcoming-girl-group-hello-venus_ourrm_0.jpg

Det fiffigaste med den här metoden är att det räcker med EN person/katt/hund/bisonoxe och sen kan man fota den  personen/katten/hunden/bisonoxen på en massa olika sätt och montera ihop och vips så fick man 15 bisonoxar, varav samtliga blev perfekta på bild
  • Simon 681
    Beckah82 skrev 2012-06-07 15:36:15 följande:
    Nej, det finns inget sådant. Det är bluff, båg och hittepå.

För det första är det ovanligt med kommersiella djurfoton från den tiden, de flesta vykort, planscher och liknande hade målade motiv, eller foton av människor, byggnader och natur.

Hade det varit så att man brukade döda djur och fota dem i ett sådant syfte hade det tagit 1 sekund att googla fram den infon. ÄN värre om det hade skett i "nutid" (80-talets roliga kattunge-affischer har nämnts i tråden).

Varsågoda; google.se det FINNS inte! De uppstoppade djuren på bild är uppenbart uppstoppade/döda och ingen försöker framställa det som något annat.

Förövrigt är det inte alls svårt att fota många samtidigt. man kan få 20 bebisar att titta in i kameran och se perfekta ut på samma bild. Man riggar en kamera och en bakgrund. Sen fotar man en bebis i taget, på lite skilda ställen. I photoshop monterar man sen ihop alla bilderna så att det ser ut som att alla bebisar är fotade samtidigt.

Här är ett exempel på detta:

www.wicz.com/images/funzone/wallpapers/1024/H...

Dessa personer är fotade EN I TAGET och sen ihopsatta i photoshop.

Här är ett till exempel:
    userserve-ak.last.fm/serve/_/29847845/America...

Där har man till och med lagt händerna på axlarna för att få det att se mer verkligt ut - som att de är fotade samtidigt.

Ett till exempel:

onekpop.com/i/video-celebrities-promote-upcom...

Det fiffigaste med den här metoden är att det räcker med EN person/katt/hund/bisonoxe och sen kan man fota den  personen/katten/hunden/bisonoxen på en massa olika sätt och montera ihop och vips så fick man 15 bisonoxar, varav samtliga blev perfekta på bild

Är helt med när det gäller de senare fotona och jag tror inte det var någon masindustri med döda katter innan slutartiderna var bra heller. Jag vill också tillägga att jag inte är något lolkatz truther och jag tycker bara det är bra om man inte ens 1905 behövde döda katter för att göra söta bilder.

Men, du är ute på hal is när det gäller några saker:

1) Om man inte kommer över det via en snabb googlesökning så kan det fortfarande finnas. Det är många saker man får rota runt rätt länge efter i vetenskapliga artiklar som kräver att man söker på exempelvis ebesco och har universitetsinloggning.

2) Allt som står på internet och som därmed är lätt att hitta via google är inte sant. Ju mer faktakunskap i förhållande till gissningar som behövs, ju större risk att det står fel. 

2) den almänna moralen och gränsen för PK var väldigt annorlunda förr. Jag hörde talas om vykort från lynchingar, dvs mord på människor via en dokumentär och fick leta ett tag för att hitta ordentliga källor som folk inte skulle kunna avfärda som trams.
  • Lilia
    Bye baby Bunting skrev 2012-06-04 23:17:38 följande:
    Jomen så är det nog visst! Samma sak med de gulliga ungarna man ser på vykort. Hur har de annars fått dem att sitta still?!?

Det är troligtvis manipulerat i datorn. Det är inte alls säkert att de fotas på samma gång.
  • RosaBabyfilt

Rätt löjligt påstått tycker jag. Jag har fotografering som hobby och jag har inga problem att få tre söta hästar att titta in i kameran samtidigt, eller fem bebisar eller tio ankor. Det handlar om metoden du använder, och hur många foton du knäpper av. Det krävs arbete med mutor, lockmetoder, roliga ljud, ljus och leksaker - och så knäpper du av ett tjugotal bilder på raken och väljer det som blev bäst.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • elinaehn

Tack snälla för underbar fråga! Tänk vilken otur man kan ha när man tänker, ibland. Händer oss alla!!

Svar på tråden De gulliga djuren på vykort : Är de döda???