• sofiahivall

Vad kan man förvänta sig av den nya killen/BONUS pappan? (Som absolut inte vill kalla sig "pappa")

Hej...

Jag är ensamstående till min son på 2,5 år och gick isär med sonens pappa för ca två år sedan. I ett år har jag träffat min nuvarande pojkvän men jag vet nu inte riktigt hur jag skall göra.

Mr. nuvarande pojkvän är inte så gammal (24 i år) och väldigt självupptagen. Snäll och vill väl men ofta blir det väldigt fel och jag känner mig ledsen frustrerad och sårad. Det har blivit bättre  och bättre under året. I ärlighetens namn vet jag inte var det var som gjorde att jag stannade kvar i början, men här är vi idag och för att vara rättvis - Han har ändrat på otroligt mycket hos sig själv, så klart har han långt ifrån bara dåliga sidor. 

Han säger att han älskar mig och att jag är kvinnan i hans liv, som skall bära hans barn osv. Men där i mellan kan han säga att han skulle kunna tänka sig att ligga med sin pluggkompis OM han varit  singel. OK?!

Detta är bara ETT av TUSEN exempel. Jag vet att han älskar mig högt men fritiden han har över efter jobb och studier delas lika mellan mig, träning och kompisar. Jag känner mig inte som hans nr 1 (inte med det sagt att jag alltid ska komma först för så menar jag inte..). Men allt handlar om honom, hans kost, hans träning, hans plugg. Och där i mellan säger han saker som kan göra mig så otroligt ledsen. (Mest om hur sexig den tjejen är eller hur snygga ben hon har, men aldrig ger mig bekräftelse. Och ja, jag har sagt detta till honom)

Min situation är inte så enkel just nu. Min son har varit sjuk sedan han föddes och det har varit och ÄR fruktansvärt tufft. Nu har jag själv magsår och är nyopererad (blindtarmen) så känner att JAG för en gångs skull hade behövt stöd... Men när jag säger till honom att han kanske skulle kunna vara lite mer omtänksam och lyssna på mig någon gång säger han bara att han är "en dålig lyssnare".

Jag har alltid drömt om att hitta en kille som tar mig med storm, är öppen lyhörd mot mig och tar till sig min son som sin egen. Jag får för mig att det har med omognad att göra i många utav fallen då jag blir sårad, men hur länge skall man orka och stå ut? Kommer det bli bättre eller slösar jag bort min tid? 

Vet egentligen inte vart jag ville komma med detta men det kanske finns fler i min situation? Det känns som att det kan vara svårt att träffa en ny partner och få det att funka när man han barn med i bilden. Min son är mitt allt och jag vill dela det med någon som bryr sig... Eftersom den biologiska pappan inte riktigt fyller upp den platsen.

• Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av den nya killen/BONUS pappan? (Som absolut inte vill kalla sig "pappa")
  • dogcatbird

Jag tycker att han låter som en narcissist. Självupptagen, kall och kan inte ge support när man behöver...  

• sofiahivall
    dogcatbird skrev 2012-06-04 22:57:53 följande:
    Jag tycker att han låter som en narcissist. Självupptagen, kall och kan inte ge support när man behöver...  
    Njae.. han var i skolan när jag akut åkte in för två veckor sedan. När jag låg där i två dyn sa han när jag frågade om han skule komma och hälsa på mig att han nog inte hann. Men han han cyla 2,5 h och laga matlåda... :/
  • Miss Cee

1. Han är troligen en helt normal kille, med goda och dåliga sidor som alla andra.

2. Nej det kommer inte att bli bättre i den meningen att han helt plötsligt kommer att ändra sig så mycket som du behöver.

3. Det handlar inte om vad du kan begära - det handlar om vad DU VILL HA!!!!
      DU sätter upp kriterierna för vilken man du vill ha.
    DU bestämmer om det killen erbjuder är rätt för dig eller inte.
    Antingen är det det, och då är ju allt bra och du bör sluta försöka ändra honom.
    Eller så är det inte det. Och då bör du göra slut.

Jag tänker inte lägga någon skugga över den här killen. Han gör säkert de prioriteringar som är rätt för honom där han befinner sig i livet. Men jag blir frustrerad när du inte inser att det är DU som bestämmer vad du vill få ut av ett förfhållande, och att du faktiskt har allt rätt i världen att kräva  det.

VIll du ha en kille som ställer upp så är det vad du ska ha.
    VIl ldu ha en kille som ger komplimanger utan att du behöver dra dem ur honom, då ska du ha det.

Sälj dig inte så billigt människa!

Ordet
  • Fanny b
    Miss Cee skrev 2012-06-04 23:27:27 följande:
    1. Han är troligen en helt normal kille, med goda och dåliga sidor som alla andra.

2. Nej det kommer inte att bli bättre i den meningen att han helt plötsligt kommer att ändra sig så mycket som du behöver.

3. Det handlar inte om vad du kan begära - det handlar om vad DU VILL HA!!!!
      DU sätter upp kriterierna för vilken man du vill ha.
    DU bestämmer om det killen erbjuder är rätt för dig eller inte.
    Antingen är det det, och då är ju allt bra och du bör sluta försöka ändra honom.
    Eller så är det inte det. Och då bör du göra slut.

Jag tänker inte lägga någon skugga över den här killen. Han gör säkert de prioriteringar som är rätt för honom där han befinner sig i livet. Men jag blir frustrerad när du inte inser att det är DU som bestämmer vad du vill få ut av ett förfhållande, och att du faktiskt har allt rätt i världen att kräva  det.

VIll du ha en kille som ställer upp så är det vad du ska ha.
    VIl ldu ha en kille som ger komplimanger utan att du behöver dra dem ur honom, då ska du ha det.

Sälj dig inte så billigt människa!
  • ius lexis

Du skriver att du drömmt om att en kille tar dej med storm!Då låter det som att denna kille inte gör det! kanske inte är killen det är fel på utan att dina känslor egentligen inte är som de borde. Låter som ett tråkigt liv, gör slut!

Ang att ta ansvar så skulle kag springa om någon krävde att jag skulle agera mamma till barnet och kompensera för en splittrad kärnfamilj.
    men det känns inte som det är där skon klämmer, du verkar egentligen tycka att han är en trist typ men har inte fattat att det är så du känner utan fokuserar på hur HAN känner.

• sextiotalist
    ius lexis skrev 2012-06-07 16:03:57 följande:
    Du skriver att du drömmt om att en kille tar dej med storm!Då låter det som att denna kille inte gör det! kanske inte är killen det är fel på utan att dina känslor egentligen inte är som de borde. Låter som ett tråkigt liv, gör slut!

Ang att ta ansvar så skulle kag springa om någon krävde att jag skulle agera mamma till barnet och kompensera för en splittrad kärnfamilj.
    men det känns inte som det är där skon klämmer, du verkar egentligen tycka att han är en trist typ men har inte fattat att det är så du känner utan fokuserar på hur HAN känner.

jag reagerar också på Ts önskan, jag hade också för övrigt lagt benen på ryggen om en man förväntade sig att jag skulle in och ta över rollen som förälder i en splittrad familj.

Varför räcker det inte med en man som älskar dig och respekterar ditt barn.

Men nu verkar den här killen vara en ganska normal 24-åring, med andra prioriteringar än familj.   
  • sextiotalist

Och svaret på din sista mening

Det är nog svårt att hitta en man som ersättare för den frånvarande pappan, men vill du ha det så skall du vara tydlig från dag ett att du förväntar dig att mannen blir en pappa åt ditt barn, så han har en chans att hoppa av innan det går för långt 

• sofiahivall

Vart fan har jag begärt att han ska kompensera upp en splittrad kärnfamilj? Han kan aldrig bli pappa till mitt barn och det vet jag men jag orkar inte ens förklara mig. Tack för vissa bra ord, andra sämre! Det löser sig, det gör det alltid!:)

• Litet My

Jag tror han är en helt normal kille för sin ålder, men däremot inte riktigt redo för att binda sig och skaffa familj.

Tror min sambo var bortåt 27 innan han kände att det var helt okej att släppa "ungdomslivet/friheten" och satsa på oss och familj, nu bgjorde han förvisso inte som din kille men funderinbarna fanns där och ångesten om han verkligen var redo för att leva med barn och inte kunna leva sådär impulsivt för dagen.  

• Nick1

Man kan förvänta sig hur lite eller hur mycket man vill.
    Hur det sedan blir är en annan sak.

Han behöver inte göra någonting för att underlätta ditt föräldraskap, det är du och HAN som är ett par, inte du, barnet och han.
    Barnet är ditt, vill han hjälpa till är det bra för dig ifall det underlättar och ni är överrens om barnuppfostran och rutiner.

Minimikrav torde vara att han beter sig som en vuxen i sin relation till barnet, respektera barnet som vilket random barn över lag borde bli och att han har förståelse för att du har mer att göra än honom när det kommer till ansvar och liknade så han inte kräver orimligt mycket tid från din sida att ägna Er. (som i du och han)

• Ess

Varför fortsätter du inte leta tills du hittar en kille som är barnkär och har egna barn.
    Då är sannolikheten större att han tillbringar mer tid hemma med familjen. Gillar han barn och är van vid dem så blir det även lättare för honom att ta till sig din son och hantera honom på ett bra sätt. Men då förväntas det ju klart samma saker från dig gentemot hans barn.

Jag tror att en förälder passar bäst med en annan förälder. Att som barnlös träffa en man med barn var ingen hit, tur att dom var stora i alla fall. Jag hade absolut noll och inget intresse alls av hans barn, tyckte mest det var tråkigt när dom kom för då skulle det göras si och så och det skulle passas upp osv.
    Jag valde att leva parallellt med dem när dom var där, passade på att utöva mitt intresse till max.

Det verkar som om du och denna killen står på helt olika ställen i livet, ni har dessutom helt olika behov. Håll ögonen öppna när du är ute för det finns nog någon som passar dig bättre.

• sofiahivall
    melodikräkival skrev 2012-06-09 16:22:47 följande:
    Man kan förvänta sig hur lite eller hur mycket man vill.
    Hur det sedan blir är en annan sak.

Han behöver inte göra någonting för att underlätta ditt föräldraskap, det är du och HAN som är ett par, inte du, barnet och han.
    Barnet är ditt, vill han hjälpa till är det bra för dig ifall det underlättar och ni är överrens om barnuppfostran och rutiner.

Minimikrav torde vara att han beter sig som en vuxen i sin relation till barnet, respektera barnet som vilket random barn över lag borde bli och att han har förståelse för att du har mer att göra än honom när det kommer till ansvar och liknade så han inte kräver orimligt mycket tid från din sida att ägna Er. (som i du och han)
Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av den nya killen/BONUS pappan? (Som absolut inte vill kalla sig "pappa")