• chaparall

Ska man köpa ut alkohol till sin tonåring?

Nu har Systembolaget tydligen anlitat ett gäng experter som ska guida oss föräldrar rätt. Man kan livechatta nu kl 21-22 med Bengt Grandelius och andra experter andra dagar i veckan. Bara ett tipz. *förvirrad tonårsförälder*

www.systembolagetkampanj.se/janej/chatt/ 

• Svar på tråden Ska man köpa ut alkohol till sin tonåring?
  • izado

Nej det ska man inte. Så, ursäkta mig, jävla idotisk får man ej vara. Man bör dessutom lägga grunden för synen på alkohol innan ens barn är i den åldern där alkohol börjar bli intressant. Man bör ha en låg profil till alkohol som förälder, dvs, man dricker inte med barn. Möjligen en öl eller ett glas vin men aldrig så man blir påverkad. Man bör sträva efter att de barn en sund syn på alkohol som gör att OM de dricker innan de är lovliga till det så vågar de komma hem. Till sist och syvene så handlar det hela väldigt mkt om att bygga upp ens barns självkänsla så när dagen med grupptryck gällande sprit,cigg och andra droger har ens ungdom styrkan, förmågan och modet att stå emot grupptrycket.

• Nilsson

Nej. Köper man alkohol till sina barn så dricker dom. Köper man kondomer så knullar dom.
    Jag har två tjejer, så jag skiter nog i att köpa tamponger också.

• Nilsson

Det är det att köra för fort, ladda ner film och musik eller inte betala tv-licens också. Knappast relevant i frågan.

• mpermper

Det tycker jag nog. Man ska inte göra de där sakerna du räknade upp heller.

• mpermper

Utom att betala tv- licens förstås. Drt ska man göra;) Förutsatt att man har en tv- mottagare.

• Nilsson

Ja, men väldigt många människor väljer att bryta mot vissa lagar ändå.
    Så länge det är lagligt att knulla djur, så anser jag nog moral vara viktigare än lag i det här landet.

Ungar som vill dricka alkohol kommer också att göra det, sen är det upp till dig som förälder att göra det bästa av situationen. Mina föräldrar köpte ut folköl till mig på högstadiet, sen mellanöl och starköl på gymnasiet. Hade iaf fyra klasskamrater (bara tjejer) vars föräldrar inte köpte ut. Samtliga blev minst en gång akut magpumpade efter att ha hällt i sig häxblandning. Ännu fler blev riktigt fulla på hembränt. Jag klarade av att hålla mig salongsberusad.
    Idag dricker jag max 2-3 gånger per år.

Så ja, jag kommer utan att blinka köpa ut till mina tjejer, helt enkelt för att jag vill kunna kontrollera vad dom dricker (och hålla ner procenthalten på innehållet). För testa alkohol, det kommer dom göra, förr eller senare.

• mpermper

Fast du hänvisar till några få exempel som du har upplevt i din närhet. Statistiken säger något helt annat - du väljer att tro att den är manipulerad eller vad?

• Nilsson

Ja, absolut.

"En ny Sifoundersökning visar att 94 procent av landets tonårsföräldrar tar avstånd från att köpa alkohol till 17-åriga ungdomar. Samtidigt uppger 20-25 procent av ungdomarna själva att de har fått starköl, cider eller alkoläsk från sina föräldrar."

Att föräldrarna ljuger, och ungdomarna talar sanning kan jag förstå, färav differensen. Hur många har deltagit i undersökningen. 20-25%? Kan dom inte räkna procent? Kan dom inte räkna alls?

"Tidigare undersökningar bland ungdomar i 17-årsåldern visar att över 80 procent av dem konsumerar alkohol."

Så 6% av föräldrarna köper ut alkohol, 20-25% får alkoholen av sina föräldrar, och 80% av ungdomarna dricker. Ge mig en vettig slutsats på det!

Ungdomar kommer dricka alkohol, vare sig du vill eller inte. Får jag välja att hjälpa till med att fixa folköl, eller att de själva fixar hembränt så är det ett lätt val. Sen vill jag inte att dom dricker hemma var och varannan dag, men att gå på fest ibland på helgerna anser jag helt normalt, och då vill jag att dom dricker så bra grejer som möjligt, med så låg procenthalt som möjligt.

• Lavish

Från 18 tycker jag det kan vara okej beroende på omständigheter. Mindre mängder, champagne till nyår och student t.ex, tycker jag är helt okej 18+ om man har en ansvarsfull tonåring.

Under 18 tycker jag de kan få smaka lite hemma, men jag tycker inte man ska köpa ut sånt de får ta med sig hemifrån.

• mpermper

Vackert så. Men vad du än ger dina ungdomar så kan de ju alltid köpa till mer. Eller hur? De kan också sälja vidare det du gav dem till yngre ungdomar för att finansiera nya, starkare inköp. Ungdomar kan, liksom människor i övrigt, vara väldigt kreativa.

Jag kör på linjen att inte köpa ut. Set jag säger till mina ungdomar är att jag fattar att de kommer åt det på annat sätt, men jag står inte bakom det. Jag är alltid vaken när de kommer hem - de är ute någon helg i månaden - inte mer som tur är - man blir trött av att vaka;).

Jag tänker att om det finns en lag så ska ju inte jag som förälder underminera den genom att köpa ut till mina ungdomar. Då visar jag ju dem indirekt att jag tycker att lagen inte behöver beaktas.

• Nilsson

Du vet att dom dricker, du släpper ut dom i vetskapen att dom dricker, men du står inte bakom det?

Jag respekterar det faktum att du väljer att följa en lag som uppenbart inte fungerar, men det där låter konstigt.

• mpermper

Föräldrar som tror att deras tonåringar (från ca 15 och uppåt) inte dricker är naiva. Hur tänker du? Att jag ska köpa ut till dem bara för att jag förstår att alkohol förekommer?
    Vi pratar om tonåringar - jag kan inte låsa in dem. Den ena är dessutom myndig. Det jag kan göra är att kommunicera med dem. Delge dem min ståndpunkt. Berätta om mina erfarenheter med alkohol och om att alkoholism inte enbart drabbar parkbänksgänget.

Att lagen inte funkar beror just på att så många föräldrar underminerar den. Det hjälper inte till i någon positiv riktning att folk gör det.

• Nilsson

Tycker bara det är konstigt att säga att du inte står bakom det. I övrigt håller jag med dig, låsa in dom hjälper inte.

Att föräldrar underminerar lagen genom att inte följa den är iofs sant. Jag ser dock fortfarande mycket hellre att föräldrarna köper ut öl, än att det langas hembränt och smuggel.

Är helt övertygad om att det 20-25% som fixat sin alkohol genom föräldrarna, även kommer att fixa den utan föräldrarnas hjälp. Tror man att 20-25% däremot skulle sluta dricka helt, jag då kan jag förstå att man även tror att man gör barnen en otjänst.

• Dina08

Nej! Jag tänker inte sanktionera att de dricker innan 18 (krogen), 20 ( handla). Om de får tag i alkohol på annat sätt kommer jag att bli arg, spelar ingen roll hur de reagerar på det. det finns forskning på att man hjälper tonåringar att själva säga nej om man är tydlig.

• gugeligu
    izado skrev 2012-07-11 05:43:40 följande:
    Nej det ska man inte. Så, ursäkta mig, jävla idotisk får man ej vara. Man bör dessutom lägga grunden för synen på alkohol innan ens barn är i den åldern där alkohol börjar bli intressant. Man bör ha en låg profil till alkohol som förälder, dvs, man dricker inte med barn. Möjligen en öl eller ett glas vin men aldrig så man blir påverkad. Man bör sträva efter att de barn en sund syn på alkohol som gör att OM de dricker innan de är lovliga till det så vågar de komma hem. Till sist och syvene så handlar det hela väldigt mkt om att bygga upp ens barns självkänsla så när dagen med grupptryck gällande sprit,cigg och andra droger har ens ungdom styrkan, förmågan och modet att stå emot grupptrycket.
    håller helt med här. om man dricker massor själv hemma, vad förväntar man sig? ärligt. 
  • blomman07
    Nilsson skrev 2012-07-28 10:31:08 följande:
    Ja, absolut.

"En ny Sifoundersökning visar att 94 procent av landets tonårsföräldrar tar avstånd från att köpa alkohol till 17-åriga ungdomar. Samtidigt uppger 20-25 procent av ungdomarna själva att de har fått starköl, cider eller alkoläsk från sina föräldrar."

Att föräldrarna ljuger, och ungdomarna talar sanning kan jag förstå, färav differensen. Hur många har deltagit i undersökningen. 20-25%? Kan dom inte räkna procent? Kan dom inte räkna alls?

"Tidigare undersökningar bland ungdomar i 17-årsåldern visar att över 80 procent av dem konsumerar alkohol."

Så 6% av föräldrarna köper ut alkohol, 20-25% får alkoholen av sina föräldrar, och 80% av ungdomarna dricker. Ge mig en vettig slutsats på det!

Ungdomar kommer dricka alkohol, vare sig du vill eller inte. Får jag välja att hjälpa till med att fixa folköl, eller att de själva fixar hembränt så är det ett lätt val. Sen vill jag inte att dom dricker hemma var och varannan dag, men att gå på fest ibland på helgerna anser jag helt normalt, och då vill jag att dom dricker så bra grejer som möjligt, med så låg procenthalt som möjligt.
    Du tror alltså att om du ger dina döttrar alkoläsk med lågprocenthalt, så kommer de att dricka fyra bacardi breezer och sedan gå hem lagom fnissiga en timme innan midnatt? Det var det dummaste jag hört någonsin. Av alla mina tjejkompisar jag har haft genom åren, har de som fått alkohol utköpt varit värst. Jag som inte hade mjukstartat med söt cider klarade inte av att shotta fulspriten eller dricka äckliga groggar. Vilka gjorde det? Jo, de som redan fått i sig lite. Vill dina ungdomar bli skitfulla på fulsprit kommer de att bli det, söt cider hemifrån eller inte.
Svar på tråden Ska man köpa ut alkohol till sin tonåring?