Nilsson skrev 2012-07-28 10:31:08 följande:
Ja, absolut.
"En ny Sifoundersökning visar att 94 procent av landets tonårsföräldrar tar avstånd från att köpa alkohol till 17-åriga ungdomar. Samtidigt uppger 20-25 procent av ungdomarna själva att de har fått starköl, cider eller alkoläsk från sina föräldrar."
Att föräldrarna ljuger, och ungdomarna talar sanning kan jag förstå, färav differensen. Hur många har deltagit i undersökningen. 20-25%? Kan dom inte räkna procent? Kan dom inte räkna alls?
"Tidigare undersökningar bland ungdomar i 17-årsåldern visar att över 80 procent av dem konsumerar alkohol."
Så 6% av föräldrarna köper ut alkohol, 20-25% får alkoholen av sina föräldrar, och 80% av ungdomarna dricker. Ge mig en vettig slutsats på det!
Ungdomar kommer dricka alkohol, vare sig du vill eller inte. Får jag välja att hjälpa till med att fixa folköl, eller att de själva fixar hembränt så är det ett lätt val. Sen vill jag inte att dom dricker hemma var och varannan dag, men att gå på fest ibland på helgerna anser jag helt normalt, och då vill jag att dom dricker så bra grejer som möjligt, med så låg procenthalt som möjligt.
Du tror alltså att om du ger dina döttrar alkoläsk med lågprocenthalt, så kommer de att dricka fyra bacardi breezer och sedan gå hem lagom fnissiga en timme innan midnatt? Det var det dummaste jag hört någonsin. Av alla mina tjejkompisar jag har haft genom åren, har de som fått alkohol utköpt varit värst. Jag som inte hade mjukstartat med söt cider klarade inte av att shotta fulspriten eller dricka äckliga groggar. Vilka gjorde det? Jo, de som redan fått i sig lite. Vill dina ungdomar bli skitfulla på fulsprit kommer de att bli det, söt cider hemifrån eller inte.