Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik
Mitt barn är 5 månader gammal och jag har ammat honom sedan han föddes. Nu ska jag börja jobba första juli, och min man ska ta över föräldraledigheten. Vi har försökt introducera flaskan försiktigt för ett par månader sedan, och ge utpumpad mjölk då och då. De sista två veckorna har vi gett varje dag, men det går bara inte. Ibland fattar han bara inte att han ska dricka, men oftast blir han arg och less.
I morse gick det bättre än på länge, nu fick vi efter gemensamma ansträngningar under en timme i honom ca 30 ml. Då använde vi en flaska från NAN.
Förutom NAN har vi flaskor från Tommee Tippee, MAM och Meleda Calma. Tommee Tippee och Meleda Calma funkar inte alls, de andra är lite bättre. Min mamma har sagt att jag när jag var liten vägrade använda annat än latexnappar (sådana som är gula), finns sådana att få tag på nuförtiden?
Vi har provat mata honom före och efter att han ammats, när han varit hungrig (går inte alls, då blir han jättearg) och när han varit mätt och glad. Vi har provat låta honom sitta i barnstolen, ligga på sängen, sitta i famnen eller att vi har gått runt och burit honom. Vi har provat med ersättning (som han tyckte var jätteäckligt) och med pumpad mjölk. Ingenting fungerar.
Har någon några fler tips? Finns det något vi inte provat? Det börjar kännas som om det är bråttom nu, med bara tre veckor kvar till dess att det måste fungera.