• Krupskaja

Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik

Mitt barn är 5 månader gammal och jag har ammat honom sedan han föddes. Nu ska jag börja jobba första juli, och min man ska ta över föräldraledigheten. Vi har försökt introducera flaskan försiktigt för ett par månader sedan, och ge utpumpad mjölk då och då. De sista två veckorna har vi gett varje dag, men det går bara inte. Ibland fattar han bara inte att han ska dricka, men oftast blir han arg och less.
    I morse gick det bättre än på länge, nu fick vi efter gemensamma ansträngningar under en timme i honom ca 30 ml. Då använde vi en flaska från NAN.

Förutom NAN har vi flaskor från Tommee Tippee, MAM och Meleda Calma. Tommee Tippee och Meleda Calma funkar inte alls, de andra är lite bättre. Min mamma har sagt att jag när jag var liten vägrade använda annat än latexnappar (sådana som är gula), finns sådana att få tag på nuförtiden?

Vi har provat mata honom före och efter att han ammats, när han varit hungrig (går inte alls, då blir han jättearg) och när han varit mätt och glad. Vi har provat låta honom sitta i barnstolen, ligga på sängen, sitta i famnen eller att vi har gått runt och burit honom. Vi har provat med ersättning (som han tyckte var jätteäckligt) och med pumpad mjölk. Ingenting fungerar.

Har någon några fler tips? Finns det något vi inte provat? Det börjar kännas som om det är bråttom nu, med bara tre veckor kvar till dess att det måste fungera.

• Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik
  • Åsapåsa

Vilken jobbig sits ni är i. Mina 3 barn har också totalvägrat flaskan och ersättning. Eftersom jag inte behövde ge dem det så fortsatte vi inte, men ska man börja jobba så är det ju en annan sak.

Mitt tips kräver lite is i magen. Här i England där vi bor nu börjar mammorna oftast att jobba tidigare och då måste bebisen ta flaskan. Flera kompisar samt dagmammor har berättat för mig att de inte kunde få sina bebisar att ta flaskan men när de började dagis så efter mkt skrik och gråt tog de den till slut. Hungern tog liksom överhanden. I mångas öron låter säkert detta fruktansvärt, men har man inget val så har man inte.

I vilket fall önskar jag er lycka till!

• Daeminimon
    Åsapåsa skrev 2012-06-14 16:00:48 följande:
    Vilken jobbig sits ni är i. Mina 3 barn har också totalvägrat flaskan och ersättning. Eftersom jag inte behövde ge dem det så fortsatte vi inte, men ska man börja jobba så är det ju en annan sak.

Mitt tips kräver lite is i magen. Här i England där vi bor nu börjar mammorna oftast att jobba tidigare och då måste bebisen ta flaskan. Flera kompisar samt dagmammor har berättat för mig att de inte kunde få sina bebisar att ta flaskan men när de började dagis så efter mkt skrik och gråt tog de den till slut. Hungern tog liksom överhanden. I mångas öron låter säkert detta fruktansvärt, men har man inget val så har man inte.

I vilket fall önskar jag er lycka till!

Måste och måste. Eddie började på dagis vid 10 månader, fick varken flaska eller ersättning. Bröstmjölk ur kopp.

TS, har du pratat med din arbetsgivare? Jag förstå att det är en svår sits, men om du förklarar läget kanske de kan ha förståelse? Prova föra en dialog med dem.
  • Esco

Har du testat att spetsa ersättningen med lite olja eller messmör? Detta rekommenderas vid förstoppning och jag vet flera barn som slukat ersättningen när den spetsats lite då den blir "godare".

Vad gäller själva flaskan så vägrar min son alla flaskor utom Dr' Browns. Vet dock inte vad som är så speciellt med dem mer än att de är till för bebisar med kolik (min son har inte kolik) men de har ett ventilationssystem som minskar risken för bland annat kolik och mellanöronsproblem och gör att alla de viktiga vitaminerna stannar kvar i bröstmjölken, ersättningen och vällingen.

• sirisdotter
    Daeminimon skrev 2012-06-14 16:04:55 följande:
    Måste och måste. Eddie började på dagis vid 10 månader, fick varken flaska eller ersättning. Bröstmjölk ur kopp.

TS, har du pratat med din arbetsgivare? Jag förstå att det är en svår sits, men om du förklarar läget kanske de kan ha förståelse? Prova föra en dialog med dem.
    Arbetsgivaren?   Både Ts och arbetsgivaren vet säkert att man har rätt  att amma på  arbetstid.   Men mitt föslag till Ts att pappan tar sig till jobbet så att babyn kan ammas har lämnats utan kommentar.

Det  verkar inte alls vara arbetsgivaren som kräver att Ts  ska börja arbeta igen efter så kort föräldraledighet.
  • Daeminimon
    sirisdotter skrev 2012-06-14 16:52:22 följande:
    Arbetsgivaren?   Både Ts och arbetsgivaren vet säkert att man har rätt  att amma på  arbetstid.   Men mitt föslag till Ts att pappan tar sig till jobbet så att babyn kan ammas har lämnats utan kommentar.

Det  verkar inte alls vara arbetsgivaren som kräver att Ts  ska börja arbeta igen efter så kort föräldraledighet.

TS sa i ett senare inlägg att det inte går att förlänga ledigheten med 2 veckors varning, det var detta jag syftade på.
  • sirisdotter
    Daeminimon skrev 2012-06-14 16:56:28 följande:
    TS sa i ett senare inlägg att det inte går att förlänga ledigheten med 2 veckors varning, det var detta jag syftade på.
    Kom på det,   ja.
  • Mary Jo
    Arbetsbien skrev 2012-06-13 09:47:03 följande:
    Oj, här blev det livat! Vad roligt att många vill hjälpa till! Få se om jag kan klargöra en del saker:

Jag kommer att börja jobba den första juli. Även om jag har ett väldigt roligt och fritt jobb så går det inte att komma nu två veckor innan och begära förlängd ledighet. Dessutom tror jag att det kunde bli ännu svårare att göra det senare, eftersom de flesta barn väl går igenom en utvecklingsfas vid 7-9 mån då de får svårt för separationer?

Jag pumpar ur mjölk som vi ger, men vi hoppas kunna komplettera med ersättning. Som det är nu tycker min son ersättning är jätteäckligt så nu väntar vi med det (och jo, det var Sempers vi provade. Vi låter också bli Nestlé så gott det går).

Och hej, Sofia! Skrattande Lycka till med flaskmatandet! Det är nog bra att ni börjar redan nu, så går det kanske lättare. Vi kämpar på, men det går sådär.

Cocco och de andra som gav puréer och gröt under dagen: Ungefär hur mycket äter era barn då? Hur mycket är normalt? Verkar de bli mätta när de ätit?

Jag hoppas det inte är något jag missat att svara på, och tack igen allihop!
    Grejen är den att mat ska du ju sakta,sakta öka upp och egentligen är det väl lite tidigt att ett helt mål ska bli utbytt men testa. Gör en smakportion gröt och ge han 1 sked och öka upp under ett tag. Blir magen dålig så måste du nog avvakta ett tag.

Alla barn äter ju olika men Vilja tex blev först mätt när hon åt ungefär 1 portion gröt och det tog ett tag så du kanske ska börja testa nu!

(Ongen tar fortfarande inte flaska,han blir arg som ett bi när jag försöker.. Måste be Ante testa,jag vill gå ut på midsommar! ..)  
    Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Nemi76

Har samma dilemma här med min tremånaders. Första månaden fick jag ingen ordning på amningen (såriga bröstvårtor, amningsnapp, pumpade osv) och fick ge med flaska, både ersättning och bröstmjölk, tillsammans med amning. De senaste två månaderna har det fungerat bra med amningen med nu när jag ska börja jobba halvtid så fungerar flaskmatningen inte alls och pappan får smärre panik hemma. Nu har jag 5 minuters gångväg till jobbet så hittills har pappan kommit till jobbet med barnet och jag har ammat och det har fungerat. Men det blir krångligt av flera orsaker. Dels är det inte alltid jag är på kontoret, ibland måste jag med kort varsel till annan ort och då finns ingen direkt paus för amning och dels blir pappan väldigt bunden till hemmet. Han kan inte åka och hälsa på sina föräldrar osv för han måste kunna ta sig till mitt jobb varannan-vartredje timme för att barnet ska få mat.

Vi har testat olika nappar, de som gick bra i början (Calma) går inte bra alls, Avent går inte heller. Barnet suger inte på nappen alls, nappen bara ligger i munnen och barnet blir vansinnigt över att få en napp i munnen (dock går vanlig napp bra, men ingen dinapp). Det spelar ingen roll om det är bröstmjölk eller ersättning i flaskan osv. Inte heller om jag är hemma eller på jobbet när pappan försöker mata.

Vi kämpar på och förhoppningsvis om en månad eller två kan barnet kanske äta lite gröt mitt på dagen men jag hoppas att barnet tar flaskan lite tidigare, så vi slipper allt krångel. Tar gärna emot alla tips jag kan få förrutom tipset om att sluta jobba    

• Krupskaja

För oss har det gått bra, men jag vet tyvärr inte om det hjälper dig Nemi76 eftersom ditt barn är så litet ännu att det inte borde äta mat. Det är nämligen det som har funkat: päronpure och gröt. Nappflaska accepterar han fortfarande inte.
    Den första veckan var jättesvår och han åt extremt lite. Vi frågade Bvc, men de trodde inte att det var farligt utan att han fick i sig det han skulle när han ammade, när jag var hemma. Han verkade inte heller jätteledsen, utan var oftast glad när han och pappan var ute och gick (men orolig hemma, kanske för att jag saknades?).
    Jag provade att jobba till 16.30 några dagar, men det blev för sent så nu jobbar jag till 15 varje dag, och då funkar det bra. Portionerna blir större och större, och nu äter han en halv burk puré, flera rån och lite gröt varje dag. Det är väl inte alls mycket, men han är nöjd och då är vi nöjda.

Det kommer nog lösa sig för er också på något sätt, Nemi76. Prova allt möjligt, prova det många gånger i rad och ge inte upp även om det känns omöjligt, och lycka till!

• Mary Wollstonecraft

Samma problem här, men vi hoppas det är på väg att lösa sig : köpte dinapp till vanlig esska-flaska, den nappen som är lite lutad uppåt så att säga. Det var en chansning men jag tänkte att eftersom formen påminner om esska-nappar, dom han tar, är det värt ett försök. Och se där, det fungerade! Han fick bröstmjölk, ska kanske tilläggas.

• Nemi76
    Arbetsbien skrev 2012-07-19 22:22:44 följande:
    För oss har det gått bra, men jag vet tyvärr inte om det hjälper dig Nemi76 eftersom ditt barn är så litet ännu att det inte borde äta mat. Det är nämligen det som har funkat: päronpure och gröt. Nappflaska accepterar han fortfarande inte.
    Den första veckan var jättesvår och han åt extremt lite. Vi frågade Bvc, men de trodde inte att det var farligt utan att han fick i sig det han skulle när han ammade, när jag var hemma. Han verkade inte heller jätteledsen, utan var oftast glad när han och pappan var ute och gick (men orolig hemma, kanske för att jag saknades?).
    Jag provade att jobba till 16.30 några dagar, men det blev för sent så nu jobbar jag till 15 varje dag, och då funkar det bra. Portionerna blir större och större, och nu äter han en halv burk puré, flera rån och lite gröt varje dag. Det är väl inte alls mycket, men han är nöjd och då är vi nöjda.

Det kommer nog lösa sig för er också på något sätt, Nemi76. Prova allt möjligt, prova det många gånger i rad och ge inte upp även om det känns omöjligt, och lycka till!
    Tack för tipsen, vi har ju inte försökt så länge än men vi får fortsätta försöka och hoppas på att det löser sig. Så småningom ska ju A börja med vanlig mat så det är ju inte för evigt
  • Nemi76
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-07-20 15:44:34 följande:
    Samma problem här, men vi hoppas det är på väg att lösa sig : köpte dinapp till vanlig esska-flaska, den nappen som är lite lutad uppåt så att säga. Det var en chansning men jag tänkte att eftersom formen påminner om esska-nappar, dom han tar, är det värt ett försök. Och se där, det fungerade! Han fick bröstmjölk, ska kanske tilläggas.

Jag tror att jag vet vilken dinapp du menar. Vi testade med en sådan eftersom den var lik nappen och visst sög A på dinappen lite, me svalde då ingen mjölk och blev smått vansinnig till slut... Men jag tror att det är den nappen vi får fortsätta med att försöka...
  • Greta Anna

Du har säkert fått svar som täcker ditt behov men ville ändå svara.

Eftersom barnet är 5 mån kan ni börja ge mat och gröt. Du kan fortsätta amma på morgon och kväll tills barnet visar att det vill sluta.
    Mina små (4st) har vägrat flaska och velat amma men slutat mellan 7 till 9 månader självmant när de hellre velat vara med vid matbordet.

Pröva med kopp (finns på apoteket för ca 20kr).
    Första barnet matade vi med potatismos blandat med mycket mjölk som en vällingsörja. Bröstmjölk smakar ibland sämre än ersättning enligt barnen, prova olika sorter av ersättning.
    Det brukar vara lättare för pappan att mata med flaska eftersom han inte luktar mjölk. Håll dig hemifrån när du vet att bebisen är hungrig håll dig borta flera timmar.

Att sluta amma är skitjobbigt. Lika jobbigt som att börja faktiskt... Men det kommer gå när både du och bebisen är redo. Trappa ner försiktigt och försök följa med i eran takt. Men var också beslutsam så att det blir som du vill ha det. Kom ihåg att det är en kort övergångsperiod som ni snart är igenom.
    Lycka till på jobb och med småbarn.

Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik