• Anonym (har anmält)

Har anmält till soc.

hej. jag har gjort en anonym anmälan till socialen om en vän till mig. hon har endel stora problem och jag har försökt prata med henne men hon bara fräser åt mej. så jag gjorde en anmälan, enbart för barnens skull.
    jag skickade in en anonym anmälan, ett brev där jag tog upp problemen.
    nu undrar jag om hon kommer att få läsa detta brevet vid mötet hon ska på under veckan?

• Svar på tråden Har anmält till soc.
  • Anonym (Verkligen?)
    Esco skrev 2012-06-04 10:55:06 följande:
    Om du är orolig för att barnen far illa, vad har du själv att oroa dig över? Om du har rent mjöl i påsen så är det väll bara att skita i om din vän får veta att det är du. Stå för det i stället. Det vill säga om du har rätt i det du anklagar henne för?!

Så bara för att man inte anmäler anonymt så betyder det att personen i fråga har rätt?

Socialtjänsten ringde oss förra veckan för att en granne ringt och sagt att hon inte sett våra barn på flera veckor och att hon misstänkte att vi höll barnen inne och en massa goja.

Den grannen har inte sett våra barn eftersom vi har fått evakuera vårt hus,så INGEN har varit hemma på flera veckor.Grannen måste ha "missat" alla hantverkare som varit i huset under dessa veckor.......
    Men visst eftersom hon inte var anonym så har väl grannen rätt
  • Anonym (Verkligen?)
    Simon 681 skrev 2012-06-04 10:55:54 följande:
    Kanske någon socarbeta kan skara på, men jag tror att de säger att de har fått ett brev och att vissa saker i det är alarmerande. Jag kan inte tänka mig att de skulle läsa brevet, utan snarare tala om vissa saker från brevet.
    Visst har den som blivit anmäld rätt att läsa brevet!
  • Anonym

Jag tycker att det är jättebra att du anmälde ts.
    Om du är orolig för barnet och föräldern därtill är våldsam låter det som att det kan vara en god ide att undersöka vad som pågår.

Om du är anonym eller inte är inte det viktiga, det viktiga är att barnet får hjälp om det behövs.
    Och allt för många är alltför flata och tittar bort när det finns misstankar om att barn far illa.
    Det gjorde inte du och det ska du ha kudos för.

Bra gjort ts.        

• Esco
    Anonym (Verkligen?) skrev 2012-06-04 11:01:42 följande:
    Så bara för att man inte anmäler anonymt så betyder det att personen i fråga har rätt?

Socialtjänsten ringde oss förra veckan för att en granne ringt och sagt att hon inte sett våra barn på flera veckor och att hon misstänkte att vi höll barnen inne och en massa goja.

Den grannen har inte sett våra barn eftersom vi har fått evakuera vårt hus,så INGEN har varit hemma på flera veckor.Grannen måste ha "missat" alla hantverkare som varit i huset under dessa veckor.......
    Men visst eftersom hon inte var anonym så har väl grannen rätt
    Nej jag menar att allt för mycket människor springer till socialen och anmäler anonymt helt utan grund. Precis som er granne gjort vid detta tillfälle. Nu hade ni tur, men det hade kunnat gå illa. Ibland vidtar socialen betydligt större åtgärder än ett telefonsamtal och jag tycker inte att det är att leka med.

Om jag på allvar ansåg att ett barn for illa så hade jag kontaktat socialen i syfte att hjälpa barnet. Varför ska jag vara anonym då? Om det jag anklagar en förälder för är helt rätt?
  • Anonym
    Esco skrev 2012-06-04 11:04:26 följande:
    Nej jag menar att allt för mycket människor springer till socialen och anmäler anonymt helt utan grund. Precis som er granne gjort vid detta tillfälle. Nu hade ni tur, men det hade kunnat gå illa. Ibland vidtar socialen betydligt större åtgärder än ett telefonsamtal och jag tycker inte att det är att leka med.

Om jag på allvar ansåg att ett barn for illa så hade jag kontaktat socialen i syfte att hjälpa barnet. Varför ska jag vara anonym då? Om det jag anklagar en förälder för är helt rätt?
    För att skydda dig själv och dina ev. barn kanske.
    Om det finns en risk att den du anmäler kommer att utöva våld mot er.
    Det finns såna människor tyvärr som inte drar sig för sånt.   
  • Anonym (Verkligen?)
    Esco skrev 2012-06-04 11:04:26 följande:

Ok,nu förstår jag vad du menar
  • Anonym (Verkligen?)

TS,jag tycker också att du gjorde rätt så backa inte pga rädsla!

• Anonym
    Anonym (Verkligen?) skrev 2012-06-04 11:12:34 följande:
    TS,jag tycker också att du gjorde rätt så backa inte pga rädsla!
    Hur vet du det. Ts har inte ens skrivit varför hon anmälde. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-04 11:13:29 följande:
    Hur vet du det. Ts har inte ens skrivit varför hon anmälde. 

Nja, jag utgår ifrån att ts har anmält för att hon är orolig för barnet/barnen.
    Och om man är orolig ska man anmäla.

Sen om det finns fog för den oron, det är något som jag inte har en aning om, men det är varken min eller vår sak här på familjeliv att bedöma.
    Det är soc sak att avgöra.     
  • Anonym

Självklart får hon läsa brevet!

Hoppas du har fog för anmälan så du inte har ställt till med något som inte går att dra tillbaka! 

• Anonym

Min familj blev anmälda av en anonym släkting. Men eftersom vi fick läsa en utskrift av telefonsamtalet kunde vi ganska enkelt komma fram till vem det var som gjort den.
    Precis som jag kan förstå att det kan vara på sin plats att kunna anmäla anonymt så tycker jag det är den anmäldes rätt att få ta del av de fullständiga "anklagelserna".

• Simon 681

Så om man vill att anonymt verkligen skall vara anonymt så bör man tänka på hur man formulerar brevet? Betyder verkligen anonym endast att man inte nämner namnet? Det är ju bra att veta i så fall.

• Anonym
    Simon 681 skrev 2012-06-04 12:18:32 följande:
    Så om man vill att anonymt verkligen skall vara anonymt så bör man tänka på hur man formulerar brevet? Betyder verkligen anonym endast att man inte nämner namnet? Det är ju bra att veta i så fall.
    Det är i alla fall min erfarenhet. För oss gick det "plätt-lätt" att räkna ut vem det var, trots att det inte ens var ett brev utan ett nedtecknat telefonsamtal.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-04 12:37:34 följande:
    Det är i alla fall min erfarenhet. För oss gick det "plätt-lätt" att räkna ut vem det var, trots att det inte ens var ett brev utan ett nedtecknat telefonsamtal.

Ja, det är nog vanligast att den anmälde förstår vem som har anmält även då det är en "anonym" anmälare.
  • studentbruttan29

Jag har anmält min sons pappa, jag var på möte idag och fick då själv läsa mot-anmälan som pappan gjort på mig. Nu var ingen av oss anonyma vid anmälandet men vi fick läsa vad som stod. Sedan får personen som är anmäld ge förklaringar på det som står i papperna, dvs det som personen är anmäld för.

Svar på tråden Har anmält till soc.