Rimlig kalorinivå för att gå ner?
Jag har lagt det på 900 kcal om dagen, vilket är hälften av det min kropp använder i vila om jag uppfattat det rätt. Någon som vet? Och kan hjälpa mig räkna ut det?
Jag har lagt det på 900 kcal om dagen, vilket är hälften av det min kropp använder i vila om jag uppfattat det rätt. Någon som vet? Och kan hjälpa mig räkna ut det?
Gratisappen ShapeUp kan räkna ut det åt dej
Låter lite. 1200-1300 låter mer rimligt.
Inte alls bra. Din kropp kommer att hamna i svält och risken finns istället att den försöker lagra så mycket den kan. Enda sättet att få en sund vikt är att äta normalt. Är du överviktig kommer du då att gå ner. Någon som är underviktig går upp. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål. Ät varierat och "naturlig" mat. Överviktiga människor hoppar ofta över frukost. Det är dumt.
Frukost: 2 mackor, 2.5-3 dl fil eller yoghurt med 1dl muslie/2 dl flingor, eller 1 port gröt. 1 frukt eller ett glas juice.
Lunch, middag: 125 g protein. 2 dl ris eller 3 äggstora potatisar eller 2-3 dl pasta (ca 70 g okokt pasta) eller någon annan sorts kolhydrater. 0.5-1 dl sås. 1 dl grönsaker eller mer.
Hoppa inte över mellanmålen. Det kan tex vara: 1 macka, 1 port fil och muslie, 100 g torkad frukt, 1 dl nötter.
Såhär rekommenderar dietister överviktiga att äta för att gå ner i vikt (och andra med).
För lite kalorier! Jag skulle inte äta mindre än 500 kcal underskott om dagen!
Äter du 1300 kcal ger set dig i pärlemorn en viktnedgång på 1/5 kg i veckan vilket är alldeles perfekt skulle jag säga!
Jag gissar att du inte har så mycket övervikt eftersom du bara förbränner 1800 per dag!
Ger det dig i teorin*
Jo jag har ganska mycket övervikt och har provat att äta 1300 kcal men det fingerade inte alls... Och då åt jag med
Viktklubb och fick i mig rätt sort av allt. Viktväktarna likaså helt meningslöst hände nada så nu hoppas jag på detta...
Men räknar du verkligen rätt då? Räknade du allt som du år och drack? Inkl ex mjölk i kaffet?
Matdagboken.se är helt suverän för det ändamålet!
Jag räknade verkligen allt, dricka, minsta lilla vindruva, en chokladbit, notoriskt nerskrivet.
Just nu känner jag faktiskt att jag mår bra och kan hålla det, men jag ville mer veta om jag verkligen kommer att gå ner i vikt.
Hittade en uträknare på nätet som räknade ut hur mycket man förbränner i vila, jag halverade det bara. Och jag har inte gått hungrig en enda dag, äter välling till frukost, shake till middag och nutriletts/modifasts pasta eller liknande till middag, och äpple till mellanmål.