• Anonym (Ledsen)

Byta IVF klinik?

Hej. Kanske finns andra i min situation som kan komma med råd? Har gjort 2 ivf försök på RPC på Akademiska i Uppsala. Har upplevt bemötandet från en del läkare där som hemskt nonchalant (bm och usk varit toppen). Varit ett flertal saker som absolut inte varit bra. Förstår att de har mycket och det är typ löpande band principen som gäller men tycker man ska kunna få ställa en fråga efter 2 misslyckade försök utan att bli avsnäst:(. Undrar om man på nått vis kan få byta klinik för 3:e försket på annat landsting ( sista gratisförsöket)e

• Svar på tråden Byta IVF klinik?
  • Anonym (Been there)

Mitt råd till dig är att byta om man inte har något förtroende för kliniken,även om ni måste betala själva. Om ni kan såklart! Gjort ivf försök på akkis men fick nog träffa alla olika läkare där. Fick till slut ett plus men kommer inte vända oss dit för syskonförsök. Usch, mår dåligt bara jag tänker på bemötandet vi fick när allt inte gick som det skulle vid ett av försöken.Tror tyvärr inte det går att överföra ditt sista landstingsförsök till annan klinik :(. Lycka till och ge inte upp!!

• Anonym

Ett tips är att kolla upp om det går att göra allt utom äggplock + återförande hos en privat gyn? Vi gör IVF på ort som ligger ca 1 h från vår hemstad, så jag gör alla VUL och blodprov privat i hemstaden. Kostar inget extra. Detta är inte till någon hjälp när det gäller att diskutera behandlingen eller resultatet, men man får i alla fall träffa samma privata gyn varje gång och det är bra mycket trevligare och enklare att gå till en liten klinik än till stora sjukhuset.

• Anonym (Ledsen)

Tack för svaren. Får fundera lite men om man inte kan byta, så tror jag vi tar sparpengarna vi har och vänder oss till en annan klinik, som jag hört fler är nöjda med. Är jobbigt nog att inte kunna få barn på egen hand orkar inte med mer konstigheter. Lycka till med era försök.

• Hjärtefröjd
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-06-03 16:46:48 följande:
    Tack för svaren. Får fundera lite men om man inte kan byta, så tror jag vi tar sparpengarna vi har och vänder oss till en annan klinik, som jag hört fler är nöjda med. Är jobbigt nog att inte kunna få barn på egen hand orkar inte med mer konstigheter. Lycka till med era försök.
    Man kan inte byta klinik när man gör landstingsförsök, vi har försökt, men nej.. det går inte. Tyvärr.
  • Anonym (Ledsen)

Bestämde oss för att byta klinik, och har fått tid till privat klinik i slutet av augusti. Jobbigt veta att vi först i september som tidigast får sätta igång igen. Men får försöka njuta av sommaren. Hjärtefröjd; ja det är hemskt:(

• Hjärtefröjd

Vi funderade som sagt också på att byta, men när det inte gick gjorde vi även vårt tredje försök på landstingskliniken. Ingen kul upplevelse direkt.

Nästa försök kommer vi att göra på en privat klinik i Sthlm. Hoppas det blir bättre och att vi till slut lyckas...

• Anonym

Jag och sambon har också gått på repro på Akademiska. Kan hålla med om att de ibland säger underliga saker, som om de inte riktigt har koll på historiken vilket kan bli HELT galet i den utsatta och känsliga situation som man befinner sig i. Sambon  fick provrör i handen flera gånger trots att vi skulle använda donator.... Han tog det inte bra.  Vi fick också träffa många olika läkare, men det är de öppna med - att det kan bli så. Min erfarenhet är att många läkare är lite speciella, det hör till yrket på något vis. Men jag bara mött EN på repro som jag verkligen inte gillar... De övriga är knepiga men har varit mycket bra. Kanske är mina åsikter färgade, vi väntar barn nu.

Det gör mig ledsen att läsa att du har så dåliga erfarenheter av er tid på repro. Det händer mycket i kropp och knopp under behandlingarna och det är jätteviktigt att man känner sig trygg och väl bemött! Jag hoppas att du hör av dig till dem och berättar om era upplevelser. Jag har själv klagat till dem när någon betett sig konstigt. Då får de en chans att bättra sig och tänka på vad de säger och gör. Jag hoppas också att ni får det bättre på nya kliniken. Förstår att det känns jobbigt att det innebär mer väntan, men det kanske visar sig att en paus blir rätt skönt innan ni börjar om?

LYCKA TILL!

• Gizzmo73

TS: Bra att ni bestämmt er för att byta. Gjorde oxå våra tre gratisförsök (+3FET) på Akademiska. Var på distans så enbart äggplock och insättning skedde där men det var fortfarande dom som bestämde hur allt skulle gå till.

Varje gång så fick vi tillbaka ett "guldägg", "en tiopoängare" osv. Och varje gång blev det ett negativt resultat och de blev lika förvånade varje gång. Då kan man ju tycka att man ändrar nått i behandlingen och testar nått nytt kanske. Men nej, de körde på med exakt samma rutin och mediciner på varenda försök. När jag försökte få dom att skriva ut tex trombyl som jag läst om så fick jag bara svaret att sånt sysslar dom inte med för det är inte vetenskapligt bevisat att det fungerar....

Bytte sen till Falun, fick helt nya mediciner + mediciner som inte var "vetenskapligt bevisade" och jag blev gravid på första försöket....     Har en underbar liten tjej hemma nu på 1 år Skrattande 

• Gizzmo73

Hjärtefrjöjd: De gjorde AHA på ägget sen fick jag trombyl, fragmin och kortison (nu kommer jag inte ihåg namnet på kortisonet)

• Hjärtefröjd

Aha, jag har testat allt utom AHA. Ska kolla om privatkliniken vi planerar att välja erbjuder det...

• Anonym (Ledsen)

Är gravid!:) Känns helt otroligt, och var något helt annat komma till CVL kliniken. Lycka till alla IVF are!

• Hjärtefröjd

Grattis!

Själva blev vi gravida på naturlig väg i juni, efter en immunologisk utredning/behandling i Athen. Gick in i vecka 34 igår.

• Anonym (Ledsen)

Stort grattis hjärtefröjd!. Nu är det inte långt kvar innan er älskling kommer:)

• Anonym (Ledsen)

Och tack för grattiset minst:)

Svar på tråden Byta IVF klinik?