• Anonym (Orolig mamma)

Min dotters alkoholiserade pappa

Redan i början av graviditeten valde jag att lämna min dotters pappa pga att jag fick veta att han misshandlat tidigare flickvänner, åkt dit för misshandel/rattfylla/ratt drogfylla/ stöld m.m. Och så hade han alkoholproblem, drack näst intill varje dag och gör fortfarande. Har lite frågor jag skulle vilja ha svar på. 

Pappan har bevakat umgänge med min dotter. Om han vill träffa henne tycker jag absolut han ska det under mitt krav att inte dricka dagen innan eller samma dag. Vilket han nu sumpat än en gång. Kan jag som förälder kräva att han gör ett blåstest innan umgänge för att veta att han är nykter? Han kanske inte har druckit sig berusad men ändå druckit så det inte märks. Jag har nu dragit in umgänget eftersom jag inte vill att ha  umgås med sin dotter när han dricker så mycket. 

När vi fortfarande var tillsammans var han på rättegång för alla saker han gjort. Jag misstänker att han fick domen kort tid efter, men han slängde den i soptunnan utan att läsa igenom den. Och så säger han att det är tillbakadraget av åklagaren att han inte får något som helst straff. Har jag rätt att veta vad han har fått för dom eller är det sekretess belagt? Tänker mest på min dotters rätt att få träffa sin pappa innan han (om han får fängelsestraff) åker in.

• Svar på tråden Min dotters alkoholiserade pappa
  • Rocket Mania

Bra av dig att lämna honom, good for you!

Jag vet inte vad du har rätt att kräva. Personligen hade jag inte känt mej trygg att lämna barnet till en påverkad person. Kan du rådfråga den som bevakar umgänget? 

• Anonym

Bara tingsrätten kan få igenom att han ska alkotestas innan umgänge, om han inte går med på det frivilligt. Ev. dom får du ut genom att maila eller ringa den tingsrätt han tillhör.

• Anonym

Det tror jag definitivt inte att du får igenom eftersom det ses som en kraftig kränkning. Tror att det är troligare att du kan ställa kravet om behandling för sitt missbruk vilket ligger mer i allas intresse, där kan alkotest vara obligatoriskt.

I övrigt har du ingen som helst rätt att ställa krav hur han ska leva, det är hans val. Däremot att han är nykter just vid umgänget men varken innan eller efter.

• Anonym (Orolig mamma)
    Rocket Mania skrev 2012-06-02 22:40:15 följande:
    Bra av dig att lämna honom, good for you!

Jag vet inte vad du har rätt att kräva. Personligen hade jag inte känt mej trygg att lämna barnet till en påverkad person. Kan du rådfråga den som bevakar umgänget? 
    Jag är alltid med under umgänget, sitter en till person i rummet intill. Jag är inte orolig att han ska göra mig illa. Men jag skulle inte känna mig säker med honom i mitt eget hem. 
    Vi har dragit ner till en halvtimme i veckan med, för dottern blir så orolig och rastlös av en hel timme, och hon trivs inte i hans famn, är väldigt avvaktande.  
    MammaEmelie91 skrev 2012-06-02 22:41:54 följande:
    Du kan gå till Tingsrätten och be om att få domen :)
    Tack så mycket, då ringer jag dit på måndag, :)
    Anonym skrev 2012-06-02 22:45:54 följande:
    Bara tingsrätten kan få igenom att han ska alkotestas innan umgänge, om han inte går med på det frivilligt. Ev. dom får du ut genom att maila eller ringa den tingsrätt han tillhör.
    Okej, bara prata med damen på familjerätten och se vad hon säger om det. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-06-02 22:58:30 följande:
    Det tror jag definitivt inte att du får igenom eftersom det ses som en kraftig kränkning. Tror att det är troligare att du kan ställa kravet om behandling för sitt missbruk vilket ligger mer i allas intresse, där kan alkotest vara obligatoriskt.

I övrigt har du ingen som helst rätt att ställa krav hur han ska leva, det är hans val. Däremot att han är nykter just vid umgänget men varken innan eller efter.
    Okej. Då är det alltså upp till honom att höra av sig igen när han anser sig nykter att träffa sin dotter. 
    Jag ställer inte krav hur han ska leva sitt liv, ställer krav att han ska komma nykter när han ska träffa sin dotter. Det jag menar med att han inte ska dricka dagen innan är att han inte ska komma bakfull och stinka sprit. 
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2012-06-02 23:01:17 följande:
    Okej. Då är det alltså upp till honom att höra av sig igen när han anser sig nykter att träffa sin dotter. 
    Jag ställer inte krav hur han ska leva sitt liv, ställer krav att han ska komma nykter när han ska träffa sin dotter. Det jag menar med att han inte ska dricka dagen innan är att han inte ska komma bakfull och stinka sprit. 
    Jag har resonerat lika att det är hans val.
    Jag vet precis vad du menar men har insett att du inte har rätt att ha åsikter om det. Det är olämpligt självklart och inget man önskar sina barn men det är så det är.
    *suckar uppgivet*
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-02 22:58:30 följande:

Ts kan välja att inte lämna ut barnet till en potentiellt onykter pappa för att skydda barnet.

Ts kan däremot inte få igenom drogtest utan hans vilja om inte tr dömer till det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-02 23:04:59 följande:
    Ts kan välja att inte lämna ut barnet till en potentiellt onykter pappa för att skydda barnet.

Ts kan däremot inte få igenom drogtest utan hans vilja om inte tr dömer till det.
    Det var det jag försökte skriva. Tack för att du formulerade det på ett mer korrekt sätt.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-06-02 23:04:59 följande:

Tack, jag vill inte för min dotters skull att hon ska träffa sin pappa onykter. Annars får han jätte gärna träffa henne. 
    Skulle inte göra något emot hans vilja, tänka bara att om något liknande skulle fungera (eftersom han är så bra på att ljuga om sitt drickande) så vet jag ju då om han druckit eller inte. 

• Anonym (Orolig mamma)

Kom på en till fråga. 

Säg att han skulle få fängelstraff och yrkar på att vi ska komma dit och hälsa på. Måste jag då ta mig dit för umgänge? Skulle kännas riktigt obehagligt för min del att åka till en anstalt, vilket då smittar av sig på min dotter. 

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2012-06-02 23:13:12 följande:
    Kom på en till fråga. 

Säg att han skulle få fängelstraff och yrkar på att vi ska komma dit och hälsa på. Måste jag då ta mig dit för umgänge? Skulle kännas riktigt obehagligt för min del att åka till en anstalt, vilket då smittar av sig på min dotter. 
    Svår fråga. Visst ska du egentligen ta barnet dit för umgänge så att barnet inte förlorar kontakten. Däremot kan det vara bra att försöka få umgängesstöd för barnet så du inte behöver vara med.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-06-02 23:24:02 följande:
    Svår fråga. Visst ska du egentligen ta barnet dit för umgänge så att barnet inte förlorar kontakten. Däremot kan det vara bra att försöka få umgängesstöd för barnet så du inte behöver vara med.
    Jo det går ju faktiskt i så fall. Inte för jag tror att han skulle höra av sig om det, han har inte itresserat sig av sin dotter under hela hennes uppväxt, (snart 1 år). Intresserar sig inte ens av henne under umgänget. Sitter mest och håller på med sin telefon. Så det känns som bortkastad tid. Men då har jag iaf gjort rätt för mig och sammarbetar.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2012-06-02 23:27:22 följande:
    Jo det går ju faktiskt i så fall. Inte för jag tror att han skulle höra av sig om det, han har inte itresserat sig av sin dotter under hela hennes uppväxt, (snart 1 år). Intresserar sig inte ens av henne under umgänget. Sitter mest och håller på med sin telefon. Så det känns som bortkastad tid. Men då har jag iaf gjort rätt för mig och sammarbetar.
    Vad ledsamt! Du gör rätt som ser till att ha ryggen fri. Det är viktigt för ev. framtida tvister.

Jag önskar dig och dottern all lycka i framtiden!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-06-02 23:33:17 följande:
    Vad ledsamt! Du gör rätt som ser till att ha ryggen fri. Det är viktigt för ev. framtida tvister.

Jag önskar dig och dottern all lycka i framtiden!
    Förlorar ju bara på att inte sammarbeta, plus att jag kan i riktigt dåligt fall förlora vårdnaden om dottern. Om då pappan skulle få så mycket stake att börja bråka. 

Tack så mycket, :) 
Svar på tråden Min dotters alkoholiserade pappa