• FinastE2010

Säga "du" om "jag" och "din ist för "min"?

Jag förstår ju vad sonen menar när han snackar andra blir ju dock lätt förvirrade, hehe. ;)
    Men iaf säger era barn också "du" och "jag" och "din" ist för "min". Han pratar alltså tvärtomspråk. ;)

Han är 2 år och 3 månader,

Hur ska jag på bästa sätt lära han "rätt" om man ens kan hjälpa till med det? Det är ju väldigt svårt att förklara för en 2åring att han ska säga "jag" ist för "du" så jag har inte sagt ngt. Däremot kanske jag gör fel om han t.ex. säger "du sitta där" och jag frågar "vill du sitta där". Borde jag ist låtsas som att jag inte förstår och jag går och sätter mig där? Om ni förstår hur jag menar.

Någon annan vars barn snackar likadant? :)

• Svar på tråden Säga "du" om "jag" och "din ist för "min"?
  • cosinus

Min äldsta gjorde det. Hon trodde helt enkelt att det var hon som var "du" och hennes saker som var "dina" eftersom det var så jag alltid sa när det gällde henne. Ganska logiskt egentligen.

Blev rätt många missförstånd med grannpojken som var året äldre där båda stod och slet i en leksak och han skrek min, min, min och hon skrek din, din, din och han inte alls begrep varför hon inte släppte :)

Jag gjorde inget annat än att prata med henne som vanligt och de knäcker ju koden rätt fort ändå. Tog några veckor så hade hon listat ut hur det hängde ihop.

• oväntatväntatgravid

Min son sa så i någon vecka, men varje gång han sa "din" om något som var hans och han menade sig själv så sa jag "nej, säg min bil" och försökte säga flera ggr, "min, din, min, din" utifrån hans perspektiv. Vet inte om det går fram det jag vill säga men jag sa hans namn om saker istället för att förvirra med din och lärde honom att säga min om sina saker.. typ "det här är xx bil", "ska xx äta upp mackan".. 

• Miew

Min lilla som blir 3 om några dagar säger "Han" till tjejer och "Hon" till killar . Och hans, hennes, honom och henne hamnar också fel. Men det rättar väl till sig snart. Storasyster blir tokig av att bli kallad "Han", men jag tycker det är lite charmigt

• oväntatväntatgravid
    oväntatväntatgravid skrev 2012-06-02 21:36:29 följande:
    Min son sa så i någon vecka, men varje gång han sa "din" om något som var hans och han menade sig själv så sa jag "nej, säg min bil" och försökte säga flera ggr, "min, din, min, din" utifrån hans perspektiv. Vet inte om det går fram det jag vill säga men jag sa hans namn om saker istället för att förvirra med din och lärde honom att säga min om sina saker.. typ "det här är xx bil", "ska xx äta upp mackan".. 
    han är snart 2 förresten. 
  • FinastE2010

Okej, tack för svaren. :) Tror sonen snackat så i 3 mån eller nått nu, men antar det släpper av sig självt sen. Tror nästan de lär sig sådana begrepp lättast genom böcker vad gäller sådana begrepp eftersom det blir oerhört krångligt att förklara för en 2åring, blir ju väldigt rörigt som sagt. :)

• Anna Svenssonliv

Min dotter säger " olika dana" om saker som är olika. Likadana om lika.

• anyXX

Jag tror inte du ska göra en för stor sak av det. Låtsas inte som att du inte förstår, de är tillräckligt frustrerade av att försöka kommunicera redan! Säg istället det rätta efteråt så förstår han snart.

flicka 2008 & pojke 2010
  • FinastE2010
    anyXX skrev 2012-06-03 17:36:00 följande:
    Jag tror inte du ska göra en för stor sak av det. Låtsas inte som att du inte förstår, de är tillräckligt frustrerade av att försöka kommunicera redan! Säg istället det rätta efteråt så förstår han snart.
    Nej precis det jag också tänkte, det lär ju inte bli bättre av det. Kör på precis som jag gjort det, det släpper nog förr eller senare. :)
  • anyXX
    FinastE2010 skrev 2012-06-03 18:52:02 följande:
    Nej precis det jag också tänkte, det lär ju inte bli bättre av det. Kör på precis som jag gjort det, det släpper nog förr eller senare. :)

Min flicka som är fyra år kämpar med att lära sig tidsbegrepp imorse, i förra veckan, osv blandas friskt. Ibland påpekar jag men inte alltid. Jag tror hon lär sig ändå :)
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Säga "du" om "jag" och "din ist för "min"?