Söker tips från er med envisa, viljestarka barn med hög integritet!
Har en son som snart fyller 3 år, helt underbar på många sätt men även otroligt krävande då han precis som rubriken säger är fruktansvärt envis, viljestark och har en integritet som är oerhört hög. Sedan han började kunna uttrycka sig och visa vad han vill har han aldrig "gått med" på sådant han inte vill. Olika former av övertalning, distrahera med leksaker osv har aldrig fungerat på honom. Väljer han inte själv att göra något så är det tvärstopp. Det har resulterat i att sådant som måste göras ändå, t ex blöjbyten, badning osv helt enkelt görs med grin och skrik varje gång. Eftersom vi inte tror på att tvinga barn överhuvudtaget så har vi valt att vara konsekventa med vissa saker som vi anser är absolut nödvändiga, medan annat har fått vänta.
Nu när han börjar bli äldre står vi inför två nya "måsten", tandborstning och potträning. Han vill absolut inte borsta tänderna vilket medfört att det blivit väldigt sporadiskt, och när han var hos tandläkaren härom dagen så vägrade han öppna munnen vilket innebar att hon aldrig fick se hans tänder. Tandläkarens åsikt var att vi skulle tvinga honom, vilket i vårt fall blir att handgripligen hålla fast honom och bända upp munnen. Helt otänkbart i min värld. Potträningen har också varit ganska händelselös, han är inte intresserad men avskyr verkligen att bli torkad efter blöjbyte så jag tror det vore bäst för honom att komma igång med potta. Jag är dessutom höggravid och skulle gärna se att vi hann potträna lite innan bebisen kommer.
Min fundering är nu hur man bäst bemöter denna typ av barn när det gäller uppfostran, på ett positivt sätt. Funderar på att pröva någon form av belöningssystem med klistermärken men annars känner jag mig slut på idéer.
Finns det nån med liknande barn eller erfarenhet av detta som har tips till oss?