• Anonym (nyinflyttad)

Klagande grannar

Vi har nyligen köpt en villa, i ett fint villakvarter och lugnt område. Vi trivs bra men gillar inte den insyn vi har i huset så vi planerade att plantera en häck  runt huset,vi har bara ett gränsande hus och vi pratade med dem om detta, de går med på max 1 meter vilket resulterar i att deras köksfönster fortfarande har total insyn i v årt vardagsrum, vi kan alltså inte röra oss i v-rummet utan att de tokstirrar in i huset, och de är typ alltid i köket o glor.. Hon nämnde också att hon tycker vi köpot fel hus eftersom vi inte vill ha insyn, de vill in te att vi höjer häcken utåt (inte mot dem) eftersom hon då inte ser de folk som går på trottoaren där, hon vill alltså använda vårt luftrum för att glo på asfalt.

Vi köpte en enorm studsmatta till våra tonåringar i present och den enda platsen vi egentligen kan ha den utan att den blockerar vägen för oss runt huset är i vår trädgård men framför deras köksfönster, jag blev nöjd eftersom insynen från dem försvann med hjälp av nätet men för några dagar sen kom grannen och frågade om vi kan flytta den eftersom de inte kan se trottoaren (de kan ändå inte se den pga två enorma träd som står i vår trädgård och som nyligen blommat ut), jag svarade detta och de blev irriterade och har sedan dess stirrat surt genom fönstret.

Har de ens rätt att be oss flytta saker i vår trädgård?? Hur ska man hantera detta, känns som om de är riktiga surgrannar och kommer klaga på allt framöver ://   

• Svar på tråden Klagande grannar
  • Anonym

Självklart får ni ha studsmattan, det är ju de som köpt fel hus om de vill kunna se gatan genom er tomt.

• Anonym (nyinflyttad)
    Anonym skrev 2012-05-31 22:41:44 följande:
    Självklart får ni ha studsmattan, det är ju de som köpt fel hus om de vill kunna se gatan genom er tomt.

Ja, så tänker jag med och kommer inte flytta den. Kanske kommer de gå med på häcken om de nu vill slippa se...Alyernativt att vi täckeer nätet med ett svart stor lakan/presenning så slipper de se ungdomarna som hoppar?!
  • Anonym
    Anonym (nyinflyttad) skrev 2012-05-31 22:43:54 följande:
    Ja, så tänker jag med och kommer inte flytta den. Kanske kommer de gå med på häcken om de nu vill slippa se...Alyernativt att vi täckeer nätet med ett svart stor lakan/presenning så slipper de se ungdomarna som hoppar?!
    Märkligt, bryr de sig om ungdomarna eller bara att "utsikten" skyms? Jag vet inte vad för regler som gäller i villaområden, men det känns som att man inte har rätt till nån utsikt om den går via nån annans tomt. Ni får skaffa persienner till ert vardagsrum så ni slipper bli utstirrade, skulle jag tycka var riktigt obehagligt!
  • och

Knasiga grannar. Solig

Plantera träd en bit in på tomten istället, det ger bättre insynsskydd på kortare tid om ni köper större plantor. 

The hard way is the right way.
  • Anonym (nyinflyttad)

ja, mon man var inne på att plantera ett träd precis där framför dem men då försvinner ju en stor del av vår trädgård... det finns dock en stor risk att vi tvingas till det för att slippa dem. Det är inte vi som har fel hus, utan de om de nu vill ha syn överallt! Annars får de börja betala hyra för vårt luftrum ;-p

Vi har persienner i v-rummet men hur kul är det att alltid ha nerdraget o aldrig få ngn sol in!  

• Ripper500

Börja med att sätta vit frostad film på erat fönster! Då kan de inte se in men ni får ändå in ljuset! Då markerar ni att ni inte vill ha insyn! Sedan ver jag inte regler gällande staket/häckar, men plantera något 4,5m från tomtgränsen så kan de inte klaga!
    Studsmattan får ni ha vart ni vill!

Sedan finns det ju speglar att sätt upp så de ser trotoaren :)

• Anonym (nyinflyttad)

haha, ja kanske ska sätta upp en enorm spegel istället för häck.. Nej men ärligt jag vill verkligen inte ha bråk men studmattan kan vi inte flytta och vi tvingas ju ändå ha persienner nerdragna pga deras stirrande, sitter vi på altanen står hon ALLTId o diskar o glor..såååå irriterande... Ska ringa o kolla rättigheter med häck men enligt några polissläktingar till mig så måste man vara överens, iallafall den sida som gränsar till dem, de andra sidorna kan de inte säga ngt om. Hon påstod att man enligt lag max får ha en meter men alla har typ 2 meter omkring oss så det lär inte stämma.....

• sextiotalist

Du kan både plantera häckar, sätta upp träd på din tomt, de får växa hur högt och vilt de kan. Det enda grannen kan göra är att kapa rötter och grenar som växer in på grannens tomt.

Det finns inget i lagen som reglerar detta. 

• Anonym (Aren)

Hej! 
    Vi har liknande problem fast alldeles tvärtom! vi har bott i vår villaområde ca 20 år! vår granne som var så himla lugna och vi kom överens så väll solde sitt hus till en familj med 3 små barn. i hela vårt hus finns två fönster på lång sidan av huset, ena i köket där vi är mest av dagen, lagar mat äter frukost barn gör sina uppgifter och jag sitter och pluggar eller jobbar, blir långa middagar med våra gäster. När grannen flyttade in placerade en GIGANTISK studsmatta på exakt framför vår fönster fast de har väldigt stor tomt. så fort du kommer i köket ser du bara en jätte svart vägg bara. Studsmattana var så nära Häcken att häcken skadades av studsmattans ben. studsmattan hade med året blivit kal så precis innan de flyttar in vi och gamla granne betalade massor för att köpa nya plantor och fylla på de kala område. På sommaren de tre barn och tvillingar från granne hoppar på studsmattan från morgon till kväll och det bli så himla ljud. De själva hör inte förstås för det är bakom huset. Självklart deras vardagsrum är på vår kök sida. Det är inte så att vi glor på dem när dem är där men förstås vi är lika utsatta och synliga för dem som de är för oss! Det sistnämnda har jag inga problem för oss, för vi tänker om vi vill inte vara synliga vi drar ner persiennerna och de får göra det samma. Men tyvärr studsmattan har blivit väldigt stor problem för oss! Jag är ganska säkert att om de hade tagit sin tid och kommit förbi och tittat på det inuti vår hus så hade de förstås vad vi menar. På sen sommar hade jag 10-15 gäster, utan att jag berättade för dem allihopa en efter en reagerade när dem kom in och såg så fort dem kom in köket och sa OJ , har ni sagt någo om studsmatta till grannen!? På sommaren har vi inget ro, vi behöver öppna fönster för annat bli tok värmt och det ända man hör det är skrik. vi har ingen ställe att sitta och om gås när vi äter. 

sSom svar på din tråd , Så tycker jag att även om att enligt lagen  får man placera sin studsmatta vart man vill, men man måste ta hänsyn till sina grannar och kommunicera med sina grannar innan de äns placera sin studsmatt . Gå förbi dem fråga om du kunde se från deras kök hur det ser ut. Ni kanske kan mötas någonstans halvväg! Att din vardagsrum är så synlig så kanske deras kök är lika synlig som du berättar då är det bra om ni båda på så sätt åtgärda lite skydd. Ni kan väl komma överens om Häckens höjd och berätta om hur ni känner. 

Vi själva skulle aldrig gjort samma som vår grannen gjorde. Deras barn dessutom springer hela tiden genom de kala område / nya häck genom vår tomt till grannen som har tvillingar , vilket det inte ok. De struntade oxå när vi nämnde om studsmattan. Vi orkar inte fortsätta med detta strid! Vi anser att de är bara hänsynslösa människor som inte har kulturen att bo i villa och ta hänsyn till grannar. 

• Aren

Ha ha så många felstavningar, när man har engelsk tangentbord. Sorry! Grannen SÅLDE. Sedan Häcken var kal inte studsmattan🤭

• Anonym (s)
    Anonym (Aren) skrev 2025-02-02 09:33:36 följande:

Hej! 
    Vi har liknande problem fast alldeles tvärtom! vi har bott i vår villaområde ca 20 år! vår granne som var så himla lugna och vi kom överens så väll solde sitt hus till en familj med 3 små barn. i hela vårt hus finns två fönster på lång sidan av huset, ena i köket där vi är mest av dagen, lagar mat äter frukost barn gör sina uppgifter och jag sitter och pluggar eller jobbar, blir långa middagar med våra gäster. När grannen flyttade in placerade en GIGANTISK studsmatta på exakt framför vår fönster fast de har väldigt stor tomt. så fort du kommer i köket ser du bara en jätte svart vägg bara. Studsmattana var så nära Häcken att häcken skadades av studsmattans ben. studsmattan hade med året blivit kal så precis innan de flyttar in vi och gamla granne betalade massor för att köpa nya plantor och fylla på de kala område. På sommaren de tre barn och tvillingar från granne hoppar på studsmattan från morgon till kväll och det bli så himla ljud. De själva hör inte förstås för det är bakom huset. Självklart deras vardagsrum är på vår kök sida. Det är inte så att vi glor på dem när dem är där men förstås vi är lika utsatta och synliga för dem som de är för oss! Det sistnämnda har jag inga problem för oss, för vi tänker om vi vill inte vara synliga vi drar ner persiennerna och de får göra det samma. Men tyvärr studsmattan har blivit väldigt stor problem för oss! Jag är ganska säkert att om de hade tagit sin tid och kommit förbi och tittat på det inuti vår hus så hade de förstås vad vi menar. På sen sommar hade jag 10-15 gäster, utan att jag berättade för dem allihopa en efter en reagerade när dem kom in och såg så fort dem kom in köket och sa OJ , har ni sagt någo om studsmatta till grannen!? På sommaren har vi inget ro, vi behöver öppna fönster för annat bli tok värmt och det ända man hör det är skrik. vi har ingen ställe att sitta och om gås när vi äter. 

sSom svar på din tråd , Så tycker jag att även om att enligt lagen  får man placera sin studsmatta vart man vill, men man måste ta hänsyn till sina grannar och kommunicera med sina grannar innan de äns placera sin studsmatt . Gå förbi dem fråga om du kunde se från deras kök hur det ser ut. Ni kanske kan mötas någonstans halvväg! Att din vardagsrum är så synlig så kanske deras kök är lika synlig som du berättar då är det bra om ni båda på så sätt åtgärda lite skydd. Ni kan väl komma överens om Häckens höjd och berätta om hur ni känner. 

Vi själva skulle aldrig gjort samma som vår grannen gjorde. Deras barn dessutom springer hela tiden genom de kala område / nya häck genom vår tomt till grannen som har tvillingar , vilket det inte ok. De struntade oxå när vi nämnde om studsmattan. Vi orkar inte fortsätta med detta strid! Vi anser att de är bara hänsynslösa människor som inte har kulturen att bo i villa och ta hänsyn till grannar. 

Du svarar i en 13 år gammal tråd.
  • Egon den stora

Grannens utsikt över din tomt är inte ditt problem. Ville dom gardera sig mot sånt här så hade dom fått köpa grannfastigheterna också. 
    Ingen idé att diskutera med den typen av människor. 

• Anonym (...........)
    Anonym (s) skrev 2025-02-02 10:41:57 följande:

Du svarar i en 13 år gammal tråd.
    Det gjorde du med
  • Anonym (A)
    Egon den stora skrev 2025-02-05 12:22:08 följande:

Grannens utsikt över din tomt är inte ditt problem. Ville dom gardera sig mot sånt här så hade dom fått köpa grannfastigheterna också. 
    Ingen idé att diskutera med den typen av människor. 

De flyttade in 2012, tror nog det löst sig nu. 
Svar på tråden Klagande grannar