• Jess86

Ålderskorrigerar man ett barn fött 12 dagar tidigt?

BVC skrev ut en kurva nyligen som jag kunde ta hem och visa sambon som ville se och då såg jag detta! Ålderskorrigerar man alltså en bebis som föds 12 dagar tidigt?

• Svar på tråden Ålderskorrigerar man ett barn fött 12 dagar tidigt?
  • cloudberry79

Nej, det räknas ju som fullgången graviditet, vad konstigt.

Sur, grinig och på smällen.
  • Jess86
    cloudberry79 skrev 2012-05-31 21:25:47 följande:
    Nej, det räknas ju som fullgången graviditet, vad konstigt.

Visst är det lite konstigt Obestämd
  • Ninni76

Jag fick min dotter 21 dagar förtidigt och det var ingen tal om korr. Mystiskt.

• Havsjungfrun

Min son föddes 1 månad förtidigt och han är inte ålderskorrigerad. 2 v. är ju som sagt normalt...

• Meal

Så konstigt, efter vecka 37 räknas ju som fullgånget. Och 12 dagar är ju ingenting. Någon som varit lite överivrig på bvc kanske :-P

• Bling1975

Det står samma på vår BVC lapp för vår dotter som är född 9 dagar tidigt. Det är nog bara information som är bra att ha. Även om det räknas som en fullgången graviditet så är det ju viss skillnad på ett barn som är fött 2 veckor tidigt mot ett som är fött 2 veckor sent.

Stitch längtar efter Lilo
  • Tirem

Jag har ett likadant papper hemma och det sr samma sk där fat med min dotters datum!

på mitt står det

graviditetstid, 38 veckor, 6 dagar

Ålderskorrektion, 2 veckor

• Drake M

Bor du i Stockholm? På våra kurvor står det precis likadant. Barnet föddes 7 dagar tidigt och det är korrigerat. Men det betyder ju inget i praktiken för hon var normalviktig när hon föddes.

I början fick vi våra kontroller också korrigerat 1 vecka (3 mån kontroll när hon var 3 mån och 1 vecka etc). Men det slutade de med när hon var 6 månader om jag inte minns fel.

• Jess86
    Drake M skrev 2012-06-07 11:58:12 följande:
    Bor du i Stockholm? På våra kurvor står det precis likadant. Barnet föddes 7 dagar tidigt och det är korrigerat. Men det betyder ju inget i praktiken för hon var normalviktig när hon föddes.

I början fick vi våra kontroller också korrigerat 1 vecka (3 mån kontroll när hon var 3 mån och 1 vecka etc). Men det slutade de med när hon var 6 månader om jag inte minns fel.

Vi tillhör 08 ja, bor i Nynäshamn. Hans kontroller korrigerades inte åldersmässigt vad jag kan se Obestämd
  • Drake M
    Jess86 skrev 2012-06-07 12:02:15 följande:
    Vi tillhör 08 ja, bor i Nynäshamn. Hans kontroller korrigerades inte åldersmässigt vad jag kan se Obestämd
    Nej, det kanske bara är min sköterska som är lite petnoga
  • Meal

Komiskt, och på vår bvc så glömmer de hela tiden att korrigera sonen som föddes i v 32+5. När han var 3 veckor så fick vi besked om att träna mer magläge för han behövde bli starkare på att lyfta huvudet när han låg på magen, då vägde han strax över 2 kg och skulle ha legat i magen i 5 veckor till. Hemskt när man tänker tillbaka på allt det idiotiska bvc sa för att de glömde korrigera. 

• Blevmamma060708

Är också 08 och mitt tredje barn föddes i v 38+2 och dom har inte korrigerat hennnes ålder, men därrimot mitt andra barn som föddes i v 36+2 är såklart korrigerat med en månad. 

• 3 barns mamma84

konstig Bvc :-/
    min tredje kom v 37+5 2 v innan nu planeradsnitt men men har tagit honom som fullgången .
    Nu vägde han ju mer o alla barn är olika stora och olika utvecklade .  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Min bvc sa att min son var fullgången men han låg igentligen efter en en fullgången :-/ fattar ingenting ..
    Han är ju precis som alla andra av barnen och han är lika duktig och ja stabil osv ..

Mina andra dom kom v 41+1 och 41+2 att denna var tvungen o komma v 37+5 var ju för att 2:a var stor .
    men alla bvc och bm tycker så olika .    

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • RosaBabyfilt

Låter konstigt. Min dotter är född nästan 2 månader för tidigt men henne ålderskorrigerar de inte. Inte för att det har behövts heller, redan vid 6 månader hade hon kommit ikapp med vikt och längd och utveckling perfekt. Så 12 dagar låter ju väldigt konstigt!?

Svar på tråden Ålderskorrigerar man ett barn fött 12 dagar tidigt?