• xXMaLoXx

2,5 års kontroll (språk)

Hej

Nu har vi fått kallelse för att komma på 2,5 års kollen för våran Skrutt. Det är ju bl a språkkontroll vilket känns skönt. Även om de arbetar med det även på fsk.

Hur som helst, man får ju med ett litet frågeformulär där man får redogöra lite för hemsituation, hur barnet talar och hur intresserad barnet är av språket...för att hårddra det. Den sista frågan är om barnet dreglar mycket, och då börjar ju oron krypa på.

Våran Skrutt har under en ganska lång period dreglat ganska mycket. Men inte ständigt sedan han var bebis, utan det tog liksom uppehåll under ett tag för att sedan komma tillbaka. Jag upplevde det som att det kom när han fick en explosion av tänder i munnen...sen har det liksom fortsatt. Han använder napp, men inte så mycket dagtid. De ggr han fått ha nappen dagtid (ledsen, sjuk os v) så suger han liksom inte på den, utan den hänger mest på underläppen, eller så skjuter han upp den i mungipan...lite som en vuxen som gnager på en tändsticka eller liknande. Kan det bidra?

Jag googlade lite om det här med just frågan om dregling, och fick se en förklaring att om barnet dreglade i samband med sen språkutveckling så ville man kontakta läkare för uppföljning. Jag kan med säkerhet säga att våran son tvärtom är relativt tidig med talet, vi har nyss haft utvecklingssamtal på fsk där de arbetar med "Tras", ett observationsschema när det gäller språkutvecklingen för barn och vet att han inte halkar efter. Vad kan detta bero på?

Att frågan finns med, känns ju som att det inte är jätteovanligt men att det ändå är något man vill få reda på och se om det går att göra något åt?

Han är inte plaskblöt på hela bröstet, men kragen kan ligga risigt till emellanåt. Ibland känns det som att han andas mycket genom näsan, kan det vara polyper?

Theo 100111
  • Svar på tråden 2,5 års kontroll (språk)
  • Flickan och kråkan

Hej!

Vår äldsta dreglade rätt länge. Han är tidig med språket, men har varit sen med talet. Han har svårt med att forma vissa ljud så har vissa svårigheter med munmotoriken . När vi tog upp dreglingen på 2,5-årskontrollen så var följfrågan om han snarkade - vilket han gjorde/gör. Men inget som de gick vidare med. Nu blir han snart 4,5 år och han dreglar inte längre. Han har nog inte gjort det alls sista halvåret drygt, men det är mindre än ett år sedan han slutade med det. Nu har vi fått tid till öron-näs-hals då han låter mycket när han sover. han har alltid gjort det, men vi upplever att det blivit värre.

Vet inte om du blev så mycket klokare av mitt svar . För att sammanfatta. Äldsta dreglade länge - över 3½ år. Han dreglar inte nu och fyller 4½ om en knapp månad. Är tät i gångarna för låter mycket när han sover, de tror polyper. Mandlarna är stora, men inte de värsta de sett enligt läkarna. Tidig språkligt men har lite besvärligt med uttalet av vissa ljud = vi går hos logoped. Vad som orsakade hans dregling vet jag inte.    

• xXMaLoXx

Tack för ditt svar :)

Våran Skrutt snarkar också en del periodvis, och andas ofta med munnen. De gånger han har napp i vaket tillstånd så vilar den liksom på underläppen och han andas genom munnen. Det får ju mig att misstänka polyper.

Jag vet ju inte om han har svårt med några specifika ljud, i förhållande till ålder då. Men enligt den observation på fsk så är han en aning tidig med både talet och förståelsen.

Det jag tänkt mest på är att han ju hade en ganska lång torr period, och att det kom igång igen ju mer han började prata.

Svar på tråden 2,5 års kontroll (språk)