2,5 års kontroll (språk)
Hej
Nu har vi fått kallelse för att komma på 2,5 års kollen för våran Skrutt. Det är ju bl a språkkontroll vilket känns skönt. Även om de arbetar med det även på fsk.
Hur som helst, man får ju med ett litet frågeformulär där man får redogöra lite för hemsituation, hur barnet talar och hur intresserad barnet är av språket...för att hårddra det. Den sista frågan är om barnet dreglar mycket, och då börjar ju oron krypa på.
Våran Skrutt har under en ganska lång period dreglat ganska mycket. Men inte ständigt sedan han var bebis, utan det tog liksom uppehåll under ett tag för att sedan komma tillbaka. Jag upplevde det som att det kom när han fick en explosion av tänder i munnen...sen har det liksom fortsatt. Han använder napp, men inte så mycket dagtid. De ggr han fått ha nappen dagtid (ledsen, sjuk os v) så suger han liksom inte på den, utan den hänger mest på underläppen, eller så skjuter han upp den i mungipan...lite som en vuxen som gnager på en tändsticka eller liknande. Kan det bidra?
Jag googlade lite om det här med just frågan om dregling, och fick se en förklaring att om barnet dreglade i samband med sen språkutveckling så ville man kontakta läkare för uppföljning. Jag kan med säkerhet säga att våran son tvärtom är relativt tidig med talet, vi har nyss haft utvecklingssamtal på fsk där de arbetar med "Tras", ett observationsschema när det gäller språkutvecklingen för barn och vet att han inte halkar efter. Vad kan detta bero på?
Att frågan finns med, känns ju som att det inte är jätteovanligt men att det ändå är något man vill få reda på och se om det går att göra något åt?
Han är inte plaskblöt på hela bröstet, men kragen kan ligga risigt till emellanåt. Ibland känns det som att han andas mycket genom näsan, kan det vara polyper?